jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 19 februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2011 16:00

Jag har haft lekstuga i ett av filmprogrammen i datorn och fick lite hastigt och lustigt ihop en musikvideo med Nalle i huvudrollen. Ska genast betala ut hans gage i köttbullar...

Den här isdansen bjöd han på igår eftermiddag. 10,0 poäng från juryn!

Skruva nu upp ljudet och se vad en jycke med lite is kan göra - och försök hålla dig från att sjunga med! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2011 15:45

Är man rädd för mörka vattendjup, är The Abyss verkligen ingenting att rekommendera. Filmen utspelar sig nämligen nästan uteslutande långt under vattenytan. Gillar man däremot krypande, iskall klaustrofobi, då är detta filmen med stort F!

Detta är ett av regissören James Camerons många mästerverk. Den är inspelad 1989, och fick en Oscar för bästa effekter. Den blev även nominerad i många andra kategorier, och vann dessutom flertalet pris i övriga filmtävlingar.

Än idag är filmen helt fantastisk, inte minst tack vare duktiga skådespelare. Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio, Michael Biehn med flera ger filmen extra nerv.

 

Handlingen då? Jo, en amerikansk atomubåt förliser under mystiska omständigheter, och ett team av oljeborrare på en undervattensrigg ombeds hjälpa militären att leta efter överlevande. En kraftig storm ställer till problem, och besättningen blir strandsatta på havets botten, på kanten till en djuphavsgrav. Men, de är inte ensamma därnere...

Vad är det som döljer sig i djupen, och vem är egentligen fienden? Vem kan man lita på när det mörka, kalla vattnet stiger och luften börjar ta slut?

Specialversionen är 28 minuter längre än bioversionen, och så mycket bättre. Det märks att filmteamet lagt ned oerhört mycket arbete på att få allting verklighetstroget. Dessutom kan man läsa mycket "onödigt vetande" om filmen på internet. Bland annat att James Camerons bror, Mike Cameron, har en roll i filmen som - död ubåtsbesättningsman!

Jovisst, det är ingen docka som ligger där med en krabba som kryper ut ur munnen. För att filma den scenen fick Mike Cameron ligga still och hålla andan 4,5 meter under ytan. Ja, vad gör man inte för brorsan och filmkonsten?

Har du ännu inte sett denna otroliga film, väntar dig en filmupplevelse utöver det vardagliga. Se den! /Jon

 

Abyssus abyssum invocat 

(Latin: Djup ropar till djup)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2011 13:33


Det var en riktigt kall morgon vi vaknade upp till... Brrr brrr! Det blev morgonrastning i nära 20 minusgrader och det hör inte till vanligheten precis. Men det är bara att klä på sig och knalla ut - fint väder i alla fall. Alltid något.

Vi var lite oroliga för Nalles leder i kylan men istället för att dra fram hans vintertäcke (som vi inte tror att han trivs i så där jättebra) släppte vi honom på isen så fick han mjuka upp i sin egen takt.

 

Sedan blev det en lång frukost till slutet av filmen som vi började se igår kväll. Efter det har vi kommit ut ur garderoberna - rensat kläder så det stått härliga till. Vad mycket man har som man inte använder, eller aldrig kommer att använda. Får väl se vad vi ska göra med alla plagg...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2011 13:14

   ... Pite klappar nu!   

Wä ha köme mä öte na gangshuuk.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2011 04:45

Gösta Gustavsson


Många utav oss har förlorat de som stått oss nära. Idag för tre år sedan dog min farfar. Både han och farmor stod mig närmare än vad vad många andra någonsin kommer att göra. 

Min farfar var för mig en mycket unik människa, och de som kände honom håller säkert med mig. Han gjorde skillnad, så mycket skillnad att han 1992 blev vald till Årets tibrobo med den fina motiveringen medmänniska.

Men efter en magoperation för blödande magsår vände allt. I mina ögon hade han en orolig själ som ibland sken igenom och stundom var han deprimerad, värre blev det efter operationen. Han gick ner mycket i vikt, fick besvär med att äta... Och allteftersom kilona försvann tynade även livsglädjen bort. Men han kämpade på, för oss i familjen och vännerna - och för farmor.
Men jag tror att han många gånger önskade sinnesfrid genom att slippa ifrån jordelivet.

Jag har honom att tacka för mycket, många skratt och upptåg. Han öppnade mina ögon för poesi, för Nils Ferlins underbara verk. Han var en mycket humoristisk människa. Men gick han för långt med sina påhitt fick han farmors onda öga - och det var en grym blick hon kunde ge honom ibland.

I ett brev som han skickade till mig en gång beskrev han deras kärlek:


"Vi sitter nu vid vårat fin-fina köksbord i furu. Farmor läser H-journal. Vad hon läser vet jag ej. Allt är så lugnt här i vårat vackra kök. Och vi älskar oss båda så djupt och jag kan inte minnas, att vi en enda gång på 60 års sammanboende, en enda gång grälat eller höjt våra vackra röster emot varandra. Utan här är det alltid ömma och goda tonlägen i alla våra ljusa, korta dagar. Farmor snarkar om nätterna. Det är för mig som den ljuvaste musik. Som jag gärna sitter på sängkanten och lyssnar på. Någon gång kan hända hon släpper en fis som då strömmar mot mitt goda luktsinne. Det är för mig en sådan underbar njutning som ej går att i ord beskriva.

Helt fantastiskt gott!"


Bara fem månader efter att farfar dött, dog även min farmor. Sorgen efter farfars bortgång blev för stor och hon dog av ett brustet hjärta. Vem kunde ana att mitt livs första två begravningar skulle komma att bli för just de två personer som haft ett sådant enormt inflytande på hela min uppväxt. Jag saknar dem båda enormt mycket.


2008 var ett tungt år för mig och Jon och för att i alla fall få en trevlig avslutning på eländet bestämde vi oss för att gifta oss. Att vi valde att ta över farmor och farfars bröllopsdag, den 30 november, kändes självklart och gjorde det hela extra speciellt.


Idag tänker vi extra mycket på dig, farfar, och läser "Håhå-jaja, håhå-jaja, du gamla gubbe grå" till din ära. /Jenny


Farfar och farmor häpnas över micropopcorn.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards