jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2012 13:58

På sistone äter jag mat två gånger om dagen, det gjorde jag inte innan babyn, men nu blir jag så hungrig. Och matlagning tar en del tid så ibland får latheten lysa igenom...

På kvällen igår blev det hasselbackspotatis och till lunch åt vi sojakorv och fryst potatismos från ICA. Jag hittade den här förpackningen i frysdisken och IKEA:s frysta mos gillade vi - så varför inte?

Men det här moset var ännu godare och lättare! Moset blev fylligt, smakade som riktigt mos - utan bitar - och jag tillsatte endast lite grädde. Vi gjorde moset i kastrull på spisen men det ska även gå bra i micron. Det var lite svårt att få det varmt, men det här moset kommer vi att köpa igen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2012 13:52

Reprisen av Top Model med Tyra Banks sänds oftast samtidigt som jag lunchar. Och jäklar vad jag snyftar ibland till programmen. Men det gör väl alla...? Inte det? Nähä. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2012 13:30

Idag ringde dietisten upp och beklagade så mycket att mina besök inte blivit av, men att hon blivit sjuk kunde hon ju knappast rå för. Nu var hon i alla fall frisk och jag ställde mina frågor. Dock samkörs inte registren på Vårdcentralen med MVC så de provsvar hon hade att gå på för mig var från -97 och -05. Kändes inte riktigt rättvist, så hon återkom senare när hon tittat på de nya svaren. Blodproven tog jag i slutet av januari, då jag varit illamående och kräkts en del i ganska precis en månad. Jag var ju lite orolig att det skulle synts på värdena... Men mitt järnvärde låg på 137 då, utan att ha ätit järntabletter, och det tycker jag är helt okej. Jag har varit vegetarian i snart 16 år och aldrig ätit något tillskott.

Jag har ingen brist på B12, utan det är mer rutin att det sätts in B12 (även under amning) och folsyra (ej efter födseln) under hela graviditeten när man är vegetarian, och järntabletter får ju de flesta äta ändå.

Nu känner jag mig lugnare och vid nästa besök hos barnmorskan i mitten av maj ska jag ta nya prover. Det ska bli spännande att se vad jag får för svar då när jag ätit alla dessa tabletter.

Dietisten tog dock upp att något som jag skulle behöva få i mig var fettsyran DHA som många får i sig genom Omega 3. Jag äter ju inte fisk och det är inte fiskarna i sig som framställer DHA, utan de får i sig det genom att äta alger. Och det finns tillskott med DHA som är baserade på just alger. Jag fick tips på Deva och Pure one. Men hon skulle skicka hem några papper så får jag kika i dem.

Det var dagens lilla tur in i världen av kostråd. Det känns i alla fall som jag sköter mig ganska bra. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2012 12:58

Det varmare vädret har kanske gjort fler än oss glassugna? Och Moster Elins i Hjo har jättegod glass. Jag hittade inga öppettider för säsongen 2012 men mejlade turistbyrån i Hjo och fick svar. De öppnar på skärtorsdagen och har öppet hela påsken, samt alla helger i april, maj och även klämdagar. Minst klockan 11-18, men kan också bli längre om gäster och vädret vill.

Hoppas att de kommer att servera de supergoda milkshakarna i år också! /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2012 08:15

I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hittills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett lugnare tempo.
Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag.
Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen. 
Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra.
Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud.
Nu kan du börja känna dig yr om du ligger på rygg, så försök ligga i sidläge eller åtminstone lutad åt sidan lite. Orsaken till yrseln är att livmodern kan trycka på venen som för blod tillbaks till hjärtat. Använd gärna kuddar som stöd mellan benen, under höften, eller bakom ryggen om du tycker det känns skönt.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards