jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2012

Karpaltunnelsyndrom

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 augusti 2012 22:25

Nu är det inte många gravidåkommor kvar som jag kan drabbas av. ;) Den senaste i raden är karpaltunnelsyndrom. Jag nämnde senast hos barnmorskan att fötterna och vristerna svullnat och att även fingrarna drabbats. Då var det inte så farligt som nu, men hon berättade om karpaltunnelsyndrom. En nerv i handleden kommer i kläm och hela handen drabbas! Det här är ett besvär som tydligen är ganska vanligt i slutet av en graviditet - och där är ju jag.

Allt bärande av kartonger och hopskruvande av möbler har nog inte gjort det hela bättre heller för imorse gjorde det så fruktansvärt ont när jag vaknade. Jag kunde inte knyta händerna. Det blev ett telefonsamtal till arbetsterapin som barnmorskan nämnt och bara några timmar senare hade jag en tid. Vår sjukvård är inte så dum ändå!

Jag provade ut ett par skydd med en skena som ska förhindra att jag böjer handleden som jag först och främst ska ha på mig på natten.

Tyvärr är inte det här något som försvinner direkt i samband med förlossningen utan kan sitta kvar i upp till tre månader efteråt. Nu hoppas jag verkligen inte att det blir så för då blir det knepigt att byta blöjor och knäppa små knappar på bebiskläderna. /Jenny

 
 
Ingen bild

Camilla

15 augusti 2012 23:07

Det är bara graviditetsdiabetesen kvar då... :-(

Jenny och Jon Sjöberg

15 augusti 2012 23:10

Kommer väl så småningom... Har ju börjat dricka en massa Cola igen. :) /Jenny

 
Ingen bild

Linda

16 augusti 2012 01:13

Hoppas du blir kvitt alla syndrom och symptom illa kvickt efter förlossningen. Hoppas även att mini-Sjöberg inte ligger och sprattlar för länge i magen. Nåja, allt har sin tid men även jag som "åskådare" börjar bli otålig nu! ;)
I regnet...

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 07:23

Jo, det vore roligt om den här graviditen kunde hamna utanför mig och magen någon gång.

Fast idag är jag lite upptagen igen... ;)

Kan du inte skicka över några regnmoln till mig? Vore inte dumt alls. :) Ha det så bra! Kram, kram. /Jenny

 
skrivmoster

skrivmoster

16 augusti 2012 06:01

Besvärlig åkomma eftersom händerna är så viktiga. Men vi hoppas att skydden ger dig hjälp!

Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 07:12

Jag kan ju inte påstå att något mirakel utfördes över en natt. Lika ömt i händerna idag... Men det kanske tar sin lilla tid det här... också. :) /Jenny

 
Lotta

Lotta

16 augusti 2012 08:25

Jag har oxå haft besvär av det. Men aldrig har det gått så långt att jag sökt för det, det har jag sluppit :)
Du har verkligen haft otur gällande en massa besvär under graviditeten =/
Vi får hoppas att Baby I tittar ut utan några som helst komplikationer nu när du redan haft din beskärda del :)


Va fint det verkar va i huset tycker jag! Det där blir nog toppen för er alla!

kram!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 08:35

Och det här kom ju så himla olämpligt. Det är ju nu det finns massor att skruva ihop, packa ned och upp. Så irriterande! Som om jag inte var klumpig innan...
Hoppas att det är mycket vätska. Kanske borde testa tranbärsjuice också men vi har ju ingen toa i huset... Kram! /Jenny

 
Ingen bild

Sofia

16 augusti 2012 08:32

Jag drabbades också av karpaltunnelsyndrom och fick ha liknande handledsskydd. I slutet av graviditeten tappade jag känseln i fingertopparna. Efter förlossningen släppte det successivt men jag kommer ihåg att jag fick stryka min dotters kind med baksidan av handen eftersom jag inte kände hennes hud med fingertopparna. Jag kommer inte ihåg hur länge det satt i , men tre månader var det inte... kanske ett par veckor innan allt var som vanligt igen. Lycka till och hoppas att det går över fort efter förlossningen!

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 10:36

Det är något som jag börjat oroa mig lite för också. Jag vill ju gärna kunna röra bebisen utan att det ska vara farligt.
Hoppas också att det släpper snart efter förlossningen så jag kan njuta fullt ut av belöningen.
Tack för att du delade med dig! /Jenny

 
Sun

Sun

16 augusti 2012 10:23

Be dem operera handlederna direkt! Det går snabb o du slipper värken. Du ska kunna ta hand om ditt barn o slippa ha ont:)

http://Thé Sun

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 10:39

Jag frågade om det men det var inget som de gjorde på gravida. Får hoppas att det inte är något som blir bestående... För då får det bli operation. Än så länge har det inte blivit bättre i alla fall. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

16 augusti 2012 11:44

Sun: Operation är INTE något att rekommendera för karpaltunnelsyndrom på gravida kvinnor då det till 99% alltid går över efter förlossningen. Dessutom är denna operation inte särskilt bra eftersom besvären allt som oftast kommer tillbaka och vi ska inte glömma att det är nerver vi pratar om...

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 12:08

Ska mycket otur till om jag ska höra till den där lilla en procenten då. :)
Läste att man kunde få det här om man satt mycket vid datorn, men det är ju det jag INTE gjort på sistone. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

16 augusti 2012 12:14

Är övertygad om att du tillhör dessa 99% :)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

16 augusti 2012 12:22

Ja, i det här fallet är det ingen mening med att vara unik. :) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards