jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Frågor...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 september 2012 13:18

När började du med napp och/eller flaska till ditt barn? Påverkade det sugtekniken vid amning?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, positiva såväl som negativa.


  

 
 
Caroline Andersson - Mamma till Elias

Caroline Andersson - Mamma till Elias

25 september 2012 14:49

Vi började men napp när Elias var några dagar gammal eftersom han inte ville göra annat än att ligga vid bröstet. Elias kunde inte ta bröstet som han skulle när han var liten, utan jag fick använda en amningsnapp för annars fick han inget riktigt tag och när han väl fick tag tappade han det lika snabbt igen. Första dagarna bara skrek han för att han var så hungrig och tillslut gav personalen på bb mig den här nappen. Dom trodde att han skulle lära sig ganska snabbt men när han var 3-4 månader hade jag inte en tanke på att han skulle lära sig, men helt plötsligt en dag bara kunde han och han ammade utan tills han var ungefär 7 månader och mjölken inte riktigt räckte till längre. Men i alla fall så sa dom på bb att vi inte skulle ge honom napp förrän han lärt sig ta bröstet riktigt, men jag tror inte det påverkade, 0,23113
123

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 18:11

Att inte ta till napp förrän amningen är etablerad har vi också fått höra. Men Ian verkar ha ett sådant enormt sugbehov... Brösten får ju aldrig vila.
Hoppas att han gör skillnad på mig och en napp! :) /Jenny

 
Caroline Andersson - Mamma till Elias

Caroline Andersson - Mamma till Elias

25 september 2012 14:51

Hoppsan! När man pratar om trollen ;)

Vart var jag? Jag tror inte det påverkade hans sugteknik något, men det kanske beror på vad man har för nappar också, vi har alltid använt MAMs platta nappar :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 17:32

Roligt att fler vill vara med och kommentera! ;) /Jenny

 
Heidi

Heidi

25 september 2012 15:42

Eftersom amningen ballade ur här borde jag väl inte ge råd. Men det var för att mjölken inte räckte till och jag inte orkade pumpa hela tiden, så sugtekniken fick han ju in. Iaf så för det första funkade MAM-flaskan perfekt, jag vet många som t ex pumpar ur och låter pappan mata för att han oxå ska få mat-mysa lite, eller om mamma vill få en hel natts sömn någon gång ex. Har flera vänner som gjort så och det har funka fint att byta mellan bröst och flaska. Att ni kunnat vänta så länge med att inte börja med napp borde verkligen tyda på att han har bra sugteknik plus att han använder dig lika mycket som tröst (istället för napp) som för mat. Det är ju inga fel men kanske kan det vara skönt att kunna ge tröst utan att slänga fram bröstet... ;) Jag skulle lätt ge napp nu. Funkar amningen och han tom gått upp i vikt (för visst hade han det?) då vet du ju att amningen e ok, så prova med napp. Adam är kräsen och vill bara ha sånt där gult gummi, vet inte va de e för sort. Han vill inte ha det där genomskinliga. Så gillar inte Ian det ena så kanske det andra passar bättre. A, vet inte om ni blev nät klokare men... ;) Kram kram

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 18:48

Att använda napp och även bröstpump var ju vår plan från början. Flaskmatning för Jon om nätterna ibland för att avlasta. Vi har ju pumpen - och den där toppenflaskan du tipsade om! :)'

Ibland känns det som jag bara behövt visa mig för att han ska bli hungrig. Kanske är det tröst det rör sig om någon gång...? Jag tycker i alla fall att vi fått till amningen och imorgon ska han ju vägas in så då vet vi bättre.

Vi hade med nappar till BB men vågade inte ta fram dem för det kändes som om de verkligen inte tyckte att napp var ett alternativ. /Jenny

 
Helena

Helena

25 september 2012 16:05

Med första började vi efter ca 1 vecka, och hon fortsatte amma med bra teknik. Med andra (som nu är 8 v) började vi efter nån dag bara, och det är samma där, ammar hur bra som helst.

Flaska fick första vid 4-5 mån då hon fick smaka vatten första gången.

Grattis till er söta Ian. =)
Har namnet nån speciell betydelse för er? Så ovanligt, men fint :)
Min flickor har dom vanliga namnen Emma & Julia.

Ha det så bra

http://emmalycka.bloggspace.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 18:51

Jag inbillar mig att om amningstekniken väl sitter så kan nappar fungera som ett bra alternativ. Häromdagen var vi på ICA och Ian blev jätteledsen - då hade det passat bra med att trösta med napp. För jag kände inte för att slänga fram bröst där och då... ;)

Tack så mycket! Namnet Ian har följt med mig ett tag. Många förknippar ju namnet med den där politikern men jag tänker på simmaren Ian Thorpe.
Kort och något som inte alla heter tyckte vi passade bra. Jon behövde inte heller någon större övertalning. :) /Jenny

 
Fru Eriksson

Fru Eriksson

25 september 2012 16:17

Napp ganska så direkt,påverkade inte ammningen alls,jag ammade rätt länge mer än 3 månader med töserna fast pojken bara i 1månad då min mat sinade tyvärr & då blev det nappflaska såklart/Lycka Till Kram

http://frunsblogg.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 17:32

På BB verkade det som om napp och flaska skulle förstöra amningen för alltid så det är bra att få läsa hur det sett ut i verkligheten. :) /Jenny

 
Lotta

Lotta

25 september 2012 17:55

De flesta av mina har vägrat både napp o flaska. Men vi trugade ordentligt med några av de små, så till slut tog de napp ;) Dumt kanske, men vi tyckte det var bra. Å annars har det blivit så att JAG fått agera tröstnapp ;) Stina o Emma är de enda som druckit välling. Det tog ett tag innan de tog flaskan, vi fick truga där oxå. Nappen har varit bra för våra små, de som har/har haft den. Vi försöker få Elin att ta napp, men hon äcklas av den o spottar o nästan kräks ;) Men sin tumme stoppar hon gärna in :)

kram!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

25 september 2012 18:58

Det förstås, det är ju inte alla barn som gillar napp.

Jag känner mig redan som en stor "tröstnapp". Som en foderstation med just bara utfodring som uppgift!

Skulle vara bra om något annat än amning kunde få honom att sova lite... /Jenny

 
Ingen bild

Madeleine

25 september 2012 21:32

Med nr 1 väntade vi några veckor innan vi började med napp. Med nr 2 tog vi till nappen från dag 2! Det där med sugtekniken påverkades då inte alls - nr 2 hade bättre teknik än nr 1. Snarare blev det mer problem med nr 1 då hon fick bröstet istället = såriga bröstvårtor = SMÄRTA!
Jag säger: Gör som ni känner/vill - det är ju faktiskt ert barn och där är det ni som är experterna!

Jenny och Jon Sjöberg

26 september 2012 09:31

Brösten har tagit lite skada här i början också. Aj, aj! Och sedan är det ju inte det lättaste att "vädra" heller som det står att man ska göra. Särskilt inte när det sprutar ut bröstmjölk. Jag gör av med massor med amningsinlägg... :)

Och precis - vi känner ju vårt barn bäst. Snart i alla fall... ;) Och att ge bebisen napp är ju knappast barnmisshandel även om det nästan kändes som om det var i samma område på BB. /Jenny

 
Ingen bild

maddie

25 september 2012 21:49

Vår lillgris hade ett gaaaaaalet snuttbehov när hon var liten. När det var som värst ammade hon en gång i timmen, dygnet runt. Vi hade också hört att man skulle vänta med napp och flaska för att inte störa amningen. Så det gjorde vi. När vi väl gav henne en napp, blev hon toklack och spottade ut den. När hon var mellan 2 och 3 månader (har jag för mig)så tog hon sin tumme och snuttade på. Amningen har funkat jättebra hela tiden. Det "negativa" har väl varit att hon inte velat ha bröstmjölk i flaska (eller någonting annat i flaska heller för den delen), så Robs kunde inte mata henne på jättelänge. Det var bara bröstet som dög och tummen då. Lycka till med allt. Början på amningen var väldigt smärtsam om jag inte minns fel. Men det blir snabbt bättre :)

Jenny och Jon Sjöberg

26 september 2012 09:36

Det är ju inte helt säkert att barn tar napp eller flaska. Men det skulle var skönt och kanske också roligt för Jons del att kunna mata. Men till pumpningen har vi inte kommit än.

Lite smärtsamt var det allt i början. Den där dockan på föräldraträffarna uppförde sig inte alls likadant som den här ungen. :O

Och som han håller på rootingen! En riktig show när han ordnar. Men nu har han i alla fall inte lika långa naglar. ;) /Jenny

 
Ingen bild

Lina

26 september 2012 08:18

Båda barnen har fått napp i princip direkt.
Med Ru var problemet att hon sög och sög och sög på ett sätt så att BB personalen ville ge henne både ersättning på kopp och napp för att låta mig vila. Sedan gav vi ofta ersättning parallellt med amning även hemma och efter två månader vägrade hon helt att amma längre.
Så jag säger att blir det fler barn kommer dem inte få varken napp eller ersättning på flaska om det inte är ett absolut måste.
Det tråkiga med napp är ju också att nu när Ru sover ganska bra på nätterna så är det ändå rätt vanligt att hon tappar nappen och om hon inte hittar den igen får man hjälpa till. Så just nu känner jag i alla fall spontant att jag nog låter bli napp om vi ska bli fler.

Jenny och Jon Sjöberg

26 september 2012 09:39

På vårt BB var det aldrig tal om napp eller flaska. Han fick ju ersättning där men då skulle han lapa i sig den i en liten plastmugg.
Jag vill ju fortsätta att amma och inte "förstöra" något och just nu verkar ju Ian äta så bra. Och många gånger efteråt somnar han så gott. :) Och sover i alla fall en kort stund... /Jenny

 
Debbie-Mamma till 2 Prinsar ♥

Debbie-Mamma till 2 Prinsar ♥

27 september 2012 21:08

Vi började med natt när vi kom hem från BB med båda barnen. För på Bb vill de ju inte se några nappar ;)
Med Maximilian gick ju inte amningen alls bra så han fick flaskan när vi kom hem då jag pumpade ut till honom och han hade med ett enormt sugbehov så natten var mycket till hjälp. Sen hade han kolik med så var i stort set tvungen att ge nappen med.

Vilmer fick napp när vi kom hem från BB med och det påverkade inte amningen tror jag inte. Hade visserligen lite problem med amningen men det var för att det gjorde så jäkla ont på mig så fick ha amningsnapp vilket funkade mycket bättre och han fick bra grepp. Ibland när inte mina bröst orkade med mer så fick han flaskan men vi hade en jättebra flaska som såg ut som en bröstvårta. Tommee Tippee heter märket och dinappen ser ut såhär: http://shop.alltforforaldrar.se/tommee-tippee-dinapp-2-pack-storlek-4-y-skara.html så han märkte ingen skillnad på bröst eller flaska! Han hade med kolik så napp har varit väldigt nödvändigt för honom med när han behövde mer tröst.

http://deborapersson.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

27 september 2012 22:40

Ja, det här med amning är verkligen inte så lätt och inte alltid så där mysigt heller...

Jag fick också använda en amningsnapp för bröstvårtan hade blivit sårig och behövde vila. Men nu fungerar det helt ok. Fast jag har varit inne på att pumpa och flaskmata också. Skulle vara smidigt ibland.

Nu blir jag i alla fall mer och mer säker på att amningen inte påverkas så illa som det lät. Ian har haft napp till och från sen igår och än så länge är allt bara positivt.

Tack för att du delade med dig. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards