jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2012 15:30

 

Vi tog tag i tråkiga tvätten redan från morgonen och fick lite mer ledig dag. Och vi kunde ju inte motstå att gå ut i det fina vädret. Så härligt med sol, och till skillnad från på många andra ställen i Sverige, bara 13 minusgrader. Vi gick ut på isen och vågade oss nästan mitt ut på sjön. Mamma och till och med pappa var också med och lapade lite solsken. Fast Nalle hade ju förstås roligast. Just idag övade han geometri och fick till en fin cirkel med en pinne...

Efter denna sköna stund bjöd mamma på tårta. En tårta med det mest pretentiösa namnet jag någonsin hört: solgudens skapelse med himmelsk smak av citron. Och den var väl god. Fråga bara Jon som tog tre bitar...

Tårtan var egentligen gjord till Hugo som fyllde 11 år igår. Men han dök inte upp hos farmor och farfar då för han fick andra planer. Och det är han nog jätteglad över. Hugos favoriter är Lasse Stefanz och igår spelade de i Tibro Parken. Hugo har inte åldern inne men han var där innan danskvällen drog igång på riktigt och lyssnade på repetitionen och som vi förstod det fick han Olle Jönssons autograf. Igår var nog Hugo världens lyckligaste lille kille som äntligen fick träffa sina stora idoler - på sin födelsedag och allt! Men kameran som han fick i födelsedagspresent gillade han också.

Grattis i efterskott, Hugo! Självklart dyker vi upp när det blir dags för vuxenkalas även om barnkalaset på leklandet låter mycket roligare. Här kommer en Lasse Stefanz låt till dig... och Marianne. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2012 12:00

... kan väl jag offra mig och hämta en check då! Häromdagen läste jag på Aftonbladet att de sju killarna som vann den senaste Drömvinsten på Lotto -134 miljoner kronor! - inte hämtat ut sina vinster trots att det gått över två veckor. Jag hade då minsann kastat mig ner till Visby och hämtat hem pengarna direkt för här finns hål att stoppa i om man säger så. 

Ikväll är det min tur att vinna för jag frågade appen Magic 8-ball i mobilen och den sa "Yes". Och när jag frågade om jag skulle bli glad för vinsten svarade den: "It is certain". Och på frågan om jag skulle hämta pengarna så fort som bara möjligt fick jag svaret "As I see it, yes". Min tur alltså. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2012 11:00

Ikväll drar årets melodifestivalkarusell igång. Startfältet är väldigt varierat och utgången kan väl bli hur som helst. Det är helt enkelt som det brukar vara! Melodifestivalen 2012 leds av de tre kvinnorna Sarah Dawn Finer, Gina Dirawi och Helena Bergström.


Så här ser kvällens startfält ut:

(Bild lånad från SVT.se)


Deltävling 1 i Växjö den 4 februari
1. Sean Banan – "Sean Den Förste Banan"
2. Abalone Dots – "På väg"
3. The Moniker – "I Want To Be Chris Isaak ..."
4. Afro-Dite – "The Boy Can Dance"
5. Dead by April – "Mystery"
6. Marie Serneholt – "Salt And Pepper"
7. Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern – "Jag reser mig igen"
8. Loreen – "Euphoria"



Festivalen består av fyra deltävlingar där två bidrag går vidare från varje tävling. Några bidrag hamnar i andra chansen i Nyköping den 3 mars och därifrån röstas sedan två bidrag till finalen. I finalen i Stockholm den 10 mars tävlar slutligen tio bidrag mot varandra. Röstningen sker under direktsändning och består av två röstningsomgångar. Nytt för i år är att rösterna inte nollställs under sändningens gång.


Vi gillade ju The Moniker ifjol men är osäkra på det här bidraget. Och Sean Banan är ju en kul tjomme men är han melodifestivalmaterial? Thorsten Flinck har vi aldrig försökt oss på att förstå. Loreen och Marie Serneholt känns som säkra kort, men har de det där extra? Det enda som vi vet säkert just nu är att att jag och Jon inte kommer att kunna se den svenska finalen tillsammans. Men det är en annan mindre rolig historia.


Eurovision Song Contest-finalen, den 57:e upplagan, är planerad att äga rum i Baku i Azerbajdzjan under tre dagar i maj: 22, 24 och 26 maj. Kommer något utav dessa bidrag att vara på plats...? Och kommer ni att se kvällens tävling? Vi är inga riktiga fantaster även om vi i brist på annat kommer att sitta framför teven ikväll. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2012 19:56

Kräkmässigt har jag haft några bra dagar, inte spytt sedan i tisdags. Illamåendet har inte alls varit lika kraftigt men idag blev ett bakslag. Galla i förmiddags och som om det inte vore nog med det spydde jag även på kvällen. Bland annat spagetti, tur att de inte var jättelånga för det var äckligt nog. Jag får väl vara tacksam för de spyfria dagar som jag fick och hoppas att det går bättre imorgon. Men jag börjar verkligen bli less på det här nu... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2012 17:30

Idag kom min lilla beställning från Nelly för presentkortet från lambikoderna. Skorna, som jag av snålhet tog med på chans var för små, men byxorna är jättesköna! Så härligt med en slapp resår över midjan för jäklar vad det spänner ibland. (Speciellt på kvällarna när jag ska sova är det svårt att hitta en sovställning när det ömmar. Jag försöker bulla upp med kudde och täcke men det fungerar dåligt.)

Byxorna var förstås lite stora men det var meningen och nu har jag dessutom långkallingar och skidsockar under för det är ju sååå kallt. Till skillnad från Jon (och Nalle...) har jag inte gått upp någonting i vikt sedan jag blev gravid, fast det kommer. Men det är bra att Jon går upp så det blir rättvist sen när vi ska banta bort graviditetskilon tillsammans. Hahaha! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2012 17:15

Minusgraderna håller i sig och Örlen fryser på bra. Jag, mamma och Nalle vågade oss ut en bit på sjön. Men trots det lilla snötäcket var isen riktigt hal - perfekt för skridskoåkning! Med en entusiasm som bara en dåre besitter gjorde Nalle sitt bästa för att klösa sönder den svarta isen. Nåja, han hade skôj där han halkade runt i alla fall. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2012 17:00

Som vi befarade så var det kört för vår gamla Canon-skrivare. Den vill inte alls samarbeta så därför fick det bli en ny. Vi beställde en multiskrivare av samma märke (men förstås inte samma modell för den utgick nog för flera år sedan...). Vi gillar multiskrivare, tycker att det är smidigt att kunna skriva ut, skanna och kopiera.

Vi hittade en som verkade okej hos Inet, en Canon Pixma MG5150 som också hette Harry Potter, fast det påverkade oss inte alls. ;) 808 kr med frakt känns som ett helt överkomligt pris (och färgpatronerna kommer väl att kosta lika mycket ungefär...).

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2012 16:51

Gissningstävlingen är avslutad och vi har en vinnare.

Ingen gissade rätt men Kristina hade hyfsad koll på sitt håriga barnbarn och kom närmast. Hon chansade på 40,3 och rätt svar är 40,6 kilo. Nalle väger lite mer än vad han gjorde vid senaste invägningen. Graviditeten påverkar visst alla utom den gravida viktmässigt här...

Till dig skickar vi inte vinsten utan den kommer levererad till dörren... och vi sparar några kronor i frakt. Roligt att ni var med och tävlade och det kommer säkert en ny tävling snart. Gissa Jons vikt, kanske... Hahahaha!

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards