jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juli 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juli 2011 18:47

Första bilden är från augusti i fjol, den andra är från igår...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juli 2011 18:45

Lokalradions Skaraborgskampen fortsätter och idag var det Mariestads kommuns tur att visa vad de gick för. Vi var där och kollade läget i hamnen där tillställningen ägde rum. Mariestads uppdrag var att samla ihop så många kylklampar som möjligt - och de fick ihop hela 813 stycken! Men dagens ansträngning räckte bara till en andraplats efter Essunga tillsvidare.

Det var länge sedan vi var i Mariestad så vi knallade runt i centrum och tittade, och vi var på Karlssons. På Karlssons hade de oturligt nog råkat ut för en ordentlig vattenläcka så det var dyblött här och var.

På ICA Oxen köpte vi sallad från salladsbuffén. Nu har vi hittat salladsbarer i Hjo, Skövde, Karlsborg och alltså Mariestad. Kanske finns det nu också på ICA hos er som efterlyste det sist vi skrev om det...? Salladen tog vi med oss ut på Karlsholme och åt med utsikt över Vänern.

Från vårt matställe kunde vi se Torsö och bron som går över dit. Jon hade aldrig tidigare besökt Torsö och jag tror inte att jag varit där sedan jag gick i sexan - hög tid för ett återbesök.

Vi tog den 940 meter långa Torsöbron ut på Vänerns största ö. Torsö ligger i Mariestads skärgård och de bofasta där brukar kallas "Torsövargar", men vi såg mest till vanliga turister.

Vi gjorde inget stopp på ön utan körde bara till färjeläget till Brommö och vände men det räckte gott. Nu kan Jon säga att han varit på Torsö.

Den här röda väderkvarnsliknande byggnaden fångade vår uppmärksamhet. Och när vi körde förbi bygdegården mindes jag att när min klass från sexan var här bodde vi just där. Men det är mest för att jag sett ett foto från när vi sitter på trappen efteråt...

Lite shopping blev det i Mariestad. Jon hittade äntligen små borrar som stått uppskrivna på vår shoppinglista hur länge som helst. Lite kläder och blingbling blev det också... Och Jon köpte galltvål från sin hemtrakt, men det blir ett senare inlägg. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juli 2011 18:04

Menar ni att hos er hittar man svindyr fin färskpotatis, men man kan inte köpa den för att ni är upptagna idag...?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 juli 2011 15:00

När man kommer körande över Billingen från Skarahållet ser Våmbs kyrka nästan lite kuslig ut. Men när vi besökte den på närmare håll var den långt från skrämmande...

I den här lilla kyrkan döptes jag den första advent 1982. Jag minns det som igår. Jag grät inte alls, sjöng glatt med i psalmerna och efteråt tackade jag och prästen varandra och var båda överens om att det här var det finaste dopet någonsin.

Eller också gallskrek jag så att taket lyfte och alla gästerna fick söka vård för tinnitus efteråt... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 juli 2011 13:48

Solen hade redan krypit ner under horisonten när jag och "förstestyrman" Johan rodde ut på den mörka Örlen för att fiska gös. Det var första gången som jag gav mig ut på jakt efter denna eftertraktade förvuxna abborre, och första gången som jag fiskar efter midnatt överhuvudtaget.

På nätet kan man läsa en hel del om gösfiske, men om jag blev något klokare av alla tips och tricks vet jag inte. Antagligen inte, för det blev inte någon fångst heller, men en lite ovanlig fiskeupplevelse fick jag med mig hem i alla fall. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 juli 2011 20:00

Bara 50 minuter bort ligger Skara Sommarland och eftersom vädret skulle bli ganska okej idag så for vi dit. 1984 invigdes den här parken av Bert Karlsson och är idag en av Nordens största nöjesparker. Vattenparken är kanske det mest utmärkande med detta nöjesfält. Men det finns "vanliga" åkattraktioner också. Och vi åkte många av dem som till exempel Tranan, Newton - en blöt åktur -och nykomlingen Spinner...

Tranan, Newton och en av årets nyheter, Spinner.

Bland sommarens nyheter finns också Rodeo som ska föreställa en tjurridning. Den var ganska snurrig. Men vi överlevde, för Jon menade på att jag hade erfarenhet av inridning av en tjur i alla fall... ;)

Självklart testade vi nyheten Rodeo.

För att få en bra överblick över hela parken finns Sommarlandståget som kör en 15 minuter lång tur. Vi passade på att vila våra ben och åkte med. Det var någonstans under denna resa som Jon fick för sig att testa på att åka vattenskidor för första gången...

Ta Sommarlandståget runt hela Sommarland!

En bland de roligaste attraktionerna på Sommarland är Newton. Vi var lite rädda för att inte få en åktur i en av de blåa valarna för attraktionen var länge tillfälligt stängd. Men så fort den öppnade igen så ställde vi oss i kö. Vem vill inte blöta ner sig...?

Lagt mer än näsan i blöt...

Och här kan ni också följa med på en liten åktur:

Innan vi lämnade parkens tivoli åt vi tacobuffé och spelade lite på hjulen, vi sköt pingisbollar på konservburkar, kastade basketbollar mot, tyvärr inte i, korgar, kastade kardborrebollar men det underligaste gjorde Jon. Han kastade små söta Nallebjörnar mot stora hajars käftar och de sylvassa tänderna för att möta en säker död. Tur att Jon siktade illa... Men vilket makabert tävlingsupplägg.

Kasta gulliga nallebjörnar i hajkäften och vinn!

Det mest framstående med Sommarland är den stora vattenparken där det finns massor med blöta grejer att göra. Och både väder och vatten höll god temperatur och vi badade!

Vi kan simma - men i varandras ögon drunknar vi...

Jag nöjde mig med att simma lugnt, medan Jon som inte är en död fisk som bara flyter med strömmen testade allt möjligt våghalsigt. Om det står att det krävs hjälm för att åka vänder jag genast på klacken, medan Jon slänger på sig hjälmen! Och står det att fallhöjden är 84 meter i nästan 100 kilometer i timmen tittar jag mer än gärna bara på. Jon åkte, de stora röda märkena på hans rygg är bevis.

Jon åkte Fritt fall. 84 meter rakt ner i nästan 100 knyck.

Idag gjorde Jon sitt första försöka att åka vattenskidor. Gick väl sisådär. Men för rumpåkning fick han 10 poäng!

Jon åkte vattenskidor, eller åkte och åkte förresten...

Nu gäller det att inte titta bort när ni startar det här filmklippet på Jons första vattenskidtur någonsin, för turen blev väldigt, väldigt kort...

Sky Pirate Show är en spännande vattenshow som dagligen underhåller besökarna. Här finns allt från eldkastare till simhopp från 25 meter!

Missa inte den superhäftiga föreställningen: Sky Pirate Show!

Lagom bra väder och lagom mycket folk i parken och vi fick några härliga timmar på Skara Sommarland! Men pricken över i:et blev kanske ändå när Jon fick sockervadd, något han inte ätit sedan han var tolv år... /Jenny

Sockersöt pojke var sockersjuk...

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!