jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 mars 2011 21:47

Enklaste sättet att fixa våfflor är att bege sig ner till svärmor, som idag gräddade dessa kulinariska mästerverk åt oss så det stod härliga till. Inget pulvertrams här inte, egen härd är guld värd.

Vi åt och åt, och Jenny dekorerade våfflorna med de likaledes hemmagjorda sylterna; jordgubbssylt, äppelmos och "fuskhjortronsylt" (gjord på bland annat morot), samt grädden från Hjordnära mejeri.

 

 

Visst vattnas det i munnen? De var mycket goda, och i sedvanlig ordning åt jag alldeles för många (och fick dessutom några spydiga anmärkningar från våffelmaffian på min överdosering av grädden), så nu tror jag inte att jag vill ha några fler på ett år eller så... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 mars 2011 13:52

♪ ♫ "Vakna, du lilla videung, nu så är det vår..." ♪ ♫


Jag och Nalle tog en härlig skogspromenad och såg både det ena och det andra. Videkissar, en ekorre och ett par älgar. Nalle såg ekorren, han är väldigt förtjust i sådana, men älgarna är han nog lite rädd för - stora djur. Håll er i skogen, och inte på vägarna!

När vi kom tillbaka var Nalle fruktansvärt lerig så det blev raka vägen in i duschen och en underredesbehandling för hans del. Klippte klorna av bara farten när jag ändå höll på...

Nu ligger han nöjd och belåten och tar igen sig efter dagens äventyr. /Jenny

 

 

Ekorrn satt i tallen och älgarna demonstrerade...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 mars 2011 10:00

... att vi är friska, nästan i alla fall.
... att så många tänker på oss.
... att så många hjälper oss.
... våren - som är här!
... att Jons föräldrar snart kommer.
... planeringen - som håller!
... sopmaskinerna som tar bort allt grus.
... att många kommer att delta i Earth Hour.
... för minisemestern som äntligen blir av.
... och att deklarationen inte har kommit än...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 mars 2011 09:45

 

Vad roligt det är att fylla i de där koderna!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 mars 2011 21:40

Det har varit en lång vecka för oss allesammans. Så skönt att det äntligen är helg! Nalle har givetvis också märkt av att allt inte är som det brukar. Ikväll var han också aningen trött, lille vovven, och hade inget emot att matte kröp ihop hos honom för att snylta lite värme.

God natt och sov så gott, allihop. Hoppas att ni får en skön helg. Många myskramar från oss! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 mars 2011 19:07

Nu är sista maträtten klar! Jag har bara en underbart god vit chokladmousse kvar att göra. Ikväll har vi gjort tacogömmor, en animalisk och en vegetarisk, att ha att äta när Jons föräldrar kommer.  

Och åhh, så gott det doftade! Så gott att vi kände oss tvingade att provsmaka. Jag korkade upp en flaska vin till Jon, och cola för min del. Det smakade minst lika gott som det doftade - hoppas att gästerna också kommer att gilla detta!

Det här var första gången som vi gjorde denna rätt själva och det var mycket lättare än vi inbillat oss. Philadelphiaost och cremé fraiche i botten, stekt färs med lök och tomat (vi uteslöt paprikan) och tacomix-krydda och ost som topping. In i ugnen och så var det klart på en kvart. Busenkelt!

Nu testade vi bara, men när det blir skarpt läge ska vi servera med nachos/tortilla-chips, majs och grönsallad. Då blir det säkert ännu godare! /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 mars 2011 16:15

 

   Jag fick visa leg!!!!!!!!!!  

/Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 mars 2011 15:51

Torghandel i Karlsborg.


Jag och Jon har varit på skilda håll, han åt Skövde till och jag for med mamma och Johan till Karlsborg. En nyrastad Nalle som varit med mig på älgsafari i skogen - två stycken såg vi! - hängde med i bilen. Han älskar ju att åka bil.

Första stoppet blev på Jons jobb för att lämna sjukintyg till Jons chef, sedan vidare till Apoteket för att hämta ut Nalles smärtstillande medicin (känns som det var nyss vi gjorde det...), en sväng in på Systembolaget för boxvininköp till våra gäster och Jon, och lite alkholfritt till mig. Dagens ljuspunkt: Jag fick visa leg!!! På sjukhuset sist trodde de ju att mamma och Jon var ett par, när vi är ute tillsammans vi tre kanske folk tror att jag är deras kärleksbarn...?


 

Sanny Thai i Karlsborg.


Sedan var det dags för lunch på Sanny Thai som mamma bjöd på. På denna thailändska restaurang serveras det om vardagarna en lunchbuffé med alla möjliga maträtter.


    

Våra tallrikar...


Det är kul att kunna ta vad man gillar! Mätta och belåtna gick vi  därifrån och vidare in på Konsum. Där handlade jag det sista inför förberedelserna av våra gästers ankomst. Nu är det inte mycket kvar som ska tillagas. Känns skönt. 

Igår möblerade jag om i datarummet, så det är bara för oss att flytta ut ur sovrummet (till bäddsoffan) och bädda i ordning för alla på söndag. Idag hämtade jag några kuddar hos mamma och med Johans hjälp sitter nu även takboxen på bilen. Det flyter på bra! Men vi har givetivs gjort listor med planering som vi håller oss till... /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards