jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 20 mars 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2012 17:45

Den 20 mars förra året var en söndag. Vårsolen lyste, fåglar kvittrade och vintern var i stort sett över. Men en förrädisk liten isfläck låg kvar. Och den skulle jag givetivs klampa på...


 

Foten blev bara mer och mer svullen under dagen, men jag ville inte åka till akuten, trots att foten började likna en ballong och jag kände mig påtagligt yr och illamående. Jag har ju aldrig brutit något och trodde inte att jag gjort det nu heller. En rejäl stukning var det nog, på sin höjd.

Morgonen därpå var foten fortfarande jättesvullen och gjorde ont att stödja på, men envis som jag är tog jag bilen till jobbet ändå. Det skulle väl gå bra, tänkte jag, jag har ju farthållare på bilen. Men just denna dag fungerade typiskt nog inte farthållaren, och när jag kom fram till Karlsborg var smärtan ännu större. Väl på jobbet linkade jag i alla fall till sjukstugan, som skickade mig vidare till KSS. Och några timmar senare kom jag hem med foten gipsad - för den var bruten!

Vi hade en hel del planer på gång, som en liten semesterresa till Falkenberg med våra föräldrar, barnproduktion med mera, och nu blev ju allt lite omkullkastat. Men med en avtagbar air cast-stövel och kryckor, samt föräldrar och svärföräldrar som kunde köra bilen, tog jag mig fram hjälpligt ändå under den långa sjukskrivningen. Barnproduktionen gick väl sådär...

Tur i oturen var det en "ren" fraktur, så jag behövde ju inte opereras med allt vad det kan innebära av komplikationer och infektioner. Nu, på dagen ett år senare, känner jag dock fortfarande av min fot lite då och då. Särskilt när jag står på knä och packar fallskärmar kan det göra ont ibland, men oftast tänker jag inte så mycket på benbrottet. Fast det är klart, jag har väl blivit lite försiktigare när jag går över isfläckar... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2012 17:30

På fredag öppnar Dollar$tore en butik i Västerås. Öppningserbjudandena är många och fina! Eller vad sägs om en 42'' TV-apparat som säljs för 10 kr! Men det finns bara 10 stycken gömda någonstans i butiken...

Nu har ju inte vi vägarna förbi Västerås på fredag. Synd. Men snart kanske de öppnar en butik lite närmare. Hoppas.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2012 17:15

Vi har blivit utmanade av Caroline, mamma till Elias! Utmaningen går ut på att vi ska berätta fem saker som ni inte visste om oss. Men vi bjuder på 15 saker som ni, förhoppningsvis, inte har någon aning om. Vi har gjort varsin lista, samt en för oss tillsammans.


Jennys lista:
1. Jag har aldrig varit full.
2. Mitt specialarbete i gymnasiet handlade om Formel 1.
3. Jag har haft tre tandställningar: nattmössa, gångjärn och räls.
4. Venkatetrar i händerna ger mig ordentliga rysningar. 

5. Jag har spelat fotboll i sju år. Länge sedan jag slutade nu dock...


Jons lista:
1. Jag är vänsterhänt. Men jag spelar gitarr som en högerhänt.
2. På tal om det spelade jag gitarr och sjöng i ett band i gymnasiet. Vi var inge' bra.

3. Jag har läst en kurs i ryska. Nu kan jag fråga var toaletten ligger. På ryska!
4. När jag var 16 år tog jag dykcertifikat. Gjorde två dyk efter det. Väl spenderade pengar...
5. Jag lärde mig cykla inomhus. Stort hus!


Vår lista:
1. Vi kunde haft ett barn på nio år idag. Kondomen sprack, men vi tog beslutet om dagen efter-piller.
2. Vi har haft sex olika boställen tillsammans. Många flytter blir det....
3. På tal om sex. Vi har haft sex i ett kopiatorrum...
4. Ett tag var vi besatta av Hem till gården, men slog oss fria efter ett sommarupphåll.
5. När vi skaffade Nalle var vi så uppspelta att vi åkte från omplaceringshemmet utan att betala för honom. Vi kom dock på det efter några kilometer och vände tillbaka.


 


Vi skickar utmaningen vidare och väljer att utmana I hemmets lugn, Lotta, Skrivmoster, Annika och Kristina.

Hoppas att ni antar den här prövningen! Men vill någon annan ta del av denna utmaning så läser vi gärna nyfiket vad ni svarar.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2012 13:30

Lördagen den 31 mars, mellan klockan 20.30 och 21.30, är det åter dags för Earth Hour. Under en timme kommer stora delar av världen att släcka ned belysningen i en av de största klimatmanifestationerna i historien. Earth Hour startade år 2007 i Sydney, på initiativ av WWF i Australien, som ett sätt att uppmärksamma landets beslutsfattare på klimatfrågan. Över 2 miljoner sydneybor och 2000 företag släckte ljuset. Efter detta spreds fenomenet till fler länder, och det växer för varje år.

Earth Hour är alltså, till skillnad från vad många kanske tror, inte en energisparkampanj, utan ett sätt för människor i alla länder att på ett enkelt och synbart sätt visa sitt engagemang för miljön och klimatet. Privatpersoner, företag, städer och kommuner sluter samman och gör gemensam sak för vår jord. Tanken är att öka medvetenheten för miljöhoten, och påverka politiker och beslutsfattare att arbeta mer aktivt i dessa frågor.

Även om många "bara" släcker ljuset, anordnas numera klimatutställningar, filmer om klimatfrågan, politiska diskussioner, klimatutbildningar, klimatsmart ekologisk mat och mycket annat.

Förra året deltog 135 länder och över 5 000 städer, och man räknar med att 1,8 miljarder människor nåddes av kampanjen. I Sverige deltog enligt SIFO varannan svensk, samt tusentals företag, organisationer och över 70 procent av kommunerna. Ett hundratal event ägde rum från norr till söder, med allt från klimatteater, utställningar, fackeltåg, seminarier och debatter.

Vi har deltagit i Earth Hour sedan 2008, och är givetvis även med i år. Vi har väl varit lite överambitiösa och stängt av mer än belysningen, men det är rätt skönt att under en timme sitta i skenet av stearinljus och varken använda TV eller andra eldrivna prylar, bara mysa med varandra. Fast vi är ju inte så hardcore att vi drar ut kontakten till kyl och frys, om nu någon trodde det...



Vill ni också anmäla er till evenemanget (det är gratis), eller läsa mer om Earth Hour eller Världsnaturfonden WWF:s arbete för djur, natur och miljö, kan ni gör det HÄR. På WWF:s hemsida har jag även hämtat faktauppgifterna och bilderna till detta inlägg. Vi ses i mörkret! /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards