jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 februari 2012 17:00


Vättern har plockat fram sin frostiga palett och skapat vinterkonst längs Karlsborgs strand. /Jon






Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 februari 2012 16:45

Förut hade jag för många myror i brallan för att sitta still och se på TV, men är jag på god väg att bli en soffpotatis. Serierna som jag tittade på regelbundet förr är lätträknade men nu ser dagarna annorlunda ut. Top Model, The Biggest Loser, Hell's Kitchen, Vem vet mest och lite komediserier slinker numera lätt ner.

Vet inte varför jag ser Top Model, kan ju inte påstå att jag är särskilt modeintresserad. The Biggest Loser är mest intressant för att det är underhållande att se andra röra på sig när jag inte orkar själv. Och så fäller jag en och annan tår till programmet också. Hell's Kitchen är också ett mysterium för matlagning har ju aldrig varit något stort intresse. Större delen av tiden har jag ingen aning om vad det är som de lagar... Men jag har högre puls när jag ser programmet och får upp lite värme i kroppen när jag ser stackarna stressa runt i köket till Gordon Ramsays hotfulla stämma. Vem vet mest är för att få lite allmänbildning och hålla det gamla hjärnkontoret igång lite grann i alla fall.

Till helgen blir det På spåret, vintersport, Slaget om Sverige med mera... Ja, just det ja, första deltävlingen i Melodifestivalen 2012 blir det säkert också. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 februari 2012 09:30

Igår morse till frukosten satt jag och grät när jag läste tidningen. Jag läste om en kvinna som varit i Thailand och sett en hjälplös hundvalp på stranden. Hon tog sig an hunden och matade den och lovade att hjälpa den. Hon tog den till en djurklinik. Där frågar hon om den inte skulle kunna gå att adoptera bort, men det trodde inte veterinären alls. Kvinnan var egentligen emot att importera hundar från andra länder men hon hade lovat hunden att hjälpa den. 15 000 kr kostade det henne att få hunden till Sverige.

Jon läser tidningen före mig på vardagarna så jag sa till honom: "Du får ju varna mig när det står sånt där. Censurera tidningen eller nåt!"

Idag var morgontidningen censurerad. Fast bara på skoj för idag läste jag inget som fick mig att börja gråta. Men oj, så känslosam jag blivit!

Och nätterna är inte att leka med heller. Vilka drömmar! Det kanske också hör till för tidigare kom jag knappt ihåg några drömmar. Men i natt var jag inblandad i något gängkrig. Fast jag skulle nog klara mig för jag hade en kula i pistolen och en massa nagellack. Nagellack!!! 

Igår natt var Jon helt konstig och när jag vaknade var jag riktigt arg på honom. Jag drömde att vår granne var högljudd och vi kunde inte sova. Vi låg båda och beklagade oss över hur irriterande hon var, men nästa dag skulle han ta med henne till DollarStore och dessutom hade han kokat ett ägg till henne. Ett ägg!!!

Det skulle ju vara skönt att bara få sova en natt.

Idag på förmiddagen väntar en promenad med mamma. Nästan 10 minusgrader ute. Brrr! Sedan blir det skidskytte. Jag tycker att det är en jättebra TV-sport. Oftast är det spännande till sista skjutningen. Damernas sprint på förmiddagen och herrarna kör på eftermiddagen. Heja, heja! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 februari 2012 19:30

Det var en hemsk upplevelse att behöva åka till sjukhuset för att ta reda på om vår bebis, som vi så länge försökt få, fortfarande levde i Jennys mage. Jag sov inte alls något vidare natten innan, och i bilen på väg in till Skövde kunde jag knappt hålla ögonen öppna. Jag gäspade och gäspade, och jag var rädd att Jenny skulle tro att jag inte tog situationen på allvar.

Men det var tvärtom. När jag blir så orolig och bekymrad som jag var igår, verkar det som om min hjärna svarar med att försöka stänga ned sig själv, ungefär som djur som spelar döda för att undvika att bli uppätna. Inte så produktivt, kanske. Fast på hemvägen, efter att vi fått det fantastiska beskedet, kände jag mig däremot hur pigg som helst. Självklart var hela situationen omtumlande, och många känslor var i rörelse, men att få se sitt barn för första gången på ultraljudsbild, och se lillhjärtat picka, var helt klart en av de bästa upplevelserna i mitt liv!

Med kraftreserverna rejält decimerade, passade det att plocka med sig lite hämtmat från Tibro Bar & Grill för att fira de goda nyheterna. Jag fick för mig att en grekisk sallad skulle göra sig bra i ett pitabröd, men jag kanske inte skulle ha proppat i mig alltihopa - det var ju trots allt en Bar & Grill-portion...

På kvällen hann tröttheten ifatt mig, så jag somnade väldigt snabbt och sov mycket bättre än natten innan. Jag får nog träna upp mig lite mentalt, för jag antar att det kan komma att bli fler sådana här påfrestande stunder framöver. Nu ser vi i alla fall framåt, och för att variera temat på våra blogginlägg har vi lagt ut en liten tävling som jag hoppas att ni vill vara med i. Vi har ju faktiskt redan en bebis, förhoppningsvis mycket hårigare än den kommande, som vi inte får glömma bort. Ni hittar tävlingen rakt under detta inlägg. Lycka till!  /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 februari 2012 19:15

Nalle är nyvägd på en djurvåg på veterinärstationen. Och det gör vi en tävling av!

Gissa vad Nalle vägde och vinn hud- och hårvårdsprodukter till ett värde av cirka 987 kr.

Vinsten består av Redken Nature's Rescue-serien med detoxschampo, balsam, saltvattenspray och hårscrub,

samt en tub body lotion från Stockholmsgruppen.

Den som gissar rätt vinner. Endast en gissning per person är tillåten. Gissar ingen rätt vinner den som kom närmast.

Gissar flera rätt får lottdragning avgöra.

Delta genom att lämna en kommentar med din gissning med en decimal och din mejl- eller bloggadress.

Tävlingen avslutas på fredag, 3/2, klockan 16.00


Tävlingen är avslutad. Grattis Kristina som kom närmast.

Hon gissade på 40,3 kg, rätt svar var 40,6.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 februari 2012 13:55

Sedan igår kväll har jag ätit upp fem sju Piggelin. Isglass mitt i vintern. Jomenvisst. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 februari 2012 08:45

Innan igår har jag känt mig riktigt trött fysiskt och igår blev en tömning psykiskt också. Jag somnade ganska fort igår kväll men inatt vaknade jag kvart över två och låg klarvaken ett tag. Jag började tänka på vad som hänt för igår var jag inte riktigt närvarande i allt.

Det viktigaste från läkarbesöket var ju förstås att babyn levde men läkaren undersökte även äggstockarna, tryckte på livmodern och han tog ett prov på flytningarna för att kolla om jag hade någon infektion. Äggstockarna såg bra ut och jag hade ingen infektion. Vi fick dessutom reda på att beräkningen stämmer. Det är i vecka 11 som vi är för läkaren mätte storleken på babyn under ultraljudet. Det var lite lättare då än med den där "graviditetssnurran" för jag har haft en menstruationscykel på mellan 30 och 47 dagar... Många ägglossningstest blev det. 

Och på skärmen syntes bara en baby, jag har drömt om tvillingar (på natten alltså) men såvida ingen gömde sig där någonstans så är det bara en. Och det räcker gott för oss! Läkaren hade skrivit ut några bilder på babyn, vi frågade om vi kunde få dem, men de skulle han behålla för att göra anteckningar. Ja, ja, vi får ju en chans till när vi ska tillbaka i vecka 17.

Men det var inte bara bilderna som blev kvar där utan även min patientbricka. Jag är ovan vid att använda patientbricka, fick ut den av barnmorskan vid besöket förra måndagen. Jag trodde att det var något som försvunnit men tydligen inte. Jag lämnade den när jag anmälde mig i receptionen på gynmottagningen på KSS och sedan såg jag den inte mer. Fast den lilla plastbiten känns ändå ganska liten i det stora hela. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards