jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 januari 2011 18:45

Någon gång råkade vi säga ordet "hallonpaj" när Nalle var i närheten och då satte han igång att skälla. Vi har fortfarande inte listat ut vad det är med just det ordet som gör att han blir så till sig.

Någon menade på att när vi nämnde det ordet, att vi just då gjorde något som Nalle gillade, och att han förknippar ordet med den händelsen. Men vi minns inte när det var...

Kanske är det för att ordet låter som något annat ord som han känner igen, för han kan ju några stycken...? En genomsnittlig hund har omkring 165 ord i sitt ordförråd och den mentala kapaciteten som ett barn på 2,5 år.

Det är fritt fram att komma med förklaringar på vad det här kan vara om, för det skulle vi gärna vilja veta.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 januari 2011 16:00

Enligt Wikipedia nämns en vallaliknande produkt i en skrift redan 1673. Man kan ju tycka att det på nästan 340 år borde ha blivit en barnlek att valla skidor, men för mig är det långt ifrån en lek.

Efter mycket möda och stort besvär, och enligt konstens alla regler, begav jag mig ut i spåret med en enda förhoppning - att komma mer framåt än bakåt. I mina ögon ett ganska lågt ställt krav, men det var fruktansvärt bakhalt!

 

Det var inte mycket annat att göra än ett lappkast i spåret, tillbaka till vallaboden. På med mer valla av en annan färg och egenskap, och sedan ut igen. Nu skulle det väl ändå fungera?

Det skulle man ju kunna tro, men nej då. Första kilometern var det hyfsat fäste, men de fyra efterföljande fick jag verkligen hänga på stavarna. Armarna var möra som överkokt spaghetti när jag till slut tog mig över mållinjen.

Men skam den som ger sig! Nån gång ska jag lyckas få till den perfekta vallan... /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards