jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Hittat hem

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2011 09:05

Körsbärstomater i oktober i fjol.


Min tomatodling blev överdrivet stor i och med att jag aldrig trodde att det skulle bli något utav de där pluttefjuttiga små fröna. Av 29 frön tog sig 28. Men Cherry, frömodern, var en fantastisk planta. När mina svärföräldrar var här över nyår fick de smaka nyplockade tomater.


Körsbärstomater i november i fjol.


Jag fick Cherry utav mamma förra året och såg det som kul grej. Dessutom äter ju Jon tomater även om inte jag gör det. Cherry gav massor med tomater under en väldigt lång period. Jag fick många gånger höra att jag skulle klippa ner henne, men det tog emot. Men hon blev till slut ganska stor och fick inte längre plats i fönstret...


  

Första bilden är tagen i juli, den andra i november (lägg märke till julgardiner och raggsockar). Då var plantan lite tanigare men gav fortfarande tomater.


Ganska snart insåg jag att det inte skulle fungera med 28 stycken sådana stora tomatplantor här. Mamma tog hand om fyra stycken, men allt eftersom de har vuxit har det blivit trängre och trängre här. Men igår förbarmade sig mammas kusiner Anneli och Lilian Druve över åtta utav mina plantor. Stort tack till er!


Anneli och Lilian tillsammans med Cherrys bebisar.


Det kändes verkligen skönt att någon tog sig an dem för jag ville ju inte ha ihjäl plantorna.

I samma veva som de skulle sätta sig i bilen med växterna var en granne ute och rastade sin hund. Och på något vänster slutade det med att även han ville ha tomater och tog fyra plantor.

Det kändes lite i hjärteroten att skiljas från dem, men nu har de fått nya hem och kommer säkert att få det bra. Och jag har ju tolv syskon kvar... /Jenny

 
 
Lotta

Lotta

11 maj 2011 10:56

Hade jag bott närmre så hade jag lätt tiggt till mig ett par stycken, hehe ;)

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

11 maj 2011 10:59

Inte hade du behövt tigga - du hade med glädje fått några! Får se om jag ordnat med hemkörning till nästa år. ;) /Jenny

 
kristina

kristina

11 maj 2011 13:42

Det är väl kul att det ordnar sig med tomaterna.
Du har lagt ned mycket jobb och tid på växterna.
Och det ger resultat för det är väldigt fina plantor.
Nu kan du både baka,odla och såga ved vad kommer här näst.
Kram på dig, du är mycket mer än vad du tror!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

11 maj 2011 13:58

Det var fint skrivet!

Ja, jag har vårdat mina små babyplantor efter bästa förmåga. I och med att några försvunnit nu så blir det färre för dig att vattna när vi reser bort. Också en positiv aspekt. ;)

Håll tummarna för att det inte blir regn och åska - för då kommer jag och sågar sedan!

Ses!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards