jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 februari 2012 19:45

Dagens lilla ansträngning blev en blåbärspaj. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 februari 2012 13:12

Blåsigt, slaskigt, regnigt, halt... - skitväder! Och jag funderar på att starta eget: Sjöbergs Grustag. Nalle drar in så fruktansvärt mycket grus och sand när vädret är så här och det är bara skönt med fotpeeling ett tag... Hoppas att det blåser torrt snart. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 februari 2012 08:59

Inte jättekul, inte jättetrist men ett litet tidsfördriv. Lek och sjung med Björn Ranelid eller ändra hans solbränna:

http://mcranelid.delorean.se/

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 februari 2012 10:43

Där bröts rekordet. Otäck gallspya. Men jag är glad för de spyfria dagar jag fått. Bara att ta nya tag. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 februari 2012 08:45

... och givetvis alla som röstade på dessa två bidrag. Varför då då? Jo, för i en tävling på fb hade jag redan i torsdags skrivit som svar i tävlingen att jag trodde att just dessa två skulle gå vidare till final. Och min gissning gick hem! Och dessutom var jag den enda bland alla som kommenterade som trodde på Ranelid och Sandén.


Tack vare detta har jag vunnit en punschrulleväska från Delicato fylld med massa godsaker! Matpriskollen höll i tävlingen och det kommer att tävlas ut fler väskor på deras fb-sida om någon mer vill vara med och tävla med sina Melodifestival-kunskaper...

 

Besök gärna Matpriskollens fb sida här och deras webbsida här och ta del av en massa bra spartips och kuponger. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 februari 2012 14:30

Vi har ju glömt att dela med oss av hur det såg ut när vi på nyårsafton berättade nyheten att vi äntligen blivit med barn. Att vi försökt under en tid är något som vi hållit för oss själva och chockade därför våra familjer.

Jons föräldrar hälsade på under nyår och det var ett passande tillfälle att berätta ansikte mot ansikte. Och med tanke på att jag mådde som jag gjorde då skulle det ändå blivit svårt att hålla det hemligt för de bodde hos oss. "Jo, det är vinterkräksjuka, men det smittar inte. Lovar..." Kanske var det i tidigaste laget men så blev det. Och vi kunde inte hålla oss längre än till förrätten...

Våra föräldrar och lillebror Johan blev alla ganska förvånade och mammas kommentar säger kanske en del: "Nu blev jag helt chockad. För det trodde jag aldrig. Jag trodde bara att det blev en hund". /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 februari 2012 14:15

Fostrets kroppsdelar är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har. Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna. De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar. Fostret har nu smaksinne. Det reagerar på olika smaker i fostervattnet genom att dricka mer eller mindre av det.
Fostret rör på sig i fostervattnet. Impulser från hjärnan gör att fostret tränar sina ansiktsuttryck. Från och med den här tiden kan fostret gripa, kisa, rynka på ögonbrynen och grimasera. Det kanske till och med kan suga på tummen. Njurarna utsöndrar urin, som fostret kissar ut i fostervattnet. Detta fortsätter under hela graviditeten.

Din mage börjar ta form, så att omvärlden ser att du är gravid. Antagligen kommer din mage att bli mer än dubbelt så stor innan det är dags att föda. Livmodern är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 februari 2012 09:00

Jag sov i omgångar i natt. Vi la oss vid nio-tiden, jag somnade framåt halv elva. Vaknade strax innan midnatt, somnade om, vaknade vid halv två, somnade om och vaknade vid fem... Men sömnen däremellan får jag vara nöjd med och jag kräktes inte alls under gångerna som jag vaknade. Lutar åt ett rekord det här - inte spytt sedan i torsdags!

I natt hade jag nog lite svårt att sova för jag grubblade på dietist-besöket som jag skulle gått på idag. Kände inte alls för att sitta och prata mat med någon. Bara den tanken gjorde mig lätt illamående. Nu på morgonen ringde de från Vårdcentralen och berättade att dietisten var sjuk och att jag skulle få en ny kallelse. Tur i oturen. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards