jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2011 19:16

Trädfällning med hjälp av vinsch.


Idag har träden på granntomten till svärföräldrarna med min hjälp fallit åt både höger och vänster. Och vartenda träd fälldes helt planenligt så i det stora hela var dagen mycket lyckad. Och givetvis var det roligt att få lufta motorsågen!


Många grejer blir det...


Motorsåg, hjälm med hörselskydd och visir, bälte med kilar, första förband och diverse andra grejer fick trädfällningen att flyta på. Lite miljövänlig Aspen i tanken gjorde förstås också sitt.

Den lutande björken hade onormalt tjock bark, ingen fin näver där inte, så mellan varven passade jag på att fila sågen för att snabbt ta nya tag.


Att kvista hör givetvis också till.


Vid niotiden kom arbetet igång och inte förrän vid tjugo i sex styrde vi åter kosan hem. Möra i kropp och huvud och med en stor längtan efter en varm dusch. Dagen bjöd visserligen på fint väder men snön smälte under våra fötter som blev blöta.


Den här stubben ska bli fågelmatbord.


Den här björken alldeles vid tomtgränsen fick en hög stubbe för jag ville inte såga sönder den fina rönnen bredvid. Och stubben fick stå kvar för den kommer att fungera fint som fågelmatbord. 


   

Vinschning, solning och ett rötat träd.


En utav tallarna kände jag mig tvungen att säkra med vinsch för att ta det säkra före det osäkra. Tallen hade nämligen oroväckande många grenar på samma sida, och för att förhindra en olycka fick vi använding av vinschen. Jag sågade och Benke skötte vinschen och trädet föll snart som en fura...


Benke kvistade också på för fullt.


Men många träd har många grenar så tur var väl att det var två sågar som gick varma med kvistandet. Svärfar körde hårt med sin 242:a, och jag varvade ut min 346:a. Husqvarna ska de' va'!


 

Fika och risdragare hör till det nödvändiga.


Ett kortare avbrott för fika, och ett senare för mat, gjorde mycket gott. Skönt att få energireserverna påfyllda. Hemmagjord fika, kalops, kokt potatis, stekta kantareller, lingonsylt, sallad och blomkål smörstekt med en salig kryddblandning och med en Operatårta till efterrätt gjorde att vi körde på igen.

Jenny och hennes lillebror Johan var risdragare och fick undan en hel del - kommer säkert att kännas i kroppen. För inte var det frågan om något påskris som skulle läggas på hög, utan i stället om riktigt grova grenar.


Den lutande björken var medgörlig.


Denna björk var anledningen till att trädfällningen kom på tal från första början. Den har lutat länge och efter fällningen visade det sig att björken var drabbad av röta så den kanske inte hade stått så länge till heller, eller trillat åt något lämpligt håll... Den hade ett stort hål i stammen som jag fick ner hela armen i!

På tal om armar känns mina ganska möra nu. Det märks att man inte sågar varje dag numera. Men som käre gamle Peter LeMarc sjunger: "Om du kan känna smärtan, då vet du att du finns..." /Jon


Före och efter.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2011 18:56

Det här får bli dagens bild, det finaste fotot som jag hittade i kameran idag. Medan trädfällning pågick för fullt passade jag på att ta några bilder och den här blev bäst. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards