jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Hemma från BVC-kollen

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 november 2012 19:30

Japp, misstänkt magknip på Ian, men i så fall inte alls så farligt. Vi ska testa ge honom droppar med Minifom ett tag. Men det kommer inte bli det lättaste för de ska ges strax innan han ska äta och när han blir hungrig ska han ha mat helst nyss...

Jag har sedan igår skrivit upp hur och när han har sovit och ätit, för att bara hålla det i minnet fungerar inte alls just nu. Teflonminne på grund av sömnbrist. 

I alla fall, sedan halv åtta igår kväll har han sovit runt 10,5 timmar... Så han är ju vaken större delen av dygnet - och jag med. Och det här var ändå ett av de bättre dygnen känns det som och han har varit på riktigt bra humör.

Vi får väl se om han sover bättre efter dropparna, men annars var hans sömnmönster inte så illa...

Imorgon ska vi också testa honom för diabetes, men det kanske mest blir för att lugna mig, även om BVC-sköterskan tyckte att det kunde vara en bra idé också. Men som sagt, det är nog mest för att lugna mig. De kollade honom för diabetes redan på BB och det sitter lite kvar, att de misstänkte det redan då. Fast stick i fingret kommer nog göra ont på lille plutten.

Sedan tog jag upp det här att han blir så ledsen när Jon har honom. Jag kan knappt inte lämna ifrån mig honom till Jon innan Ian börjar gråta så tårarna sprutar. Och det skär ju i mammahjärtat när han blir så där olycklig... Ganska snart efter att jag tagit tillbaka honom slutar han gråta och han gråter inte för att han är hungrig. Han vill bara hellre vara hos mig vad det verkar.

Jon har väl känt sig lite hjälplös för han vill ju självklart ha den bebisen som jag har, en Ian som inte gråter så mycket och som är nöjd och glad. Samtidigt har Jon velat avlasta mig på eftermiddagarna när det gäller att ta hand om honom. Fast det har ju inte fungerat så bra...

På BVC tyckte de att jag kunde lämna en nymatad bebis till Jon och gå ut och gå eller så i en timme och låta honom skrika om det nu skulle bli så. Fast jag fick ju göra som jag ville och jag vet inte om det leder till något bra.

Det får väl bero lite på hur mycket var och en av oss orkar. Han är ju bara sju veckor... och det kan ju gå över utan den här "avvänjningen".

Och visst hade Ian ökat i vikt igen, men inte vuxit så mycket på längden. Förra gången var det en annan som mätte längden så det kanske berodde på det.

Men vikten väger ju vågen och nu stannade den på 5355 gram. Upp 280 gram sedan förra tisdagen. Svisch! Han kommer ju likna SvampBob Fyrkant om det här fortsätter. Hahaha! Ingen brist på bröstmjölk alltså... Och som sagt, viktuppgång ska bara ses som något positivt. När det gäller bebisar alltså. ;) /Jenny

Ian
 
 
Heidi

Heidi

2 november 2012 22:01

Hej på er! Minifom var räddningen för oss! Tveksamt om det funkar när bebis har renodlad kraftig kolik men Adam hade bara perioder med jobbig magknip men ändå inte såå himla tufft. Så Minifom funka fint. Man kan knappt överdosera heller och 10 droppar var alldeles för lite. BVC sa att man kan ge upp till 50 droppar/tillfälle och har man gett det ganska nyss och bebis sedan blir hungrig efter en liten stund, så är det bara att ge mer. Det är så snällt och lent mot magen och fungerar genom att slå sönder luftbubblorna i magsäcken. Kanske fick ni denna info men om inte så kanske det är nåt matnyttigt! ;) Galet hur lite han sover! Jag var mycket gnälligare än dig, Jenny! Satt och grät i soffan av trötthet efter sömnlösa nätter. Men det spelade in mycket att amningen inte funkade såklart, lillen var ju hungrig. Börjar förlika mig med det nu tror jag men det tog tid. Nog pratat om mig! Kul att ni bloggar så mkt! Bildregnet på Ian va så fint! Är han inte vääldigt lik sin far? :) Kram till er alla fyra!

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

2 november 2012 22:17

Jag vet inte om BVC är säkra på att det ens är magknip han har. Kolik är det absolut inte men "det kan vara lite knip" har vi fått höra. Så vi testar väl det här, men i natt sov han inte längre än vanligt i alla fall.
Och det är lite knepigt att få i honom dropparna när han vaknar och är så där vrålhungrig! Han blir ju vansinnig ibland bara för att jag inte får fram bröstet fort nog.
Men det är ju värt ett försök. :)

Vi tycker också att det är otroligt lite han sover. Och om han sov 10,5 timmar på ett dygn så sov han ju några av dessa på dagen - och då sov ju inte jag så jag vågar knappt tänka på hur lite jag sovit på sistone. Men på något sätt håller jag mig vaken och frisk ändå. Undrar bara hur länge...?

Att vilja amma och inte ha mat till sin älskling måste ha varit jobbigt. Man hör ju så mycket gott om hur otroligt bra bröstmjölken är och hur mysig amningstunden är. Mjölken må vara bra och jag ammar så han inte ska bli pälsallergisk (Jon tål ju inte katter och vi vill ju gärna att Ian ska tåla hundhår i alla fall) inbillar jag mig. Men det är långt ifrån så där mysigt alla gånger - speciellt inte mitt i natten för fjärde gången...
Häromdagen testade vi att pumpa ur men det fungerade inte alls. Utdrivningsreflexen svarade inte på en pump.

Jo, nu har det blivit lite mer inlägg på sistone. Får väl se hur länge det varar. Undrar vad vi skrev om förut? Nu är det ju bara bebis, bebis, bebis...

På pizzerian sa tjejen att han var söt - och sedan att han liknade mig så det tar jag till mig. Hahaha! ;) Men vi vet inte riktigt vem han liknar... Smilgropen kan vara min.

Roligt att du kikade in och hoppas att du och de dina får en härlig helg! Många kramar från oss. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards