jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 26 september 2012

Hembesök från BVC

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 september 2012 18:00

Strax efter lunch hade vi hembesök från BVC inbokat och inte långt efter att kvinnan gått satt det en napp i munnen på Ian. Ha!

Hon föreslog faktiskt själv att vi skulle använda napp för tydligen har lille prinsen utnyttjat mig som napp. Hon tyckte inte alls att han behövde äta så ofta och så länge.

Och det tyckte inte vågen heller...

Nu väger store prinsen 4080 gram. Han har ökat med 438 gram sedan återbesöket på BB för en vecka sedan. Rekommendationen var visst minst 150 gram i veckan...

Så jag har väl blivit lite utnyttjad som en tröstnapp.Viktuppgången var inte farlig, men inte heller nödvändig. Jag tycker att det känns jättebra att veta att han går upp i vikt och att nu kunna börja med napp. För det har känts som om jag knappt kunnat visa mig utan att han verkat hungrig. Nu kan jag sitta och mysa med honom och en napp, istället för som bara en mjölkkartong.

Ian klarade besiktningen bra - och vi också vad det verkade - och han imponerade med sin starka nacke och blick som han redan är duktig på att fästa.

Tips för att få honom att sova lite bättre var att han ska somna och vakna på samma ställe. För annars kan han vakna upp på en plats som han inte vet hur han hamnat på och det kunde skapa förvirring och oro. Verkar ju lite märkligt, men med napp bli det kanske lättare för annars har han mest somnat hos mig efter amning och sedan har vi lyft i honom i babynestet alldeles bredvid eller i spjälsängen. Men som sagt märkligt låter det... /Jenny

Napp-time it is! ;)

Ian
 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

26 september 2012 19:01

OM du har mycket mjölk och OM du själv vill/orkar så kan du sälja bröstmjölk till sjukhusets neoavdelning. Det är allt som oftast brist på bröstmjölk och många mammor som inte har till sina barn.

http://www.nusjukvarden.se/sv/NU-sjukvarden/Hitta-varden/Kliniker-avdelningar-och-mottagningar/Omrade-barn--och-kvinnosjukvard/Barn--och-ungdomskliniken/Avdelningar/Avdelning-34/Brostmjolksgivare/

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

26 september 2012 20:47

Jag vet inte om det är mycket mjölk men är det det så beror det väl på att Ian fått äta så frikostigt.
Blir vi lite striktare med det kommer förhoppningsvis mjölken att minska för det är inte så roligt med allt det här kladdet, sprutandet, läckandet osv. /Jenny

 
Ingen bild

Lina

26 september 2012 22:28

Skönt att han går upp i vikt och skönt att du kan få lite lugn nu när han har nappen. För lite mys ska man väl också ha tid för, och att hinna göra annat än att bara mata och mata.
Det där med att somna och vakna på samma ställe förstår jag logiken i men lättare sagt än gjort. Jag har läst på otaliga sidor: "Lägg barnet i sängen sömningt men vaket". Vilket skämt säger jag bara. Vi har provat och provat igen och det har sannerligen aldrig fungerat för oss tyvärr. Självklart ska man försöka men jag fick nästan värsta ångesten över att vi ALLTID burit Ru för att få henne att somna eller fortsätta sova. Man känner sig lätt som en dålig förälder när man inte kan göra så som man blir tillsagd men jag har insett med tiden att alla barn är olika och alla familjer också. Så hitta ni sätt som fungerar för er och som ger er alla chans till så mycket sömn som möjligt.

Jenny och Jon Sjöberg

27 september 2012 09:15

Jag har ju oroat mig lite för hans viktuppgång i och med starten vi fick men nu är det alltså ingen fara med det. Nu ska vi hitta lite bättre rutiner och var tredje timme kanske räcker gott om han inte verkar jättehungrig förstås.
Oftast somnar Ian som bäst i händerna på oss och inte kan vi knalla runt med honom i flera timmar... Det vore ju lätt om han somnade i barnvagnen för då kan man ju låta honom bara ligga kvar. Men somna själv i spjälsängen gör han inte även om vi är i närheten. Jag är lite inne på att skaffa sådana där grejer och sätta på benen så man kan gunga spjälsängen. Men jag har inte hunnit kolla upp det än... Tror de heter sängtassar???
Vi får helt enkelt hitta det som fungerar bäst för oss och imorse somnade både jag och Ian till lite extra i sängen - han med napp i munnen. :) Mysigt! /Jenny

 
maddie

maddie

27 september 2012 09:25

Åh det är så mysigt att läsa er blogg med bebisar och allt. Man skulle ha en lite gos att mysa med. Min gos börjar bli stor och tycker att hon klarar sig själv ;) Isa gick också upp i början, på återkollen (?) på BB hade hon gått upp 100g över natten. Sköterskan frågade om jag inte gjort annat än ammat :D

http://maddiesliv.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

27 september 2012 10:10

Men det känns lite enkelspårigt nu - mycket bebis blir det...
Och hej vad tiden går! Ian är redan över två veckor och ändå känns det som han kom idag. :)

Och det är klart man vill att de små ska må bra så man matar. Bra att de äter men samtidigt skönt att få bekräftat att de får i sig vad som behövs... och lite till. :-) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards