jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2015

Norrländsk själavård

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 18:45

Jag älskar att bada bastu! Att jag är från Norrbotten kan ha något med den saken att göra, däruppe har ju var och varannan en varmt krypin i någon form. Vanligast är väl att ha bastun någonstans inomhus och uppvärmd med elaggregat, eller "kupévärmare" som de ibland skämtsamt brukar kallas. För säga vad man vill - och det får jag, det är ju min blogg (okej, mest Jennys, men ändå...) - den allra bästa upplevelsen får man i en vedeldad bastu. Tro mig, för jag har provat några olika i mina dar...


När jag en gång satt och svettades i en, roade jag mig med att försöka räkna hur många olika saunas jag besökt, alltså inte antal gånger (de är oräkneliga), utan faktiska ställen både här i Sverige och utomlands. Jag slutade någonstans kring 38 stycken innan mina tankar vandrade vidare. För det är själva grejen för mig, att kunna sitta i lugn och ro i tystnaden och låta värmen svepa in mig som i en trygg filt, slappna av och bara vara. Det är meditation på norrländskt vis...


Hur som helst, jag har spenderat mycket tid i bastur. Ibland ensam, ibland med minnesvärda personer. Vissa saunas har varit små, vissa stora. En del sunkiga, några helt ologiskt byggda. En var till exempel så smal att man knappt kunde sitta två i bredd, men den var så hög i tak att all värme steg upp i taket utan att komma någon till nytta. (Det var förresten också i denna som någon - inte jag! - fick för sig att slänga en skopa renat på bastuaggregatet. Spriten förångades och trängde in i varenda por, det sved i ögonen och var inte alls mitt bästa bastuminne...) Men desto trevligare har alla besök i vedeldade saunas varit! Mer om dessa kanske jag berättar i ett framtida inlägg.


Nuförtiden blir det dock aningen glesare mellan besöken i en "äkta" bastustuga, men jag har en (hemlig) dröm om att en dag äga en själv. Förr ingick i drömmen att fälla träden, dra ut dem ur skogen med häst och knuttimra hela stugan själv, men småbarnsföräldralivet i småstaden har gett mig smått förändrade perspektiv... Det finns ju faktiskt enklare sätt, och jag har mest på skoj kikat in på sorselestugan.se, kollat lite på deras utbud och fantiserat. Hittade bland annat denna lilla stuga...



Den kanske skulle kunna rymmas någonstans på vår lilla tomt. Den stora utmaningen skulle nog vara att övertyga min kära hustru om att det vore väl spenderade pengar. För, som hon uttryckte det när vi bastade en gång: "Sitta här och svettas? Jag har väl bättre saker för mig!" Så, vi kan väl ligga lite lågt ännu ett tag? Säg inget till henne än, jag får fundera ut ett sätt att charma över henne till den "mörka (och varma) sidan" först... ;) /Jon


I samarbete med sorselestugan.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards