jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 8 april 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2014 22:15

... och så fort vi fick chansen startade vi upp den för att kolla vad som fanns kvar och vad som försvunnit. Alla bilder och texter - ja, allt vårt privata hade räddats! Och det var ju skönt. Till och med favoriterna på internet fanns kvar. Men inget låg ju där vi lämnat det, så allt har fått sorteras och nu börjar det att se ut som vanligt igen.

Dock förlorade vi alla program så vi har fått installera om allt från Flash till PhotoScape. Men även där återstår det en del. Igår fick vi i alla fall ordning på våra BankID:n så vi kunde deklarera.

Eftersom vår hårddisk inte fungerade så blev vi tvungna att köpa en ny och de enda som de hade inne var de på tre terabyte. Nu när vi kikar på utrymmet har en terabyte försvunnit, så supporten ska återkomma med lösning på det imorgon. De - till skillnad från alla som ringer från Microsoft - fick fjärrstyra vår dator för att undersöka. Skönt att inte behöva lämna in den igen, även om det inte är helt uteslutet än ändå.

Efter att ha varit utan dator sedan i onsdags har vi ju hamnat ganska efter när det kommer till våra "datajobb". Vår blogg har vi försökt hålla vid liv ändå, men besöka andras har det varit värre med. Utav vad som händer på Facebook har mycket passerat oss förbi. Nu har vi kunnat föra över bilder igen, ta tag i bloggsamarbeten, svara på undersökningar, boka om tandläkartid, hålla lite koll på tävlingar med mera för vi använder datorn till MASSOR! Det ska verkligen bli skönt när vi är ikapp även med detta. Surf's up!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2014 22:00

Jag gillar Text-TV. Alla idag kanske inte ens vet vad det är men jag tycker att det är ett mycket smidigt sätt att snabbt få tag i de viktigaste nyheterna och resultat av olika de slag. Här kommer en liten sammanfattning från dagens nyheter, många som får en att höja på ögonbrynen - på gott, ont och bara av ren förvåning. Men det mesta blir man ju bara ledsen av, även om det finns spår av förändring till det bättre också. /Jenny


Arbetsmiljön på Sipri är så dålig att facken hotar att stänga det statsstödda institutet. Anställda har upplevt kränkande särbehandling. Sipri är ett internationellt fredsforskningsinstitut...


"Jag är förbannad, ledsen och besviken" säger EU-ministern Birgitta Ohlsson om att samtalen med Rumänien för att hjälpa deras romer har brutit samman. Den rumänske ministern hävdar istället att samtalen inte upphört utan fortsatt i "en konstruktiv dialog".


Enligt gamla regler var det helt okej med kvinnliga par, men inte manliga par på studentbalen för gymnasieelever i Kristianstad. Men efter ett uppror på Facebook är det nu fritt fram att gå med vem man vill.


Filippinerna är det fjärde största katolska landet i världen men idag gick landets högsta domstol emot religionen och godkände en ny lag som innebär att statliga vårdinrättningar ska dela ut gratis kondomer och p-piller, skolorna ska införa sexualundervisning, vårdpersonal utbildas i familjeplanering och eftervård för dem som gjort abort tillåts.


Inte nog med att det förekommer barnprostitiution i världen, i Bangladesh tvingas dessutom 11-12-åriga flickor att äta djurhormoner för att bli mer attraktiva för sexköparna, hormoner som är till för att göra kor fetare innan de säljs på marknad. En hormonkarta kostar runt en krona och säljs öppet på apotek och för flickorna hamnar de fortare i puberteten och får bröst tidigare. Och hormonerna har svåra biverkningar och är också svårt beroendeframkallande.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2014 19:45


Idag har vi fått flera påringningar från barn som velat sälja majblommor. Men hur gärna vi än skulle vilja kan vi inte köpa av alla. Majblomman är en hjälporganisation som bekämpar fattigdom i Sverige så vi tycker självklart att ni ska köpa blommor om ni får chansen. I år för den ju dessutom tankarna till Färjestad tycker vi... :)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2014 17:00

Gravidmagen och "babyn".


Den senaste blogbagen från Loppi passade mig perfekt. Jag är ju ganska gravid och Ian får förbli vår baby i ett par, tre månader till i alla fall - tills han blir ersatt av en "riktig" bebis...

Med jämna mellanrum släpper Loppi blogbags med olika innehåll och man får anmäla sitt intresse. Den här gången blev jag uttagen till att kostnadsfritt få hem ett paket med omgångens innehåll.

Och innehållet var mycket intressant: Blutsaft, Inotyol® salva, mjuk haklapp, Bio-Oil®, Frozen Yoghurt från SIA Glass, Snack ’n’ Sip Cup, BH-inlägg från Medela, LoppiMagasin och Loppipåsen Gravid & Baby från Loppi.



Blutsaft: Jag har testat att äta järntabletter men magen bli ju helknas av dessa tabletter och mitt värde var ju inte i bott så jag har gjort ett uppehåll. Istället har jag druckit av den här blutsaften och magen påverkas inte alls lika illa. Men smaken på saften är ju ingen höjdare precis...

Inotyol® salva: Det var inget prov med i blogbagen utan bara en rabattkupong och den har jag inte utnyttjat och kommer antagligen inte att göra heller. Rabatten satt knuten på en fin haklapp. Dessa mjuka haklappar är jättebra när bebisen ska börja äta själv.

Bio-Oil®: Den här oljan gillade jag, men jag vet inte om den påverkat bristningarna på magen så mycket än. Den är i alla fall jätteskön att stryka på och det känns inte alls lika spänt över magen. Särskilt bra verkar den de dagar då sammandragningarna är besvärande.

Frozen Yoghurt från SIA Glass: Vi har provsmakat glassen med smakerna mango och den med jordgubb. Av de båda tyckte jag bäst om jordgubbsglassen. Famöver kommer jag att testa den med blåbärssmak också men den fanns inte i affären när vi handlade. (I bagen fick man en rabattkupong, om nån funderar över hur de kunde skicka glass med posten...)

Snack ’n’ Sip Cup från Bambino: De här muggarna tycker jag är superbra! De är jättesmidiga att ta med för att förvara ett litet mellanmål i. Dryck i muggen och i facket har vi haft kex, russin med mera. Plus för att det är sugrör som det går att stänga för.

BH-inlägg från Medela: När jag väntade Ian och även under amningen hade jag problem med läckande bröst. De sprutade och jag gjorde av med en hel del amningsinlägg. Det ska bli jättespännande att testa den här sorten sen för att se om det blir en favorit framöver.

LoppiMagasin och Loppipåsen Gravid & Baby från Loppi: I blogbagen från Loppi låg också en tidning med olika reportage och några rabattkuponger. Praktiskt format på tidningen men många utav dessa tidningar blir ju ganska lika varandra och rabatterna får jag se om vi utnyttjar. Tidningen får stå i stället på toaletten så vi kan kika i den lite till båda två. Påsen kommer vi säkert att få användning av. Redan nu fungerar den som förvaring för bebissaker. Den ska även passa bra att hänga på barnvagnen men till just det kommer den nog inte att användas.


Det var jätteroligt att bli uttagen till den här kampanjen och jag tackar Loppi Event så mycket. Till nästa bag valde jag att inte anmäla mig då innhållet inte kändes intressant för mig, men ser fram emot att ta chansen i kommande bags. Håll utkik på Loppis Facebook-sida om du vill försöka bli uttagen till att testa olika produkter. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards