jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 20:24

I brist på annat sitter vi och slappar framför Melodifestivalen.

Har det ganska gött faktiskt!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 18:27

Det vackra vädret höll i sig hela dagen och bjöd på en underbar solnedgång. Vi tog en promenad på isen, vi är ju kanske lite bortskämda som har så nära till sjö och vacker natur. Men å andra sidan har vi över tre mil till närmsta McDonald's och över tio mil till IKEA, så det är alltid vad man jämför med.

Men Nalle föredrar nog närheten till naturen... 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 16:15

Vi har vunnit två fribiljetter till Harry Potter och Dödsrelikerna del 1, men vi har redan sett filmen och vill inte se den igen.

Går filmen fortfarande där du bor? Den är jättebra, vill du se den? Försten som skickar ett mejl till oss med sin adress får biljetterna hemskickade.

Men kolla nu så att filmen verkligen går i din stad i veckan som kommer, så att biljetterna kan komma till användning, och att den här typen av biljett fungerar på din biograf.

Mejla oss på jenjonsjoberg@hotmail.com!

Grattis Ronja! Biljetterna går till dig.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 16:00

Vi har sett Patrik 1,5 som är en svensk dramakomedi. Det här var ännu ett steg i att sluta vara fördomsfulla när det gäller svensk film. Vi har tidigare varit mycket kritiska till sådan, men nu får vi börja medge att det faktiskt görs mycket bra film här.

Och Patrik 1,5 från 2008 är mycket bra. Jag var tårögd på många ställen i filmen för den är väldigt gripande, men också rolig även om den skojiga delen är betydligt mindre.
Det homosexuella gifta paret Sven (Torkel Petersson) och Göran (Gustaf Skarsgård) har just blivit godkända för en adoption av ett barn och glädjen är stor.
Men att hitta ett barn verkar omöjligt tills de en dag får ett besked om att de ska få ett barn - Patrik 1,5 år. Men kommatecknet har hamnat fel och istället dyker Patrik 15 år, upp. Patrik har ett brokigt förflutet med kriminalitet, boende på ungdomshem, ingen släkt som vill ta sig an honom och dessutom är han en stor homofob - som upplagt för en intressant utveckling.

   

Allas liv blir omkullkastade och Sven och Görans äktenskap ställs inför en stor prövning, och mitt i detta finns det fördomsfulla grannar och retsamma grannungar i den idylliska lilla parhusförorten. Filmen handlar också om den stora önskan att någon gång få ett barn, att få bli förälder.
Fantastiskt skådespeleri av samtliga inblandande i denna må bra-film, med djupa undertoner och ett välskrivet manus, som inte lämnade mig oberörd. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 13:45

Kallt, men soligt fint väder idag. Vi var i Nalles älskade skolskog och busade. Han är så förtjust i den platsen att han börjar gny och gnälla i bilen så fort han förstår att det är dit som vi är på väg. 

Innan det var vi förbi Candela Second Hand. Jon har blivit trött på att låna min söta I-or mugg och ville ha en egen så vad passade då inte bättre än att "återvinna" en.

Han fastnade för en gammeldags kopp med Gustavsbergsstämpel. (Är den här värdefull kan ni väl höra av er snarast...)

Jag hittade också en komugg som jag tyckte var så charmig. I själva muggen sitter en ko! Ska bli spännande att dricka ur den, eller låta någon intet ont anande få sig en kaffetår...

Det blev två tefat också. Gröna - för kossan betar grönt gräs förstås! Och sedan ville Jon ha en tekanna så det blev det också. Jag tror att det är en magisk kanna som jag ska gå och gnida lite på senare, så får vi se om det dyker upp någon ande med mina önskningar. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 13:30

Vi passade på att fira Alla hjärtans dag lite i förskott och njöt av god hämtmat från vår favoritpizzeria: Tibro Bar & Grill. Alltid fantastiskt gott och personalen är alltid lika trevlig.

Tycker du kanske att den här pizzan, en Margarita, ser ovanligt stor ut så stämmer det. Bar & Grill gör gigantiskt stora och goda pizzor. Den här är lite ovalformad och på smalaste stället är den 40,5 cm och på bredaste 43 cm. Precis lagom storlek!

Jon, den fuskisen, delade sin pizza på mitten för att frysa in hälften, men jag åt och åt och åt nästan upp hela. Det blev några små kantbitar kvar som jag inte riktigt vet vart de tog vägen... ;)

Vi hade med oss en liten, liten present till personalen på Bar & Grill som tack för alla (kilon!) goda maträtter som de skapat till oss. Roligt att kunna överraska! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 10:00

Vad passar bättre till nybakta, ljuvligt doftande scones än just te? Jenny hävdar förstås Coca-Cola, men det gör hon i och för sig om allt...

Jag har i alla fall prövat två nya tesorter från House of Tea. Nu utger jag mig på intet sätt för att vara någon stor tekännare, eller någon annan kännare heller för den delen, men jag är ändå begåvad med en näsa och smaklökar, så här är mitt högst personliga omdöme om dessa teer.

Först prövar jag Ekologisk Rooibos Sweet Citrus. Rooibos är en buske som växer på Cedarbergen i Sydafrika (det visste jag inte), och kallas för rött te i Europa (det visste jag).

Mycket riktigt blir tevattnet rödfärgat, med en frisk doft av grape eller kanske citronhalstabletter. Smaken är också god, och eftersom detta te ska innehålla en hög grad av antioxidanter och flera mineraler, inbillar jag mig att det är nyttigt på köpet.

Nästa tesort att pröva: White Tea Marigold. Detta är ett ekologiskt vitt te, Pai Mu Tan, som innehåller ringblomma. Vitt te ska tydligen vara ungefär lika hälsobringande som grönt te, läser jag mig till på House of Tea's hemsida.

Färgen på tevattnet blir svagt gul, nästan genomskinlig. Doften är starkt aromatisk, liksom smaken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det doftar och smakar, men enligt etiketten ska det smaka bergamott och vanilj. Vet inte om jag håller med.

Kanske har jag sörplat vanligt svart te för länge, men det är lite svårt att ta till sig att te inte smakar... tja, te helt enkelt. Fast med lite socker (ja, jag vet, det är inte nyttigt) blir teet genast mer välsmakande.

Mitt samlade omdöme då? Rooibos är nog snäppet godare än det vita teet, men jag tror att det är en vanesak, och jag ska försöka trappa ned på sötningsmedel och dricka te rent.

Hur som helst är det nog bättre i längden med te än alltför mycket kaffedrickande. Dessutom är det avkopplande att bereda en kopp te och dricka den i godan ro. /Jon

 

PS. Jenny inflikar att det går mycket fortare att dricka Coca-Cola, och då får man mer gjort...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards