jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Det finns inget bättre än när det vänder...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 mars 2012 15:15

Ännu en dag som singelmatte men Nalle sköter sig - och jag med. Vi har promenerat men det blev också en cykeltur igen. Pratat med Jon i telefon. Bilen som är inlämnad på lagning ser ut att bli en dyr historia. Förutom det planerade kamremsbytet, service och vad det nu var, så var det något fel med bromsar och fjädring på båda sidor bak. Tyckte jag hörde något om 9000 kr...

Igår kände jag mig så less på allt som gått från att vara roligt till att bli det motsatta att jag bokade in oss på hotell i april. Jag vill ha något skoj att se fram emot, och Jon var inte emot idén heller. Japp, hotellet ligger inte långt ifrån Ullared! Tills dess ska mitt illamående/åksjuka ha försvunnit och allt har börjat vända mot det bättre igen. Och hör sen!

I nästa vecka är det dags för ultraljudet och det ser jag verkligen fram emot. För det är knappt jag känner mig gravid alls längre och det är ju lite oroande. Borde inte brösten se annorlunda ut? Borde inte magen blivit större? Borde jag inte öka mer i vikt nu när jag kräks mindre och äter mer? Vill gärna se det lilla livets hjärta slå igen.

Och det känns konstigt att morfar är borta, men mamma berättade att det gått fridfullt till och att någon redan tagit hand om hans älskade katt. Det blir begravning om ett par veckor. Mitt livs tredje begravning, haft tur på så vis.

För några år sedan flyttade morfar från det stora huset som han bodde i här i Fagersanna och många av hans tillhörigheter togs till reda på då. Den sista tiden bodde han i en mindre lägenhet med det nödvändiga.

Hur mycket saker kan man egentligen lämna efter till sina anhöriga att ta hand om? Att ta itu med sorgen kan vara arbete nog för många? Somliga verkar vara medvetna om att det kan ta slut när som helst och har gjort det enklare för sin omgivning, medan en del verkar tro att de är odödliga. Men samtidigt kan man ju inte gå omkring och planera för döden. Eller kan man det? För att underlätta för sina nära och kära...? Bara det här med hur man vill att sin begravning ska se ut, det är inte något som man pratar så mycket om. Jag och Jon tog oss tid för några år sedan i samband med att farfar just dött och fyllde i varsitt Vita arkivet - en vägledning för dina närmaste som vi har här hemma. Nu är det ju inte säkert att allt går att uppfylla. Läser att jag bland annat skrivit att: "prästen ska läsa Adjö, herr Muffin och Alla döda små djur..." Det är visserligen två jättefina barnböcker som jag rekommenderar varmt, men... 

Det här med morfars bortgång har satt en del tankar i rullning. Men nu ska jag koppla av med lite skidskytte. /Jenny

 
 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

7 mars 2012 22:19

Begravningar är alltid jobbiga, efter att jag varit på min första begravning (En nära vän som valde fel utväg) sa jag att jag aldrig skulle gå på en begravning igen, men för en månad sedan fick jag ändå planera och gå på en till då min mamma oväntat gick bort. Det var jobbigt men ändå känns det lite skönt nu efteråt. Ja, man börjar tänka mycket på saker man inte tänkt på tidigare, jag ska skaffa livförsäkring och skriva ner hur jag vill ha saker och ting för att underlätta för dom jag lämnar efter mig.

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

8 mars 2012 09:00

Döden väcker många tankar och att tänka på hur man vill ha det kan vara bra, men jag förstår de som väljer att inte tänka på detta.
Det är ju inte bara det att man slutar att leva, det blir så mycket runt omkring för de som är kvar. /Jenny

 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

8 mars 2012 11:04

Jo så är det, men jag vill göra det så lätt som möjligt för dom jag lämnar efter mig för nu vet jag hur det kan vara.

sv: Tack! :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

8 mars 2012 11:05

Visst blir det mycket och sedan om man är flera som ska ta hand om en avlidens tillhörigheter finns ju risken för osämja också. Och då är det ju ännu bättre om man berättat hur man vill ha det. /Jenny

sv: Så lite så!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards