jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 9 februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 21:44

Det var en evighet sedan vi åt mat från vårt favoritställe Tibro Bar & Grill, men ikväll var det dags och det är ju sååå gött! Helt klart värt den långa väntan...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 20:09


Eat Pray Love - Lyckan, kärleken och meningen med livet är baserad på bestsellern med samma namn skriven av Elizabeth Gilbert. Det här är en mycket fin film med många budskap, bland annat att förlåta sig själv och våga att älska, kanske igen.

I filmens början träffar Liz medicinmannen Ketut, som är 101 år... eller 64 - han minns inte riktigt, som spår henne i handen och berättar vad som kommer att ske i hennes liv. Hon kommer att ha två äktenskap i sitt liv, ett långt och ett kort och inom sex till tio månader kommer hon förlora allt - för att senare finna allt.

Julia Roberts spelar Liz Gilbert, kvinnan som lämnar det trygga familjelivet bakom sig för att söka inre och yttre sanningar. Och för att hitta dessa skiljer hon sig från sin man. De har glidit ifrån varandra och vill inte ha ut samma livskvalitéer. Hon hamnar snart i en ny relation med en yngre man, men även här får hon inte ut det hon vill ha av livet. Obalansen i henne är ständigt närvarande.

     

Hon lämnar sitt jobb som resereporter och hela sitt i liv i New York och ger sig ut på en årslång resa som börjar i Italien. Där får hon bland annat rådet att finna njutningen av att göra ingenting. Och äter förstås en massa god italiensk mat, som titeln antyder. (Tur att vi precis ätit innan det här matfrosseriet...) "Vår" Tuva Novotny gör även ett inhopp där som tjejen Sofi som blir vän med Liz.

Via Indien, och många nya möten med människor som på olika sätt berör henne, återvände hon till Bali, där filmen började, för att återse Ketut. Och för att även blir påkörd av en ny kärlek...

Det här är en varm och charmig film, med vackert foto och fin musik - vi gillade den mycket.

Eat Pray Love - Lyckan, kärleken och meningen med livet är som en lång resa till världens alla hörn men längsta resan görs ändå inom henne själv.

I filmen finns religion, meditation, healing och andra verktyg för att uppnå balans. Ibland måste man ge upp allt för att finna allt. Precis som det står skrivet i början till Meatloafs musikvideo till I would do anything for love (But I won't do that):

"Sometimes going all the way is just a start."

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 15:50

Ännu en dag med vårkänsla. Jag och Nalle har varit ute på promenad och busat på isen i solskenet - härligt.

Nu väntar vi på att Jon ska komma hem, sedan blir det en biltur för att handla och tanka.

Med posten kom fler filmer från LOVEFiLM. Vi fick Patrik 1,5 och Eat Pray Love - Lyckan, kärleken och meningen med livet. Jag vill se den senare snart, helst ikväll, för imorgon åker Jon iväg på en liten tur ut i vida världen med lastbil för stopp i Upplands-Väsby och Västerås, och kommer säkert hem sent.

Idag fick jag förresten svar från Smartson. Inte om att testa kladdkaka, som jag trodde att det var, utan om att testa Jula multiskridsko!

Jag skickade in lite för att jag tyckte att det kunde vara en kul grej att testa, men trodde verkligen inte att jag hade en chans - det här är säkert många med mig lockade av! 

Nu är jag i alla fall nominerad bland ett tjugotal andra. 10 stycken kommer att väljas ut som testpiloter. Håll tummarna för att det blir jag för då får de att göra med mina benbrott inne på KSS! /Jenny

Jula multiskridsko

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 13:48

Peter LeMarc - Gå ingenstans utan mej

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 12:15

Blev i ett mejl förfrågad av Quorn att delta i en undersökning där syftet var att ta fram bättre Quornprodukter. Ja, det kunde jag väl göra, tänkte jag, men nog hajade jag till när den här frågan dök upp:

  

Knappt att jag vågade gå vidare. Vad var det de visste? Vad var det jag inte skulle få berätta? Att quorn är 100 % animaliskt, vem som mördade Palme, meningen med livet?

Jag fullföljde i alla fall undersökningen, men nu är mina läppar förseglade, jag tänker minsann inte yppa ett ord till någon om detta.

"Självklart kan jag hålla en hemlighet. Det är de jag berättar den för som inte klarar det."

För övrigt så är jag ganska nyfiken på hur quornsvampen ser ut, om det nu finns någon... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 00:15

"Det är den som far vilse som hittar nya vägar..."

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards