jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under november 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 november 2014 18:56

Idag damp det ner ett nytt par jättefina baby-converse till Isa från farmor. Ljuvligt juliga. Garn är nu också fixat till ett par till Ian, och även till Isas nattlampmatta.


Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 november 2014 18:15

Jon är iväg med jobbet och har så varit i ett par dagar och jag har fått klara mig, barnen, hund, hus och allt däremellan själv. Absolut inget som jag hade valt för det har varit långt ifrån lätt alla gånger... Som tur var så blev det ju inte jättelänge även om det räckte gott och väl, han är på hemvägen nu. 

Det är annars så skönt med de där extra armarna, eller extra tålamodet, som kommer hem på eftermiddagarna på vardagarna annars. För det mesta har det gått bra att vara själv, men jag fruktade nattningen - och det med all rätt. Att Ian ofta är ovillig att lägga sig i tid i kombination med att Isa är gråtig om kvällarna är dåligt.

Och min plan sket sig. Jag skulle få på Ian pyjamas och ge honom välling i vagnen för Nalle behövde ju ut på sin kvällspromenad.

Så här blev det igår:

Första krånglet var ju att det regnade - typiskt! Regnskydd, regntäcke och annat elände. Isa var ledsen under promenaden och Ian kom inte till ro, så när jag kom hem var det Isa som sov och inte Ian. Skulle ju bara ha lyft in honom i hans säng och han skulle ha fortsatt sova...

Ian vägrade lägga sig i sin säng, istället får han hicka och när något utav barnen får hicka blir Nalle tokig och börjar krafsa på dörrar för att komma ut. Mycket märkligt. Jag hade öppet ut till vagnen på altanen och Isa väcktes av Nalles krafsande på glasdörren till altanen.

Hon vaknade ledsen. Ian la sig till slut i vår säng och efter några om och men fick jag dit Isa. Hon somnade i sin säng, och jag lyfte in Ian till hans säng. Eftersom det blir en del spring på natten med Isa, hon är ju dessutom snuvig nu, så var det lättare om han sov i sin säng.

Klockan 21, cirka två timmar från att jag påbörjat nattningen, sov de båda i alla fall. Ian vaknade redan vid midnatt och satt vaken i sin säng och jag bar in honom till vår säng. Han är ju inte så bra på förändringar, desto bättre på att göra det han inte får och det har blivit en del av det också...

Jag var för trött för att försöka få honom att somna om på sitt rum. Isa vaknade någon timme senare och skulle ammas, klockan 5.20 gjorde Ian morgon... Och för att han inte skulle väcka Isa så fick jag ta mig upp också. Suck, suck... Och när Ian sover dåligt blir hans humör dåligt så idag har han varit väldigt krånglig.

Ian och Isa är ju världens underbaraste, men det är verkligen inte så lätt att ta hand om de båda på egen hand hela dagar, och så Nalle på det. Nalle bajsar ju inte i trädgården så han har ju behövt ut, och det är klart att man inte bara ska rasta sin hund i trädgården, men det här hade fått bli ett undantag i så fall.



Dessutom har ju Ian och Isa lagt sig till med någon slags skiftgång på dagen - alltid en av dem som är vaken, typ. Men några stunder av lugn har det blivit - här är en då de båda sov i vagnen i trädgården... och jag istället busade av Nalle med bollek...

Men nu är det alltså snart slut på ensamheten och make/husse/pappa/hansomskaskötaalltnu är på väg hem. Han har förresten ledigt från jobbet under resten av veckan... får se om han önskar att han inte hade det. *djävulusiskt skratt!* /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 november 2014 08:00

Det är ju så sött med bebisskor och de här är Isas nyaste.

Ett par Adidas/Fisher-Price.


Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 november 2014 19:45

Jag hade inte tänkt göra någon elitsatsning när det kommer till träning, så det finns säkert de som säger att det finns mer funktionella plagg. Men jag älskade färgerna på dessa tights och matchande linne! Jag skulle verkligen behöva komma igång med lite mer fysisk aktivitet, har bara blivit några power walks och några pass på crosstrainern i källaren. Många gravidkilon kvar...

Jag hittade dessa träningskläder på ICA Maxi ifall någon vill veta. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 november 2014 15:24

Och vi måste självklart kasta in vårt bidrag i leken:


   VÄRLDENS BÄSTA PAPPA!   


Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 november 2014 19:37


Ikväll for vi till sportområdet här i Tibro, och först blev det en vända i actionparken - till fots. Ian tyckte att det var jättekul, jag tyckte att det var alldeles lagom säkert och Jon pratade något om någon stor bröstvårta...



Vidare in i ishallen där det pågick allmänhetens åkning - med klubba. Vi såg vår lokale kändishockeyspelare och en massa andra som tränade. Det var inte utan att man blev lite sugen på att åka lite. Det här blev Isas första besök i en ishall.



Ian har ju varit med oss ett par gånger till Karlstad och sett bästa Färjestad spela, även om han kanske inte kommer ihåg så mycket av det. Nu fick han nya intryck och se is, skridskor, hjälm, klubba, puck och så vidare. Han hade väldigt stora ögon ibland, men något prat om att åka själv hörde vi inte... Vi får väl se om hans skridskor kommer att komma till användning eller ej i vinter. En kul och annorlunda lördagskväll blev det! /Jenny


Ian · Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards