jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 augusti 2011 19:00

Fast ljuset i fönstret tycker att det är lite fööööör varmt...

  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 augusti 2011 07:18

Vi bjöds på en underbar solnedgång över Örlen igår kväll. Vackert!

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 augusti 2011 07:00

Jag har lärt mig mer om klickerträning och tycker om träningsformen. Det hela handlar om positiv förstärkning. Ett "klick" är lika med belöning och detta ska sedan användas för att förstärka ett beteende som man önskar.

Ibland när vi berömmer Nalle stressar han lätt upp sig, men ett klick låter alltid detsamma. För ärligt talat så berömmer vi honom inte med samma tonläge när han bara sätter sig ned som när han hämtar tomma schampoflaskor från duschen till återvinning...

Sedan handlar det också mycket om att hunden ska få tänka ut saker och ting själv för att komma närmare målet.

Det första jag gjorde, efter att jag läst på och tittat på videoklipp, var att börja med "inklickningen". Det vill säga lära Nalle att förknippa klick med belöning. Och det här är viktigt - sitter inte det är det ingen idé att gå vidare. Det blev mycket klickande och belöning i olika omgångar. Bättre med korta träningspass än långa.

Igår började vi så smått med annat. Ett nytt ord för mig nu är "frishejpa". Det går ut på att uppmuntra hunden till att tänka själv och ta egna initiativ och få belöning för det. Det var roligt att testa!

Men jag prövade också att ha ett bestämt mål. Min önskan var att han skulle lägga tassarna på stolen. Och jag blev jätteförvånad över hur fort det gick!

Klickerträning är fortfarande mest ett sätt för oss att träna tillsammans på ett nytt sätt. Säkert gör jag en massa fel... Det är till exempel jättesvårt att inte brista ut i glädje och berömma honom med ord eftersom det är en vana. Sedan måste jag få till tajmingen med klick och belöning. Men, men...

Huvudsaken är att Nalle verkar gilla det här! Och jag ska lära mig mer. /Jenny

Det här klippet är från andra gången vi tränar "tassar på stol"-tricket och ville visa upp för husse hur duktiga vi blivit på kort tid.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 augusti 2011 06:32

Vi skickade in tre kampanjsigill till Pringles och nu har vi fått vår högtalare som passar till ett Pringlesrör. En kul grej som var gratis! Äter man ändå chips så varför inte...? Läs mer HÄR.

Vi kopplade in en mp3-spelare och fick snart ett helt okej ljud - en superlåt med U2! Denna berömda ubåt...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards