jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 28 juni 2015

Kunden har alltid rätt

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 juni 2015 19:30

Det är något som alla företag tyvärr inte har anammat. Nu gäller det förstås inte alla gånger men att som kund i alla fall slippa halvsnäsiga svar eller bortförklaringar tycker jag i alla fall man kan slippa.

Jag köpte en bil och gick efter bilen som syntes på bilden för det stod ingenting om att de skulle finnas i olika versioner och att slumpen avgjorde vilken som levererades.

På bilden fanns Holley Blinkers från Bilar 2 och produkttexten löd "Fisher-Price, Little People, Wheelies, Cars 2, Rod". Jag fick inte hem Holley utan en bil som heter Rod, alltså inte alls lika känd. Efter det mejlade jag företaget och skrev:


Jag beställde nyss wheelies-bilar från er och gick på bilden när jag beställde.

På bilden syns Holley Blinkers men jag fick en blå bil. Den kanske heter Rod som det står i texten.

Nu trodde jag ju att jag beställde Holley, men ni kanske inte har den bilen?


Det var allt jag skrev. Jag nämnde inget om att jag ville byta eller så och hade mycket väl nöjt mig med att få svaret att de gjort en miss och att det tyvärr blivit en förväxling av bilarna. Att det inte skulle ha varit Holley på bilden utan istället bilen Rod.

Det svaret fick jag inte.

Första svaret jag fick blev så här, som i mina öron låter lite halvsnäsigt, men jag kanske är känslig men:


Enligt beskrivning är det produkten Rod du har beställt, bilden bör endast ses som en illustration.

Är man osäker går det alltid bra att kontakta kundservice innan order för att reda ut begreppen.


Varför i hela friden ha en bild över huvud taget då? Vem vet inte hur en bil ser ut, typ? Och jag vill väl se just den bil som jag ska beställa och inte hur en "illustration" ser ut.

Nu kunde jag ju ha släppt det hela där men jag kände mig inte alls särskilt väl bemött som kund utan skickade ett svar tillbaka:


Jag tycker att det bästa vore om ni hade rätt bil på bilden.

Man vill ju gärna se hur bilen man beställer ser ut - vad hjälper en illustration...

Rod är ingen känd karaktär och det skulle lika gärna kunna vara er produktbeteckning också då.

Det låter på svaret som att det inte går att lita på att ni vet vad ni säljer.

Dessutom fick jag inget svar på frågan.

Första och sista gången jag beställer från er. Trevlig helg!


Och företaget har i alla fall en ganska snabb kundservice för jag fick ganska snart ett nytt svar från dem. Nu hade de lämnat illustrationsförklaringen utan gick på en bortförklaring istället:


Tråkigt att höra att du är missnöjd med vår service. Det är inte alltid våra leverantörer har bilder att tillgå

på de produkter vi köpt in och vi väljer då oftast att använda oss av en illustration.

Är man tveksam över en produkt då man finner text och bild motsägelsefull

går det alltid att kontakta vår kundtjänst som är bemannad 7 dagar i veckan.


Det är väl ändå företaget som ska veta vad de säljer och att lägga upp rätt bild, eller ingen bild alls, i deras webbshop ska väl ändå inte vara för mycket begärt. Och vad är det för seriöst företag som tycker att man som kund ska behöva vara så granskande av deras text och bild och själv reagera och ta kontakt.

Nej, jag blev inte alls nöjd med Leksakslandet och kommer inte att beställa fler gånger från dem. Och det här är ingen stor grej, och den hade inte behövt bli till något alls om de bara erkänt att de har en miss på sin sida och ska åtgärda den snarast möjligt så att ingen fler får hem en vara som de inte beställt.

Den enda åtgärden de gjorde efter var att markera varan som slut i lager och det är ju ett sätt att tillfälligt lösa det i alla fall. Fast i och med svaren jag fått från dem så gjorde de mycket mer än så... /Jenny


Det här är inte Holley Blinkers...?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 24 april 06:00

Den stora älgvandringen har dragit igång på SVT och till och från har vi livesändningen på. Så igår, på Världsbokdagen, drog jag igång ett älgtema med Lin och Sia. Men vi började på boktemat och såg avsnittet om Världsbokdagen med Greta Gris och så l...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards