jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Mössebergs djurpark och lekplats

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juli 2013 18:45

Välkommen till Mössebergs utsiktstorn.


I eftermiddag for vi till Falköping för att för första gången fara upp på Mösseberg och kika där. Vi hade hittat att det fanns en mindre djurpark där med fri entré i anslutning till Mössebergs utsiktstorn som byggdes 1902. Ian har ju inte så stort utbyte av så mycket än så då passade det extra bra att det var gratis.

Vi parkerade och kom först fram till detta 35 meter höga torn. Jag nöjde mig med utsikten som gavs från marken medan Jon stegade upp i tornet och knäppte några bilder därifrån. Nästan så att man såg ända hem...


Utsikten från tornet.



Uppe i tornet fick man också en fin överblick över djurparken alldeles i närheten. Och den lockade betydligt mycket mer än de höga höjderna...


Djurpark med två fina lekplatser i ett.



Vi hade ingen aning om hur stort området var så vi knallade på längst in i parken utan att göra några längre stopp till att börja med. I parken var blandningen av djurarter stor: getter, får, ponnyer, grisar, dovhjortar, påfåglar, kalkoner, kaniner med flera. Påfågelhanen var riktigt fin att titta på när han spände upp sin mäktiga solfjäder, inte lika snygg bakifrån dock...


     

Några utav de många djuren i parken.


Vi var inte alls förberedda på att området skulle vara så pass stort, och tyckte att det var lite märkligt att vi inte hört om någon som varit hit tidigare. I djurparken finns det också två stycken lekplatser och vi lekte av oss lite i den ena. Ian verkade tycka bäst om att stå och dansa med klätternätet, även om han gav ifrån sig ljudliga protester när han blev tvungen att lämna gungan...


    

Ian hittade flera saker att roa sig med på lekplatsen.


Vid parkeringen låg det passande nog en restaurang, Bredablick, som hade en fantastisk utsikt från uteserveringen. Just där satt vi och intog jättegod kladdkaka och mellanmål innan vi for hemåt igen.


 

Kladdkaka med grädde till oss och yoghurt till Ian.


Det är så roligt att dessa fina gratisställen som denna djurpark finns och vi kommer med största säkerhet att komma tillbaka och besöka parken igen.

Vill du också hitta hit så finns det mer information att läsa på Falköpings kommuns hemsida. /Jenny

 
 
Ingen bild

Linda

16 juli 2013 21:23

Jag var ju där senast jag var hemma! Kanske efter besöket hos er. Jag var också i tornet. Tydligen har jag varit där som liten också, men det har jag inget minne av. Getbarnen (vad de kallas vet jag ej skamligt nog) var så roliga att se när de lekte. Men alla djur är fina. Ian kommer säkert uppskatta fler besök också. :)

Jenny och Jon Sjöberg

16 juli 2013 21:43

Du kanske har fler ställen att tipsa oss om...? Jag råkade bara hitta det här när jag googlade i förrgår så för oss var det riktigt färskt.
Killingar. /Jenny

 
Nathalié - Mamma till Charlie

Nathalié - Mamma till Charlie

17 juli 2013 08:27

Där har jag varit många gånger, ända sedan jag var liten faktiskt :)., förr så gick påfågeln fritt, jag var livrädd för den, haha. men det var roligt när man hittade en fin fjäder från den :). förr fick man även gå in till getterna och killingarna och klappa dem, men det ändrade de för några år sen p.g.a det var någon get som blev väldigt ilsk om jag inte minns fel.

men det är faktiskt fint trots allt!

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

17 juli 2013 10:33

Det har mest blivit att vi åkt till Osterian, men det här var ju mycket roligare! :)
Ja, nu har jag ju sett Kung Fu Panda så hade den gått fritt nu hade jag också haft respekt för påfågeln. ;)
I Tibro får man klappa killingarna så du får åka dit om behovet blir för stort. :) Kram! /Jenny

 
Malin

Malin

19 juli 2013 15:23

Vilken utflykt :) och vilka härliga bilder, tack för att vi får ta del av dom!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

19 juli 2013 15:50

Kanske kan vi inspirera någon till att besöka parken...? Tack för att du kikar in. :) Kram! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 24 april 06:00

Den stora älgvandringen har dragit igång på SVT och till och från har vi livesändningen på. Så igår, på Världsbokdagen, drog jag igång ett älgtema med Lin och Sia. Men vi började på boktemat och såg avsnittet om Världsbokdagen med Greta Gris och så l...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards