jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 maj 2011 18:50

En ganska blåsig, men fin dag är snart slut och mycket har den bjudit på. Jon har jobbat på med skärmar och annat och på hemmafronten har livet också rullat på. Fick det nästnäst sista inbetalningskortet från CSN med posten. Känns skönt. 

Priset på min och Jons kärlek det här kvartalet är 1 514 kr. (Hade jag inte gått kvar på skolan ett extra år tillsammans med Jon, i början av vårt förhållande, hade jag nog inte hetat fru Sjöberg nu, utan kanske snarare prinsessan Carl Philip Edmund Bertil Bernadotte, eller något...)

Mitt i lunchmatlagningen ringde de från ICA Maxi Skövde och meddelade att jag vunnit en basketkorg med ställning och boll. Kul! Men jag vet inte varför jag tävlade om den? Det var nog en sorts tvångshandling, har svårt att bara gå förbi en tävling.

Ett joggingvarv i det 2,4 kilometer långa spåret hann det även bli. Dog nästan den här gången också. Tror inte att jag har nämnt att jag får en fruktansvärd bukkramp när jag joggat klart. Även denna gång kom jag inte hem utan blev tvungen att lägga mig i gräset och vänta ut värken. Riktigt obehagligt. Vet inte vad det är om, men Jon har lovat att googla det.

När Jon kom hem for vi till Skövde för att hämta vinsten och passade på att handla lite. Vi hämtade ut gratisketchup. Hittade inte picknick-varianten som det i första hand gällde men den här flaskan gick precis lika bra stod det på kupongen.

Det blev också brödinköp. Inte så svårt att lista ut vem som valde vilka bröd kanske... Fast jag gick faktiskt lite utanför mina ljusa ramar och tog ett majsbröd.

Nästa vara är det kanske inte heller så svårt att lista ut vem som inte kunde hålla sig ifrån. Men flaskan vara ju så söt men sin lilla typ av 3D-bild. Jag ska samla alla! Hahahaha!

Jag borde verkligen komma ut mer. På tal om det. Jag stod där med stora ögon vid alla tex mex-produkter och utbrast högt i ren fascination: "Taco Dinner Kit!" Och det får man väl göra, om man inte gör det i örat på en annan stackars kund som just i den stunden går förbi med sin kundvagn och rycker till, och tittar mycket, mycket bekymrat på mig... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 maj 2011 18:38

Annika la för några dagar sedan ut ett recept med namnet djungelgryta. Det tyckte jag lät mycket spännnande - och gott.

Idag till lunch gjorde jag en egen variant där jag bytte ut kycklingen mot quornbitar. Jag saltade, pepprade och öste på med curry, lite tabasco och grönsaksbuljong. Nu fick jag också chansen att testa nyheten Milda mat & visp. Den passade toppenbra!

Jag blev glatt överraskad av denna rätt! Jättegott och jättelätt - det gillar jag. Serverade med lite kokta grönsaker och ris. Banan hade säkert också passat bra, men jag åt dagens banan till frukost. 

Imorgon ligger maträtten i Jons matlåda så då får jag hans betyg också. Tack för maten, Annika!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 maj 2011 09:34

Jomenvisst! Jag har tomater på gång. Titta bara vad jag hittade när jag kikade till mina plantor imorse! Nu kommer de andra körsbärstomaterna att komma av bara farten. Hoppas att det går lika bra för syskonen som är utspridda lite här och var i landet!

Så här ser det ut i fönstret i TV-rummet nu. Jag planterade om för förhoppningsvis sista gången igår. Men de täcker större delen av fönstret...

Hittills av mitt tomatodlande har jag lärt mig att inte underskatta de små fröna. De ska inte dömas efter storleken eller att de ser helt uttorkade ut för de är livskraftigare än man tror.

Sedan har mina tomatplantor trivts bäst i fönstret och de vill stå trångt. Testade plantera om några i större hinkar, men de gillade inte det och jag planterade om dem igen... De tomatplantor som vuxit bäst är de som bor i svart zinkkruka. Jag vattnar lite grann i stort sett varje dag och det verkar de också gilla.

Sedan har de inte alls något emot att få vatten sprayat på bladen, fast "experter" hävdar motsatsen. Det är ett jättebra sätt att rädda dem på när de börjar se hängiga ut efter för mycket sol. Det var mina iakttagelser det!

Det här är min favorit, den har inte alls utvecklats som de andra. Den har vuxit mer på bredden än på höjden. Hmm... Ska bli intressant att följa. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards