jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under mars 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2016 11:15

Aldrig villkorslöst. Alltid med något förbehåll. Eller med försök att ge dåligt samvete. Eller något du kan kasta i ansiktet på mig i efterhand. Aldrig den som kommit först i dina ögon.

Du gavs nyligen en chans att visa att du ändrat dig. Att du skulle kunna ställa upp - utan att någon dålig ursäkt skulle framföras. Bara ställa upp. Som om det vore självklart. När jag för en gång skull bad dig om något. 

"Jag finns ju också" sa du så många gånger. Men. Du finns när det passar dig. Så har det alltid varit. Och du har aldrig funnits för mig. Återigen fick jag det bekräftat. Inte ens att jag ska föda barn är viktigt för dig. 

Men det ska daltas med alla andra - trots att det mesta i deras fall är självförvållat eller något som de innan skulle kunnat avhjälpa. Men det ska ändå tyckas synd om dem. Vuxna människor som är fullt kapabla att ansvara och fatta egna beslut. Och om de inte kan det så är att tycka synd om dem inte något som hjälper... Men det har alltid varit ditt sätt. Tycka synd. Men aldrig ta ansvar.

Jag bad om en tjänst, inte bara för min skull, utan för barnens. Du visade ditt rätta jag. Och jag ångrar så att jag släppte in dig igen. Jag lär mig visst aldrig. Och inte du heller vad det verkar. /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 mars 2016 04:45

... utom på de "rätta". Igår kände jag av lite molande värk i ryggen och fick upp ett uns förhoppning. Men det var nog falskt alarm och istället bara en till grej som ska läggas till plågolistan. Mitt bäcken gör ont, går inte att sova, får ont av att stå still, gör ont i magen fast inte så som gör nån nytta (tycker att livmodern tränat klart nu!!!) det sticker och bränner i svullna händer och fötter, näsan är antingen täppt eller rinnig, huvudet är tungt av för lite sömn, för att inte tala om den pågående verksamheten därinne och säkert är det något mer som ställer till det... Både jag och kroppen är så trött på att vara gravid nu. Så här skulle det ju inte bli. MVC-besök idag, men tror inte något positivt kommer att komma fram. Det blir nog mest frågan om en överlämning till sjukhuset i Skövde så får vi se när de vill ha in mig för överburenhetskontroll/igångsättning. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 mars 2016 04:45

Det var en gång för länge sedan.


Ja, oj vad tiden går. Ikväll blir det fjorton år sedan som jag och Jon blev ett par där uppe i de nordliga värmländska skogarna i lilla Stöllet. Den här kvällen var det jag som tog tag i saken, men redan innan hade Jon visat sitt intresse, så jag var väl inte helt ute och cyklade. 

Men hans närmande var något som jag kanske lite grymt avfärdade då, även om det förhoppningsvis bidrog till hans förvåning just denna kväll. Det återstod bara några månader innan tiden på folkhögskolan var slut. Min kurs var bara ettårig, medan Jon skulle återvända efter sommaren. Och just den känslan av att aldrig ses mer utan att ha givit det en chans var den stora bidragande orsaken till att han fick veta hur jag kände.

Efter det följde en känslomässig tid. På en liten skola med internat sprider sig det mesta väldigt fort - på gott och ont - och ryktet förekom oss nog... Dock skulle Jon iväg på en fjällutbildning kort därefter och bara något senare så var det Estlands tur. Men på något vis lyckades vi ändå göra en plan för efter sommaren och huxflux var min kurs också tvåårig och till hösten stod vårt gemensamma boende, ett rum på ca 8 kvadrat och väntade på oss i ett av elevhemmen.

När vi blev tillsammans var jag nitton år och Jon närmade sig tjugofem, vi befann oss på en skola i en liten by som vi på olika krokiga vägar hamnat på. Jag trettio mil hemifrån, Jon nittio mil hemifrån. Oddsen för att vi någonsin skulle ha träffats överhuvudtaget är ju snudd på obefintliga. Men vi möttes och vi hade sinnesnärvaron att ta tillvara på detta. Vi har haft dåliga dagar, bra dagar, fruktansvärda dagar, fantastiska dagar, vi har upplevt så otroligt mycket, och vi har gjort det tillsammans - och mer är att vänta!

Så stort grattis till oss... och även till Barbie. ;) /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 mars 2016 17:19

... bulle i ugnen.


För här är det ingen bebis som vill ut. Den verkar helt sakna de hormonerna. Och jag skulle kunna skriva så många tecken om hur jäkla påfrestande det är - från så många håll. Men hoppas att de flesta förstår att det är jobbigt för oss att vänta även om jag måste skriva av mig lite ändå.

Det är svårt att hålla humöret uppe. Jons föräldradagar som tickar iväg, hans jobb som väntar på honom alldeles för nära nu när det gått så lång tid. Tankarna på om det skulle bli snitt igen och de lyft jag inte får göra då. Eller när och om det blir igångsättning. Moderkakan är som bäst en månad före förlossning - kommer bebisen verkligen må bra när det väl är dags...

Att ett tredje barn skulle bli en omställning var vi självklart på det klara med, men de senaste veckorna har tagit mycket energi. Och jag kan ju inte påstå att kroppen inte gör ont efter allt det här kånkandet. Det har i alla fall varit en stor avlastning att ha Jon hemma (även om den kostar oss pengar), men idéerna till vad vi ska fylla dagarna med börjar bli svåra att komma på.

Idag har jag varit trött så Jon har fått merparten av barnansvaret. De var ute i snön i nästan två timmar på förmiddagen (studiedag för Ian) och ikväll är de iväg på Familjegympa (Jon får ta frågan om det kommit någon bebis än...). Det blev till och med att vi drog igång ett bullbak för att fördriva lite tid.

I morgon kanske det blir förskola för Ian, han har inte varit där på över en vecka nu, men annars vet vi inte. På onsdag firar vi 14 år tillsammans, men några planer för hur vi ska fira har vi inte gjort. Inte helt överraskande är min önskan för dagen att hålla till i en förlossningssal eller på BB... eller ännu hellre på väg hem från BB med Loe... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 mars 2016 16:32

Men här finns det en massa kärlek till lillebror också. ♥


Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 mars 2016 08:30


Det är bara mer obebistid som passerat... och det har ju inte gjort någon gladare precis... /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 mars 2016 15:00


Från Apotea beställde vi lite av varje för att fylla på i medicinskåp och på andra ställen. Men ett vykort och ett armband som stödjer SOS Barnbyar blev det också...



... samt bland annat en TheraPearl-ögonmask. Den har jag velat testa länge och nu ska det bli av. Kanske att mina trötta ögon kan se mindre trötta ut. Inte så stor chans för det, men kommer kanske att kännas skönt ändå.



Det här var första gången som vi beställde från Apotea, och det här inlägget är inte sponsrat eller så, men jag måste erkänna att jag tyckte att det var väldigt smidigt att kunna få hem så mycket i en och samma beställning. Tandborstar, nappar, salvor, duschprodukter, nässugsfilter och andra bra att ha hemma-grejer. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards