jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 30 juli 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2013 17:15

Ibland funkar det inte med betalkort, utan man måste ha kontanter. Detta behövde jag, och körde därför fram till en bankomat. På väg till denna var en krum gammal gumma, som masade sig fram över vägen. Ung och vital som jag är (host, host!), hade jag lätt kunnat störta ut ur bilen och hoppat in framför bankomaten före tanten. Men lika ödmjuk som jag är ung (host host igen...), valde jag att ta det lugnt och låta henne gå före.

Så jag klev sakta och värdigt ut ur bilen och gick fram till bankomaten efter gumman. Just när jag ställt mig på det där socialt lagom avståndet fram till framförvarande, rundar en annan kvinna hörnet vid bankomaten. Denna kvinna är runt 65-70, smal och reslig. Hon ställer sig och väntar några steg bort, så att vi tre liksom bildar hörnen i en triangel. So far so good...

Kruxet kommer när den lilla gumman på något sätt kommer på att hon behöver göra ännu ett uttag, och säger (till mig) utan att vända sig om (för jag tror aldrig att hon uppfattade att den andra kvinnan kom in i bilden):

- Du kan göra ditt ärende emellan, jag ska använda kortet en gång till sedan.

Jag påbörjar ett kliv framåt när gumman går åt sidan, bara för att höra den smala kvinnan klämkäckt säga:

- Då gör jag det, då. Och sen stegar hon fram till bankomaten!

Jag står frusen i mitt helt bortkomna försök till steg. Vaf...?! Trängde sig just den där kärringen före mig?? Hon måste ju ha sett att jag kom fram före henne till kön, det var ju hon som rundade hörnet! Och som för att bekräfta mina tankar, hör jag den oförskämda människan säga under det blåa bankomatskynket:

- Man får göra så nuförtiden.

Men vad i...?!? Det får man ju inte alls! Enfaldiga kvinna, vad ger dig rätt att tränga dig? Förväntas jag lämna företräde bara för att hon är äldre? Har hon på något outgrundligt sätt mer bråttom än jag? Eller är det en fråga om kön? Alltså män kontra kvinnor, inte kön som i stå på rad och vänta. För det är vi svenskar annars rätt bra på. Vi står i kö. Vi väntar tålmodigt. Vi tränger oss inte före! Men jag säger inget. Knyter bara näven i fickan. Som en äkta svensk.

Kvinnan tar i alla fall ut sina pengar och går därifrån, till synes helt oberörd av de dödande blixtar jag sänder från mina ögon. Jag tittar istället frågande på den snälla gamla gumman, som fått ordning på sedlar och kort och kvitto. Hon säger vänligt och förstående:

- Gå före du, jag har inte bråttom.

Jag tackar så mycket, tar ut mina pengar och ber en stilla bön att pengarna som kom ut strax innan var förfalskade, och att detta ska upptäckas i en synnerligen brysk och förnedrande polisrazzia när dagens mest skamlösa kvinna ska till att betala med dem någonstans. Fast sånt händer ju aldrig i verkligheten, där jag bor... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2013 17:00

När jag kom till återvinningsstationen i Karlsborg med mina förpackningar (jo, man får lämna sånt i en annan kommun, och dessutom ligger stationen på vägen till jobbet...), möttes jag av en otrevlig men inte ovanlig syn. Alla containrar var överfulla, och någon hade visst fått för sig att detta även var en bilskrot. Det låg två avgassystem och en kupévärmare bredvid plastbehållaren, längre bort ett cykeldäck och en trådlåda. Utanför kartongbehållaren visade det sig att någon hade köpt en 55-tums LED-TV, men inte orkat vika ihop den stora kartogen. Den stod kvar utanför, men ägaren hade i alla fall tagit sig tid att slänga all frigolit. Tyvärr bland kartongerna...

Det här händer inte bara i Sveriges reservhuvudstad, utan på många ställen. Att återvinna är en hit, men inte själva återvinningsstationerna. Folk dumpar alltifrån soffor till gamla plåttak och hushållssopor som kråkfåglarna inte är sena att slita upp plastpåsarna till och sprida ut resterna överallt.

Varför gör folk så här? Kan det vara något annat än lathet? Okunskap? Bryr sig folk inte alls? Och hushållssopor?! Kom igen! ALLA har väl en soptunna eller två vid sitt (hyres-)hus??

Nu har jag fått avreagera mig lite, men vore jag politiker/diktator skulle jag se till att alla fick gå en liten återvinningskurs innan de släpptes in på en återvinningsstation eller central. För så j**la svårt är det faktiskt inte för det mesta. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2013 10:13

Jag är, som så många andra med i en köp och säljgrupp på Facebook. Igår gjorde jag första köpet. Hela den här klädhögen i storlek 86/92, 29 plagg skulle det vara men jag har inte räknat, för 200 kronor. Kläder kommer det ju att gå åt. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards