jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 07:00

Så fort jag hörde talas om den här boken, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, visste jag att jag ville läsa den. Det lät som en bok helt i min smak, men på grund av tidsbrist tog det ett tag innan jag satte tänderna i den. Men när det väl var gjort gick resten som ett rinnande vatten. Jag läste och läste och fick följa med huvudkaraktären Allan Karlsson på en hisnande, och stundom otroligt rolig resa genom hela hans hundraåriga liv - och lite till...

Boken börjar med att Allan Karlsson, precis som titeln avslöjar, kliver ut genom fönstret på det äldreboende han bor på. Och ett nytt äventyr för Allan Karlsson tar sin början.

I boken får man parallellt med nutiden tillbakablickar som ger en större insikt i vad han har haft för sig i sina fornstora dagar. Inte kunde man väl ana att atombomben faktiskt är hans fel...?

Han träffar under bokens resa många kända storheter som Franco, som han faktiskt räddar livet på, den amerikanske presidenten Truman, han förolämpar Stalin och det visar sig att Allan Karlsson i det stora hela har haft en stor påverkan på många utav världens händelser under sitt livs frammarsch.

I den nutida berättelsen hamnar Allan på ett resecentrum efter att ha flytt från ålderdomshemmet. Därifrån ska han resa vidare men lyckas få med sig en knarklangares väska - i den finns en hiskeligt massa pengar! Någon annan kanske hade lämnat tillbaka pengarna och på så vis sluppit få både brottslingar och poliser efter sig, men inte Allan inte.

Den här boken är mycket underhållande, skojfrisk men ibland även lite makaber. Jag gillade den!

En liten smakbit:

"Kvar vid middagsbordet blev Allan och Julius som båda undrade hur det kunde komma sig att en veterinär med hästsvans hamnat som misslyckad gatuköksägare i den sörmländska obygden. Veterinär med hästsvans, förresten, vad var det för ordning? Tiden var verkligen ur led. Annat var det på Gunnar Strängs tid, då syntes det på håll vem som hade vilket yrke.

- Finansminister med hästsvans, skockade Julius. Det vore något det..."


Jonas Jonasson heter författaren bakom det här mästerverket - som blev den mest sålda boken i Sverige 2010. Boken ska också bli biofilm med Felix Herngren som regissör, inspelningarna beräknas börja sommaren 2012. /Jenny

 
 
Ingen bild

Gun-Hilde

28 mars 2011 09:41

Hej kul att du gillade denna bok. Jag har också läst den. Jag läste den för det är en kompis och tidigare arbetskolega till min dotter som har skrivit den.
Ha en bra vecka Gun-Hilde

Jenny och Jon Sjöberg

28 mars 2011 10:38

Ja, den här boken överraskade mig mycket glatt. Då kanske du kan fixa en autograf...? ;) Ska få Jon att läsa den också! /Jenny

 
Lotta

Lotta

28 mars 2011 09:56

Den där har jag funderat på att låna... =)

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

28 mars 2011 10:39

Gör det!!! :)

 
Ingen bild

Gun-Hilde

28 mars 2011 17:48

Har kollat med min dotter angående en autograf. Det är lite svårt eftersom han bor på Gotland nu men hon tipsade att kolla med piratförlaget det är boklaget som har givit ut boken. Han kanske har en facebook sida han heter Jonas Jonasson.
Lycka till.

Jenny och Jon Sjöberg

28 mars 2011 18:18

Det gör absolut ingenting om det inte blir någon autograf, men jag ser fram att läsa mer utav honom. Filmen ska också bli intressant. Blir spännande att se hur de löser det med elefanten Sonja...

Trevlig kväll! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 24 april 06:00

Den stora älgvandringen har dragit igång på SVT och till och från har vi livesändningen på. Så igår, på Världsbokdagen, drog jag igång ett älgtema med Lin och Sia. Men vi började på boktemat och såg avsnittet om Världsbokdagen med Greta Gris och så l...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards