jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 25 maj 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 maj 2012 22:15

Jo, det är ju den 25 augusti idag... näej, inte riktigt. Fortfarande maj, men den 25:e stämmer i alla fall och det är tre månader kvar till beräknad förlossning. Jag var inte så naiv att jag trodde att en graviditet bara skulle vara full av roliga saker, men inte trodde jag att så många bekymmer skulle drabba mig heller...


I början var vi överlyckliga över att vi till slut blivit med barn för det var lite krångligt. Snart drabbades jag av vanliga tecken som ömmande bröst och en trötthet som nästan var att jämföra med en slags medvetslöshet ibland. Att jag skulle kunna komma att må illa och kräkas fanns också med i tanken - men inte att jag skulle spy till och från nästan dagligen i 3 månader! Jag är fortfarande så lättad över att det är något som försvunnit för det var knappt att jag vågade åka till affären och handla. Mot slutet av de tre månaderna började jag också att må illa och kräkas när jag åkte bil.


Efter bara ett par månader drabbades jag också av en kraftig blödning och det blev en tur till gynmottagningen på KSS. Jag var övertygad om att vi drabbats av ett missfall. Men läkaren hittade via ett vaginalt ultraljud ett litet hjärta som slog i min mage och lättnaden som spred sig var obeskrivbar. Då kändes illamåendet väldigt pyttigt i det stora hela. Och nu har jag inte kräkts regelbundet sedan den 16 mars. Ta i trä!


Jag har använt mig av ett stödbälte till och från och det har hjälpt en hel del.


Men det har inte gått riktigt som en dans sedan dess i alla fall. Mer trötthet, hård mage, lös mage, diarré, fler leverfläckar, en släng av hemorrojder tror jag också det var, magont, humörsvängningar, uppluckrat bäcken, problem att hitta bäckenbotten, lite urininkontinens, flytningar, andfåddhet, tusen olika cravings eller ingen matlust alls, huvudvärk, svårigheter att sova, toaspring, stelhet i kroppen och säkert fler saker som jag glömt.


Att bara få ordning på vilka mediciner som jag skulle äta tog tid. Först var det bara tal om järntabletter, sedan las folsyra till. Men så skulle jag också äta linfröolja. B12-vitaminer fick jag utskrivet på recept utan att det ens kollats upp om jag hade någon brist.

Mitt första järnvärde låg, utan något tillskott, på 136 eller 137. Men vid senaste provtagningen i förra veckan hade det sjunkit till 114. Lågt, men inte katastrofalt lågt sa barnmorskan och jag lovade att bli duktigare på att äta järntabletterna när jag blivit bättre i magen.


Det har också blivit en till tur till KSS. Jag fick feber, inte mycket över 38 grader (38,2...) men när jag kräktes också och värken under revbenen pågått i tre dagar ringde jag till Förlossningen och de ville att jag skulle komma in. Och de hade nog helst sett att jag stannat över natt för observation men jag ville hem. Sänkan låg på 32 och de hittade äggvita i urinen, men väldigt lite och odlingen som skickades iväg tydde inte på någon urinvägsinfektion. Så var värk och feber kom ifrån är fortfarande ett mysterium. Men efter några dagar blev jag bättre. Kanske är det här i det stora hela en "normal" graviditet men det är inte så lätt att se det när man är mitt uppe i allt, eller nere i toastolen...


Och det är knappt att jag vågar skriva det, men just nu mår jag faktiskt ganska bra om man bortser från att den här värmen är en riktig plåga. Så det är väl bara att njuta så länge som det varar.

Mitt största bekymmer just nu är väl att jag har svårt att hitta mina fötter... ;) /Jenny

 

Nu börjar det bli svårt att se fossingarna...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 maj 2012 22:09

Den här värmen som kommit har jag inte alls hunnit anpassa mig till än. Jag blir varm för minsta lilla och önskar nästan att jag också hade ett kyltäcke. Nalle trivs jättebra i sitt och skillnaden är stor. Men när han har det på blir han sval och pigg medan jag förblir varm och matt...

Och väl hemma blötte jag upp en av hans mirakelhanddukar och la runt huvudet på honom och det verkade han tycka var riktigt skönt för han somnade nästan... Men han såg ut som en blandning mellan en påskkärring och ET! /Jenny

Påskkärring, ET eller Nalle - bestäm själv!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 maj 2012 21:50

Idag klockan sju öppnade Dollarstore i Skövde i ÖoB:s gamla lokaler och det var fullt av folk även när vi kom dit sent på eftermiddagen. Men ändå fanns det gott om varor.

Ända sedan första besöket på Dollarstore i Piteå har vi blivit väldigt förtjusta i den här norrländska kedjan som har många bra varor till bra priser. Och det känns verkligen jätteroligt att ha vårt eget Dollarstore så nära nu. Dagens fynd blev bland annat toapapper, fyra superlånga rullar från Lambi för endast 10 kr! Vi tog två...

Avdelningen för hundar och katter är också mycket bra och det finns en hel del gott till Nalle - och en rosa boll som piper skithögt!

Nalle blev nöjd och vi blev nöjda och ser verkligen fram emot vårt återbesök! För här finns fler fynd att göra, så det så.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 maj 2012 21:31

Babyboxen som går att hämta ut på Babyland, Babyproffsen eller Barnens Hus butik får man inte beställa förrän det är tre månader kvar tills beräknad förlossning. Och det är det för oss idag så jag hade sett fram emot den här boxen en del för den skulle bland annat innehålla:

Så det här kändes som den bästa boxen och kanske var det just därför som besvikelsen blev så stor. Första besöket på Babyproffsen och med mig hem får jag en kartong med nästan inget innehåll alls!

Ja, det var tvättservetter och några blöjor, ingenting från Head & Shoulders, ingenting från Alldays Liners, ingen present från Philips Avent, ingen present från Fisher-Price och kupongen på blöjor hade gått ut den sista december i fjol!

Vi fick erbjudandet från Lovefilm, ett kontantkort från Comviq (vad ska vi med det till?), information från Go'boken, några plastskedar från Hipp och tidningen Vi föräldrar. Inte mycket som stämde där inte! Visserligen står det att innehållet kan variera men hur mycket egentligen? Hoppas att ni har bättre tur med era boxar. /Jenny


I menyn till vänster finns en länk till sammanställningen av gratissakerna till gravida,

välj webbversion om du surfar mobilt för att hitta.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 maj 2012 14:30

Svalkande och läskande god!

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards