jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 11 mars 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2016 19:00


Naturvårdsfrågor ligger mig varmt om hjärtat och jag har länge varit medlem i flera föreningar som jobbar med djur och natur. Mitt engagemang sträcker sig kanske inte så mycket utanför hemmet men vardagligt miljötänk kan göra stor skillnad.

I går kväll hade Tibro Naturskyddsförening sitt årsmöte, och jag hade först slagit det ur hågen. MVC-besöket tidigare på dagen gav inte de svar vi hoppats på, yttre påfrestningar och annat hade tärt på vår energi. I det hela en jobbig dag för oss. Men Jenny envisades med att jag trots allt skulle åka.

"Om nån kan komma ifrån det här för en stund, och kunna tänka på något annat, så gör det. Jag kommer ju inte ifrån." sa hon och pekade på gravidmagen.

Det tog emot att lämna en höggravid fru själv med nattningen, Ian satt där och då i badkaret och Isa stod på tur, men Jenny stod på sig och jag cyklade iväg (kunde ju inte komma till ett miljömöte i en bensinslukande bil när jag inte hade längre att ta mig). Och bara någon timme in på mötet fick jag ett meddelande från Jenny om att barnen sov och att jag kunde slappna av och lyssna mer helhjärtat på vad som sas. Efter de sedvanliga förhandlingarna, där jag självmant tog på mig rollen som mötesjusterare (den kanske minst betungande posten av dem alla...), var det fikapaus innan det var dags för kvällens föreläsning om folket och miljön på Samoaöarna.

Det var intressant att höra om denna del av världen, som jag innan visste väldigt lite om. Föreläsaren, med rötter på Samoa, berättade om hur dessa öar i Stilla havet kommer att drabbas hårt av de pågående klimatförändringarna. Han visade många fina bilder därifrån, och det verkar sannerligen vara ett litet paradis. Porträttbilderna föreläsaren tagit på Samoas invånare gjorde intryck på mig. Särskilt den yngre generationen riskerar med stor sannolikhet att bli klimatflyktingar när havsnivån höjs och extrema väderförhållanden drabbar de små öarna.

Trots detta har Samoa valt att satsa på förnyelsebara energiresurser och siktar på att bli självförsörjande av dessa. Överhuvudtaget är självhushållning ledordet där, och att lappa, laga, återanvända och ta tillvara på allt är en självklar del av livet på öarna. Fjärran från vårt samhälles slit- och slängmentalitet, med andra ord.

Det verkar alltså inte som om de dystra framtidsutsikterna helt har slagit ned befolkningens kämparglöd. Detta borde vara en inspirationskälla för alla världens länder, inte minst för oss i den mer välbärgade och av naturkatastrofer ännu rätt så förskonade västvärlden. Klimatförändringarna är ett faktum, men det ger oss inte rätten att bara oja och beklaga oss och stillasittande invänta dem. /Jon


Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2016 11:30

Vi har nu varit hemma tillsammans jag och Jon i flera veckor i väntan på bebisen (NEJ, den har inte kommit ÄN... men nu är det inte långt kvar) och vi anade väl aldrig att den skulle dröja så. När Ian inte hade någon brådska ut höll vi samtidigt på att flytta in här i huset och hade en hel del att ordna med det.

Strax innan Isa höll vi på med ett bilbyte, men hade ändå ordning på det mesta. Och inför tredje gick ju mycket på rutin och flera utav bebissakerna fanns ju redan på vinden eller redan på plats i Isas gamla rum/bebisrummet. Vi har ju helt klart bättre koll på vad man behöver och inte nu.

Men det har varit svårt att inte säkert veta när orken för en förlossning måste finnas. När vi skulle behöva "spara oss", samtidigt som det varit fruktansvärt ledsamt om vi bara skulle gå här. Helt klart har det varit svårt att njuta av att vi faktiskt varit lediga tillsammans när det inte bara var för att vara "lediga" tillsammans som vi körde på det här upplägget.

Men tiden tillsammans har bestått av att äta såväl lunch som frukost ute, vika pappershattar, testa glassnyheter, fira alla hjärtans dag, fira vår 14-årsdag, ha ett oplanerat piratkalas, leta vårtecken, besöka lekplatser och lekland, muntras upp med en jättefin blöjtårta, pyssla med aktivitetslek för barnen både inne och ute och fantasin har helt klart fått jobba för samtliga här...

Nu tänkte vi däremot göra oss redo en sista gång för inom bara några dagar är bebisen här... om allt går som det ska. BB-väskan packades för så länge sedan att vi hunnit glömma vad vi lagt ner så den ska ses över, och för tusende gången ska det vara rent, snyggt och i ordning här, ja, så i ordning som går, för att vi sen istället ska kunna fokusera på en ny OTROLIGT efterlängtad familjemedlem. /Jenny 


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2016 11:15

Aldrig villkorslöst. Alltid med något förbehåll. Eller med försök att ge dåligt samvete. Eller något du kan kasta i ansiktet på mig i efterhand. Aldrig den som kommit först i dina ögon.

Du gavs nyligen en chans att visa att du ändrat dig. Att du skulle kunna ställa upp - utan att någon dålig ursäkt skulle framföras. Bara ställa upp. Som om det vore självklart. När jag för en gång skull bad dig om något. 

"Jag finns ju också" sa du så många gånger. Men. Du finns när det passar dig. Så har det alltid varit. Och du har aldrig funnits för mig. Återigen fick jag det bekräftat. Inte ens att jag ska föda barn är viktigt för dig. 

Men det ska daltas med alla andra - trots att det mesta i deras fall är självförvållat eller något som de innan skulle kunnat avhjälpa. Men det ska ändå tyckas synd om dem. Vuxna människor som är fullt kapabla att ansvara och fatta egna beslut. Och om de inte kan det så är att tycka synd om dem inte något som hjälper... Men det har alltid varit ditt sätt. Tycka synd. Men aldrig ta ansvar.

Jag bad om en tjänst, inte bara för min skull, utan för barnens. Du visade ditt rätta jag. Och jag ångrar så att jag släppte in dig igen. Jag lär mig visst aldrig. Och inte du heller vad det verkar. /Jenny 

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards