jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

Snart slut på föräldra"ledigheten"

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 oktober 2012 18:00

På måndag börjar jag om att arbeta, fast egentligen tror jag att det kommer att vara mindre "jobb" än att vara hemma med ett spädbarn. Man har ju hört kollegor säga att det är skönt att vara tillbaka på jobbet efter föräldraledighet, för då kan man äntligen vila upp sig ordentligt...

 

Därför är jag rädd för att Jenny får det tufft här hemma, ensam med Ian och Nalle. Nu jobbar jag inte kvällar de första veckorna vad det verkar, men den här tiden som småbarnsförälder har lärt mig att man inte får mycket gjort om dagarna. Ian gillar ju att vara nära, vilket är härligt, men samtidigt blir man ganska låst. Är man två kan man avlasta varandra skapligt, men är man själv så...

Jag har trots allt varit hemma lite längre än vad jag tror de flesta pappor brukar vara. Fredag den 10 augusti gjorde jag min sista arbetsdag och gick på fyra veckors semester, innan pappaledigheten tog vid. Allt som allt har jag alltså varit borta från jobbet i mer än två månader, ändå har tiden fullkomligen flugit förbi. Att skaffa hus och barn har väl den effekten på tid, antar jag.

En annan intressant sak jag lagt märke till, är hur förvånade folk man möter blir när vi berättar hur länge jag har varit hemma. Nästan så att man känner en aning missunnsamhet ibland. Precis som om man underförstått inte får vara man och "hemmapappa" om man har ett jobb. Konstigt, i detta moderna, jämlika och jämställda samhälle som vi ändå lever i. Eller?

Hur som helst ser jag inte fram emot att börja arbeta/vila upp mig igen, även om både jag och Jenny inser att det inte är ekonomiskt möjligt att vara föräldralediga tillsammans hur länge som helst. Det har varit en krävande, omtumlande, sömnlös men framförallt fantastisk tid, som jag för allt i världen inte skulle vilja ha haft ogjord. Vår lille kille är så underbar och jag känner att jag får mer och mer kontakt med honom för varje dag, och smälter varje gång jag tittar in i hans stora ögon. Förhoppningsvis får jag även fortsättningsvis vara en stor del av Ians utveckling, för jag vill vara en pappa som finns där för honom. /Jon

Ian
 
 
Ingen bild

Linda

18 oktober 2012 18:38

Fint sagt på slutet. :) Missunnsamhet bottnar alltid i avundsjuka så det är bara att skratta åt sådant folk. Jenny fixar säkert att ta hand om de andra killarna, men vi kanske får sända extra energi till henne i början. ;)

Jenny och Jon Sjöberg

18 oktober 2012 21:26

Jag tror också att Jenny kommer att klara av Ian och "storebror" jättebra, men jag hade ändå gärna fortsatt vara hemma bra länge till. Fallskärmspackning vs. gullig bebis är liksom ingen match...

Extra energi är aldrig fel. Skicka så mycket du kan avvara! :) /Jon

 
Heidi

Heidi

18 oktober 2012 20:55

Åh det här är ett intressant ämne. Jag får nämligen massor av negativ respons när jag berättar att jag ska börja jobba 1 januari. Då är Adam 5 månader och hans pappa tar vid. "Men HUR kan du åka ifrån din son som är så liten?!" Klart det inte kommer bli lätt eller kul! Men jag vill att Adam ska få vara med sin pappa lika mycket som med mig och inte minst THOMAS vill ha denna tid med honom! Dessutom spelar det ingen ekonomisk roll vem av oss som är föräldraledig. Jag bryr mig inte en sekund om hur andra gör och önskar de kunde skita i hur vi gör.

Fantastiskt att höra en kille som inte säger "Va bra du har det som får gå hemma hela dagarna" Pffft!! *kokar* ;) Vi har haft sån "tur" att Thomas varit sjukskriven hela året pga en olycklig fraktur i axeln i vintras. Sen tog han sina 30 dubbeldagar utöver de 10 första. Så jag är otroligt "bortskämd" för Gud så bekvämt det är att vara två! :)

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

18 oktober 2012 21:23

Ja, tänk om folk kunde vara bättre på att peppa och vara glada för att barn får vara hemma med båda föräldrarna. Som sagt, det är inte alltid praktiskt möjligt, men jag tror att mycket går att förbättra från samhällets sida för att underlätta för småbarnsföräldrar.

Tråkigt med Thomas fraktur, men ändå skönt att kunna vara hemma med familjen. Hoppas att han blir helt återställd så han kan busa fullt ut med Adam. För så tungt som det är att bära runt på Ian redan nu, och han är bara dryga månaden! Blir nog till att börja gå till gymmet om man ska orka även i fortsättningen... ;) /Jon

 
skrivmoster

skrivmoster

19 oktober 2012 09:22

Så mysigt ni haft det i den omtumlande tillvaron trots allt! Inget är väl så bra som att från början få vara med i en babys liv och verkligen etablera en kontakt och känna sin roll som förälder.
Det kan säkert bli fullt upp för Jenny men då är det prioritering som gäller - man hinner inte så mycket mera än att ta hand om barnet. Vila behövs även för en mamma!

De som säger så korkade saker om att pappa stannar hemma, har nog aldrig haft möjligheten själv. Här var det 10 dagar som gällde och det var ju guld värt. Tur att det kommit en annan syn på saken!

Jag har en i min närhet som ska vara hemma med barnen ett år! Det tror jag är bra både för honom och för barnen. Och mamma får komma ut i arbetslivet ett tag. Det är en favör att kunna ordna det rent praktiskt.
Du kommer att längta hem när du är på jobbet! Det är jag säker på ...
Ha det så bra och en skön helg tillsammans. Kram från oss i norr

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

19 oktober 2012 10:19

Det har verkligen varit fantastiskt att få vara med från allra första början i Ians liv. Jag märker nya saker hos honom varje dag, och han växer så snabbt! Kan han inte vara liten och söt för alltid...?

Tänk att få vara hemma ett helt år. Det vore nåt, det. Bara att gratulera honom, och bra för mamman också kan jag tro.

Vi önskar en skön (snöfri?) helg tillbaka till er. Många kramar från oss i söder, där värmen kom tillbaka. /Jon

 
Ingen bild

Annika Andersson (Linghem, Östergötland)

19 oktober 2012 21:07

Underbart skrivet..Det där fixar Jenny galant att ta hand om lilla Ian när du jobbar. / Ha det så bra, och sköt om er.

Jenny och Jon Sjöberg

19 oktober 2012 22:16

Jag tar emot ditt förtroende och hälsar Jon. Han var ute med Nalle medan jag nattade Ian. Sen blir det sängen för oss allesammans. Hoppas på i alla fall tre timmar innan amningsdags. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 18 mars 06:00


Det har nu gått 33 veckor på min viktresa. Jag har invägningar varje måndag. Under denna tid har vågen visat plus minus noll två gånger. Jag har fått ett plus - på bara 1 hekto! - och resten av veckorna har det varit minus. Längs vägen har jag ha...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 17 mars 08:00


  Igår for vi till Lidköping E-sportcenter och det blev fyra timmar i härlig gamingmiljö med en massa spelmöjligheter - och så korv, tårta och glass på det. Av en slump hittade vi detta häftiga ställe, som faktiskt funnits i flera år, och fråg...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 16 mars 17:45


  Det har kommit en hel del gratisprover i min väg på sistone och mycket tack vare att jag följer Gratisprinsessan som tipsar om en massa bra saker. Nyss kom ett tredje gratis parfymprov - Armani igen och nu är det nästan lite svårt att välja vi...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 15 mars 07:00

  Tidigare i veckan började jag och Sia stöka undan vintersakerna - som att be om snö igen alltså. Vi fick undan en del och även fram en del, men idag ska arbetet fortsätta med extrainkallad arbetskraft i form av Lin. Så vi har lite att stå i in...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 14 mars 15:15


Dags att slå ett slag för Barnradion och särskilt nu när de nyligen släppt Astrid Lindgrens underbara Mio och min Mio som en fantastisk radiodramatisering i åtta delar med bland andra Jonas Karlsson i en av rollerna. Några av barnen här har fått börj...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards