jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Gubben Surkart 2

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2013 17:15

Ibland funkar det inte med betalkort, utan man måste ha kontanter. Detta behövde jag, och körde därför fram till en bankomat. På väg till denna var en krum gammal gumma, som masade sig fram över vägen. Ung och vital som jag är (host, host!), hade jag lätt kunnat störta ut ur bilen och hoppat in framför bankomaten före tanten. Men lika ödmjuk som jag är ung (host host igen...), valde jag att ta det lugnt och låta henne gå före.

Så jag klev sakta och värdigt ut ur bilen och gick fram till bankomaten efter gumman. Just när jag ställt mig på det där socialt lagom avståndet fram till framförvarande, rundar en annan kvinna hörnet vid bankomaten. Denna kvinna är runt 65-70, smal och reslig. Hon ställer sig och väntar några steg bort, så att vi tre liksom bildar hörnen i en triangel. So far so good...

Kruxet kommer när den lilla gumman på något sätt kommer på att hon behöver göra ännu ett uttag, och säger (till mig) utan att vända sig om (för jag tror aldrig att hon uppfattade att den andra kvinnan kom in i bilden):

- Du kan göra ditt ärende emellan, jag ska använda kortet en gång till sedan.

Jag påbörjar ett kliv framåt när gumman går åt sidan, bara för att höra den smala kvinnan klämkäckt säga:

- Då gör jag det, då. Och sen stegar hon fram till bankomaten!

Jag står frusen i mitt helt bortkomna försök till steg. Vaf...?! Trängde sig just den där kärringen före mig?? Hon måste ju ha sett att jag kom fram före henne till kön, det var ju hon som rundade hörnet! Och som för att bekräfta mina tankar, hör jag den oförskämda människan säga under det blåa bankomatskynket:

- Man får göra så nuförtiden.

Men vad i...?!? Det får man ju inte alls! Enfaldiga kvinna, vad ger dig rätt att tränga dig? Förväntas jag lämna företräde bara för att hon är äldre? Har hon på något outgrundligt sätt mer bråttom än jag? Eller är det en fråga om kön? Alltså män kontra kvinnor, inte kön som i stå på rad och vänta. För det är vi svenskar annars rätt bra på. Vi står i kö. Vi väntar tålmodigt. Vi tränger oss inte före! Men jag säger inget. Knyter bara näven i fickan. Som en äkta svensk.

Kvinnan tar i alla fall ut sina pengar och går därifrån, till synes helt oberörd av de dödande blixtar jag sänder från mina ögon. Jag tittar istället frågande på den snälla gamla gumman, som fått ordning på sedlar och kort och kvitto. Hon säger vänligt och förstående:

- Gå före du, jag har inte bråttom.

Jag tackar så mycket, tar ut mina pengar och ber en stilla bön att pengarna som kom ut strax innan var förfalskade, och att detta ska upptäckas i en synnerligen brysk och förnedrande polisrazzia när dagens mest skamlösa kvinna ska till att betala med dem någonstans. Fast sånt händer ju aldrig i verkligheten, där jag bor... /Jon

 
 
Ingen bild

xx

30 juli 2013 22:36

Men varför sa du inte till kvinnan att du var var före henne i kön? Det skulle jag ha gjort.

Jenny och Jon Sjöberg

31 juli 2013 10:09

Han är väl för snäll... Han hade ju lätt tagit tanten om det blivit nåt! ;) Hahahaha! /Jenny

--------------------------------------------
Gubben Surkarts kommentar:

Om jag hade haft bråttom och varit stressad, hade jag säkert blivit mer förbannad än paff, vilket jag blev denna gång. Och då hade kanske kvinnan fått höra ett eller annat väl (?) valt ord. Men som Jenny sa, man är väl oftast för "snäll" (= konflikträdd?)...

Det var först efteråt som jag började reflektera över fräckheten i denna situation och liknande; att vissa verkar anse sig vara viktigare än andra och tar sig friheter, trots oskrivna hövlighetslagar. Tur att alla inte är sådana. :) /Jon

 
Ingen bild

Johan

31 juli 2013 16:02

Macgyver and the new Citan
http://www.youtube.com/watch?v=YMV4R1FWccA

Jenny och Jon Sjöberg

31 juli 2013 16:33

Får kika på detta. :) /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

1 augusti 2013 09:55

Råkade ut för två surkarter till tanter en sommar för några år sedan, det var ingen kö vid automaten men noterade att ungefär 10-15 meter därifrån stod två tanter med varsin rullator och pratade för glatta livet. Jag knapprar in min kod i automaten och under tiden vrålar en av tanterna "jaha, nu gick hon ju före oss. Vi som står i kö. Jaaa, fy för dessa ungdomar".
Men när pengarna var uttagna så gick jag fram till dem och påtalade att står de i kö så är det en fördel om de står vid automaten och inte så långt bort, vett och etikett säger att man inte bör bete sig så som de själva gjorde nyss och avslutade med att tacka för att de kallade en 30+ för ungdom =)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

1 augusti 2013 19:52

Nu förstår jag inte riktigt. 30+ ÄR väl ungdom?! ;)

Skämt åsido, det var bra att du sa till dem. Jag tror att vi i Sverige är så åldersfixerade, att vi på något underligt sätt tror att vishet automatiskt kommer med tiden.

Nu har jag själv kommit upp i den åldern att jag hunnit jobba med en hel del olika människor - oftast har jag varit om inte yngst så väl bland de allra yngsta - och jag kan av erfarenhet säga att så är verkligen inte fallet många gånger. Tyvärr. När man var yngre såg man ju upp till de äldre och "klokare". Senare känner man sig bara dragen vid näsan...

Nåja. Det hänger väl på oss "ungdomar", antar jag. ;) /Jon, Tibros yngsta gubbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 18 mars 06:00


Det har nu gått 33 veckor på min viktresa. Jag har invägningar varje måndag. Under denna tid har vågen visat plus minus noll två gånger. Jag har fått ett plus - på bara 1 hekto! - och resten av veckorna har det varit minus. Längs vägen har jag ha...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 17 mars 08:00


  Igår for vi till Lidköping E-sportcenter och det blev fyra timmar i härlig gamingmiljö med en massa spelmöjligheter - och så korv, tårta och glass på det. Av en slump hittade vi detta häftiga ställe, som faktiskt funnits i flera år, och fråg...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 16 mars 17:45


  Det har kommit en hel del gratisprover i min väg på sistone och mycket tack vare att jag följer Gratisprinsessan som tipsar om en massa bra saker. Nyss kom ett tredje gratis parfymprov - Armani igen och nu är det nästan lite svårt att välja vi...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 15 mars 07:00

  Tidigare i veckan började jag och Sia stöka undan vintersakerna - som att be om snö igen alltså. Vi fick undan en del och även fram en del, men idag ska arbetet fortsätta med extrainkallad arbetskraft i form av Lin. Så vi har lite att stå i in...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 14 mars 15:15


Dags att slå ett slag för Barnradion och särskilt nu när de nyligen släppt Astrid Lindgrens underbara Mio och min Mio som en fantastisk radiodramatisering i åtta delar med bland andra Jonas Karlsson i en av rollerna. Några av barnen här har fått börj...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards