jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 2 april 2017

Fyrtioårsjubilerande fiskebutik

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 april 2017 12:15

För fyrtio år sen dog Elvis, jag föddes och en massa andra stora och små saker hände i världen. Bland annat slog Olssons fiske upp portarna för första gången, så denna helg var det 40-årsfest i butiken i Tibro. Flera utställare var på plats och visade upp all möjlig fiskeutrustning, trollingbåtar och andra flytetyg stod uppställda lite här och var med fler spöhållare än taggar på ett piggsvin, butiken och eventtälten var fyllda med jubileumserbjudanden och folk minglade, pratade fisk och kikade på allt. 

 


Så gjorde även jag, och förbluffades över hur lite jag egentligen vet om fiske. Butiken var sprängfylld med drag i alla möjliga färger och former, drag som jag inte har en aning om vilka sorts undervattensvidunder som de är tänkta att locka. (Jag kör fortfarande med Utö och Droppen.) Och vertikalfiske? Horisontalfiske har jag prövat på, det är när man slänger ut ett flöte eller ett bottenmete och sen går och lägger sig raklång i gräset och tar igen sig en stund... "Dropshotfiske"? Det måste jag googla nån gång. Låter kul.




Det största dragplåstret denna dag var nog ändå fiskegurun Martin Falklind, som linkade upp på scenen med krycka och något sorts benstöd. Han sa nåt om en mako, men jag vet inte. Det var ju trots allt första april, men å andra sidan har Martin rest runt i världen en hel del och fiskat, och kan helt klart ha haft närkontakt med en haj. Min värsta "krigsskada" när det kommer till fiske måste väl tyvärr vara när jag stack mig på en snorgärs taggar när jag var liten. Ja, jag har väl aldrig hävdat att jag är någon storfiskare, eller hur...?

Martin berättade engagerande om när han blev "kidnappad" till den lilla orten Abborrträsk och hur han blev förälskad i traktens fina fiskevatten, med allt från öring, harr, gädda och abborre, till fantastiska rödingar på över fyra kilo! Han visade många vackra bilder och även klipp från hans dokumentärfilm om Abborrträsk. Det var roligt att höra om trakter man själv varit och fiskat i, kanske inte med samma goda utdelning, och visst blev jag fiskesugen igen. Jag besinnade mig dock när det gällde lockvarorna och köpte bara en liten wobbler, mest som ett minne från jubileumet, och knallade sedan hem. Rätt häftigt att ha en av landets största fiskebutiker på gångavstånd! (Noteras bör att jag inte alls är sponsrad av O-fiske, men det hade ju samtidigt inte varit helt fel att vara det...) Hursomhelst, nu när ljuset börjar återvända på kvällarna, kanske det i alla fall kan bli en liten sväng ned till Tidan för några kast innan mörkret lägger sig. Men inget vertikal- eller horisontalfiske för mig, bara gammalt vanligt, hederligt "kasta ut, veva in och få ett knippe sjögräs på draget"-fiske... Hajar ni? /Jon

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards