jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 oktober 2012 15:05

Vi kan ju inte vara sämre utan hakar på tihiandet. För visst är de söta Madeleine och Chris... och Gina och Danny!


Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 oktober 2012 20:59

... så vi kastade oss ut med Ian för att han skulle få uppleva sin första snö. Men det var visst inte snö, utan hagel. Så ta-daaa: en bild på Ian och hans första hagel. ;)

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 oktober 2012 14:15

... sjöngs det bland annat om i föräldra- och barngruppen i kyrkan som jag och Ian besökte i förmiddags. Ian var vaken i början, somnade under sångerna och vaknade till fikat. 

Men när ett annat barn grät svarade han och blev ledsen. Det var likadant på babymassagen i måndags. Om en av de andra bebisarna började gråta så gjorde han det också, men högre och längre kändes det som. Vi har läst att det kan vara så här, men behövde se det för att tro det. Samma sak gäller att brösten kan börja läcka/spruta mjölk när bebisen gråter - stämmer också. :)

Ian somnade till igen i vagnen på vägen hem och jag och Nalle kunde busa lite i trädgården när vi kom tillbaka, och sedan värmde jag min lunch. Micromat har det blivit på sistone... 

Idag har jag förresten lämnat den mjölkfria kosten så får vi se hur det går, om utslagen på Ian försvinner eller förvärras. Håll tummarna!

Vår underhållning från köksfönstret.


Fåglarna fick en påfyllning fågelmat men det är också allt som blivit gjort än så länge. Vi började mata dem för en dryg vecka sedan och det är en väldig trafik fram och tillbaka. Farmor och farfar bodde i ett hus inte långt ifrån där vi bor nu och de var flitiga fågelmatare. Talgoxarna som åt hos dem var tama och tog gärna en ostbit ur handen. Kanske går det att handmata de här fåglarna också...? /Jenny


En utav farmor och farfars talgoxar.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 oktober 2012 20:30

... så det blev en dag hemmavid för mig, Ian och Nalle och jag kunde få pyttelite gjort i trädgården istället. Hade fått ännu mer gjort om inte häcksaxen varit skit...

Men lite klippt blev det och lite grävt och sedan vaknade Ian och var hungrig. Då var det bara att bryta och efter det var vädret inte lika lockande. Innan hade det varit en riktigt fin höstdag. Nåja, snön är ju inte på väg än. :)

Ian låg i vagnen och tittade upp på träden, men sov faktiskt lite också. Jag använde barnvagnen som kärra och körde runt mina trädgårdsredskap i den. Nalle var det mer fart på och han ville gärna hjälpa till. Särskilt med grävandet... ;)

 

Det är en del som vi skulle behöva/vill ha gjort i trädgården och så är det med det mesta nu. Mycket som inte blir gjort eller bara påbörjat.

Vi kom oss i alla fall iväg till ICA för att handla blöjor, cola och annat. Där stötte vi på ett och annat bekant ansikte. Kul!

Ians utslag har fortsatt att vandra över kroppen på honom. De började i ansiktet och sedan när vi var till BVC var de bara på överkroppen. Då slutade jag med mjölk helt och på bara några dagar försvann de från bröstet. Tyckte det gick lite väl fort för kan bröstmjölken bli "ren" från mjölk så fort...? Fast prickarna försvann inte helt, istället vandrade de på kroppen på honom, nedåt benen och även lite ut på armarna. Ganska märkligt egentligen.

Imorgon funderar jag på att testa någon mjölkprodukt för att se om det blir någon skillnad. På BVC sa de att det i så fall skulle märkas redan inom ett dygn. Vi tycker inte att det som Ian fått stämmer överens med vad vi läst om mjölkallergi fast det kan säkert skilja sig från fall till fall.

Nu ska vi börja förbereda för sängdags och självklart håller vi tummarna för att Ian kommer att sova lite längre i natt också. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 oktober 2012 11:00

Vi har börjat kika på julklappar till Ian. Inte för att han kommer att förstå vad det handlar om, men för att det är sådant som vi och han kan komma att behöva. Inbillar vi oss... ;)

 

En liten pulka kanske skulle vara skoj, särskilt om vintern håller i sig ett tag för då kanske han kan sitta själv. Annars har vi en tvillingpulka på vinden i och för sig.

En badstol för Ian att sitta i, för han verkar vara väldigt förtjust i att bada badkar nu i alla fall. En gåstol funderar vi också på så vår sprattelgubbe kan fara fram här. Får se vad vi hittar på...

     

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 oktober 2012 10:53

... blev jag väckt av Ian första gången i natt. Hoppsan! Det betyder att han för första gången under en natt måste ha sovit lite över fyra timmar i sträck. Jag tackar så mycket för den extra sovtiden. Och efter amning, blöjbyte, lite bök och stök i sängen, blöjbyte och amning igen sov han nästan tre timmar till. Kanske är det nu det vänder...?

Ian har sedan ett par dagar börjat suga på händerna och när han tar nappar börjar han att försöka bita på nappen och försöka flytta runt den i munnen. Även tyg försöker han äta upp. Jag nämnde detta på BVC-besöket igår och helt omöjligt att det börjat klia för tänder var det inte... Men det kan ju röra sig om något annat också, men så här har han inte gjort tidigare.

Men nu njuter jag av att jag känner mig något piggare efter att ha sovit lite längre. /Jenny

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 oktober 2012 17:30

Häromdagen kontaktade vi kyrkan för att boka in Ians dop. Vi hade ett datum i åtanke och just den dagen gick bra, men det blir dopgudstjänst tillsammans med en annan familj.

Vi fick en bokningsbekräftelse med bokningsnummer via mejl från kyrkan - så var det inte förr i tiden! Vi fick dessutom en präst som vi bara har positiva erfarenheter av.

Barnboken Bambis första år var min favoritbok när jag var liten. Jag har fortfarande kvar boken och nu står den sönderlästa berättelsen i Ians bokhylla. Vad ska då det leda fram till? Jo, till Ians dopklänning.

För länge sedan hittade jag Booja som bland annat syr upp just dopklänningar och la den här sidan på minnet. I förra veckan hörde jag av mig om en förfrågan om en klänning med Bambi-mönster på. Och det gick så bra så!

Idag kom den supersöta dopklänningen med posten och det ska bli så roligt att döpa honom i den. /Jenny

 

Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards