jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under januari 2021

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 januari 2021 12:47

Lins favorit är Elsa från Frost, så det är temat för hennes födelsedagskalas idag. Men det blev första och sista gången som vi gör den här tårtan. Så många knepiga moment när man inte är van... Den får dock duga. Kanske smakar gott i alla fall. Chokladtårtbottnar, vaniljkräm, Nutella och nutellamousse, cream cheesefrosting och marsipan förstås. Fejkisen går också att äta! Elsadockan blir en födelsedagspresent till Lin. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 januari 2021 10:55

Inte så värst mycket till snö, men ändå mer än på länge. Vi hoppas på några centimeter till!

Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 januari 2021 12:54

Vi tog 2,5 km i Rankås med tipspromenad/Pokémon på förmiddagen för att aktivera oss, och för att barnen skulle kunna köpa sig lite skärmtid. Rörelse mot skärm!

Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 januari 2021 07:45

För att fira in det nya året gjorde vi en himla massa skoj på hemmaplan för att få tiden mot midnatt att gå. Och det var väldigt nära att alla var vakna när raketerna small som värst. Lin missade med runt 15 minuter, men då hade hon kämpat på länge. Loe var också ganska trött och samtliga somnade så fort huvudet nådde kudden. En liten film från vår nyårsafton följer, där vi roade oss med diverse aktiviteter och åt trerätters. För efterrätten, chokladpastej med hallonsås, blev det premiär, och den blev väldigt uppskattad!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 januari 2021 08:00

Vilket oväntat år det blev... Vem kunde ana att utvecklingen skulle komma att bli så negativ det här året, som till mångt och mycket dominerades av covid-19. Och när vi trodde att det vände åt rätt håll igen så började antalet smittade åter att stiga och nya restriktioner infördes. Det förde med sig att mycket utav det vi tänkt få ut av året inte var möjligt att genomföra. I det stora hela hade ju läget för oss kunnat vara mycket värre och vi är förstås tacksamma för att vi hållit oss friska. Under sommaren hann vi med några roliga vändor med husvagnen och vi toppade året med en graviditet -  2021 blir vi fembarnsföräldrar!

Januari: På årets andra dag tog vi oss upp på Billingen och vandrade i Skogsmulleriket och snön lös med sin frånvaro, precis som den skulle komma att göra i princip hela den här vintern. Inte långt efter det var det dags att fira Lin som fyllde två år och hade önskat sig ett pippikalas. Vi passade också på att äta födelsedagsmaten på Pinchos. Då hade inte coronan tagit grepp om Sverige än och det gick fortfarande att göra saker. Som allmänhetens åkning som vi passade på att testa, men Lin fick hålla sig i pulka på isen. Vi påbörjade Lins potträning, pysslade, var på Mini-Zoo, Loe började på Bamsegympa, vi passade på att cykla eftersom det ändå var barmark, vi var i Karlsborg och badade och Loe tog simmärket Baddaren, Ian var och bowlade, Lin besökte tandläkaren och det kanske mest oväntade var att vi blev vinnare i Svenska Postkodlotteriet! På månadens sista dag styrde vi kosan mot Östergötland för en hotellnatt i Linköping. Vi började miniresan med att besöka Busfabrikens jätteskojiga lekland innan vi checkade in på Scandic Linköping Väst.

Februari: Den första februari vaknade vi upp till hotellfrukost. Inte dumt alls. Efter det tog vi oss ut i Linköping för att delta i Melodifestivalens förfest och träffa Taurus, se Sommarskuggan och Bolibompadraken och på scenen fanns även kändisar som Robin Bengtsson. Ett jättekul event och på vägen hemåt stannade vi till i en Cloettabutik och även på Flygvapenmuseum. Kul start på månaden och sedan började vårtecken som snödroppar att dyka upp, planeringen för ett fint firande på Alla hjärtans dag tog fart och även pyssel för att dela ut till barnens kompisar. Det kom faktiskt lite snö men den blev inte alls långvarig. Ian och Isa avslutade simskolan och hade tagit en massa simmärken. Vi följde Melodifestivalen från soffan. Under sportlovet hade barnens gosedjur övernattning på biblioteket, vi var på Leos lekland i Örebro och vi drog till skogs för grillning. En blåmes började visa intresse för vår TV-holk och vi började riva i rummet som skulle bli Loes, pyttelite mer snö och åkning på vår kulle och grillning i trädgården i samma veva.

Mars: Vi firade Loes 4-årsdag med Minecraft-kalas! Marmorerade papper, bakade bullar, Isa anordnade vernissage hemma, hade omröstning om våra favoriter i Melodifestivalen, hyrde gympasal några gånger och lekte av oss, pysslade mycket, frös in duploleksaker för upptining i samband med badkarsbad, började påskpyssla, vitsippor och krokus började komma, byggde ett litet trädäck för uteleksakerna som plockades fram, cykling, premiärfika på altanen, vi rockade sockorna, sa hej då till vinterkläderna, påskpyntade inne och i trädgården och vi hämtade ut husvagnen. I den här månaden började corona och covid-19 bli ord som blev vanligare och vanligare. Men inte anade vi då hur illa det verkligen skulle bli...

April: Det blåste rejält i början av månaden, utemöblerna yrde, gatorna sopades, vårkänslorna började infinna sig, påskharen hälsade på med diverse busigheter, bröd bakades och påsksaker pysslades. Det blev en sväng till återvinningen med en massa skräp, inte minst allt spill från håltagningen i ytterväggen när vi satte in ett fönster till Loes nya rum. Vi gick en tipspromenad i Hörnebospåret, tog en tur till Karlsborg och prövade pumptrackbanan uppe på Billingen Bikepark. Färgglada mössor och pannband syddes, Jon utmanades på "Impossible handstand t-shirt challange" (och fixade det!), mer bakande med nyklippta barn som också fick egna styltor att öva på. Vårvärmen kom, det såddes i kruka och odlingsbädd, Ian tränade fotboll med sitt lag, vi lyxade till det med betald fönsterputsning och frozen yoghurt, Loe skötte sig finfint på folktandvården, vi städade lekstugan och målade på de nylagda betongplattorna. Familjens egna fotbollsträning på Ånaplan och hemmaspa med roliga ansiktsmasker och filmmys till tokiga Jönssonligan. Vi avslutade denna händelserika vårmånad med bad på Moliden i Karlsborg. Vi hade faktiskt hela simhallen för oss själva ett tag, och Ian och Isa fick personlig coachning av deras gamla simlärare, som tillsammans med oss peppade dem till att våga hoppa från 3-metershöjden - flera gånger!

Maj: Kompisar till Ian och Isa hälsade på och sov över, vi motionerade rejält med aktivitetsutmaning i Rankås, åkte till ett vårfint och blommigt Hjo och åt på Moster Elins glasscafé - första och enda gången detta år, skulle det visa sig... Barnen förvandlades till rebeller och Sithlorder när "May the fourth be with you" skulle förevigas, vi såg Sonic the hedgehog och provade sällskapsspelet Ticket to ride - first journey. Loes rum inreddes färdigt och barnen fick cykelträna på teknikbana i trädgården. Vi gick "Tidan runt" och tittade på alla vitsippor, bakade kakor och rabarberpaj och fler av barnens kompisar kom på besök. Ännu mera åk på Billingen Bikepark och barnen fick en dag där de fick bestämma vad som skulle hända - och mycket hände! Flera sällskapsspel provades, bland annat På fem sekunder och Dinosauriernas dal. Det målades, dansades och byggdes koja. Det blev utflykter i naturen och ännu mer bad i Karlsborg. En längre tur blev det när vi åkte till Falköping, åt på "Donken" och besökte Mössebergs djurpark. Besök på lekplatser och cykelturer hann vi också med, och experimenterade med en icke-newtonsk vätska. En hel del glass, munkar och churros slank ned och Sommarskuggan började ta form. Frost II och popcorn till hemmabiokväll och i TV-holken rådde febril aktivitet när våra turturduvor (blåmesarna Sven och Svea) bildade familj. Jon fyllde år. Vid Vätterns strand, i Hammaren, tog vi vårens familjebild - givetvis i matchande kläder. Senare samma dag åt vi och myste på Pinchos och beundrade alla tulpaner i Skövde. Och mot slutet av månaden åkte poolen och vår nya poolrobot Blooper fram, för då hade värmen kommit.

Juni: Våra hyresgäster i TV-holken hade nu lagt ägg som inte långt därefter kläcktes, det var än så länge varmare i Molidens barnpool än ute, så dit var vi igen, turen hade kommit till Ian att besöka Folktandvården, barnen gick på sommarlov och Isa, Lin och Loe var utklädda till Elsa, Anna och Batman. Sommarlovet började dock dåligt när vår gamla bil snopet nog gick sönder på väg till säsongens första camping. Det ledde efter lite letande till en Opel Vivaro -17, som tyvärr blev försenad från bilfirman. Det var avslutning på friidrotten, midsommar firades med bad i Hammaren och god mat och jättesåpbubblor hemma, fler lekplatsbesök, fika på café och vattenkrig. Vi renoverade cyklarna och gjorde några cykelturer, och friidrottsskolan drog igång. Isa var sist ut i syskonskaran att få besöka tandläkaren, och efter mycket om och men blev bilen äntligen hemkörd (!) från Hisingen så sent som dagen innan (!!) vi bokat samma camping, men vi tog oss trots allt till Kumla, där vi kunde fira Isas sexårsdag, bada på Djupadalsbadet i hettan, leka av oss på Andys lekland och premiärbesöka Ebrix Lego-butik i Örebro. Campingsäsongen var försenad men igång! Avslutning på friidrottsskolan med traditionsenligt vattenkrig, barnens videohälsning visades i SVT:s Sommarlov och i holken var det bråda dagar för våra nyblivna föräldrar. Lalehs Det kommer bli bra skulle komma att bli en trösterik och passande signaturmelodi för denna sommar - du är bara en sten i havet, det är inte värre än så...

Juli: En tråkig överraskning i form av perforerat altantak efter en hagelstorm väntade oss vid hemkomst från Kumla, så lite tid gick i onödan till att lägga nytt. Vår trotjänare, robotgräsklipparen Herbert, blev snurrig efter ett åskoväder och fick gå i pension. Efterträdaren Herbert 2 tog också upp lite tid för installation, ännu mer tid gick till att göra en ny utgång genom häcken med grind och "hoppa hage"-plattor, men vi hann ändå grilla, aktivera oss på näridrottsplatsen, besöka Mini-Zoo och alla gulliga djur där. Sommarskuggan strök omkring i trädgården och gjorde det ena buset efter det andra och lyckades skuggslemma ned Jon, till barnens stora förtjusning. Men att fånga superbusaren, det kunde vi inte... Det blev även en tur Vättern runt, med stopp i Stadslekplatsen i Jönköping, polkagrisar i Gränna, Dollarstore i Mjölby, för att avsluta med bad i blåsten på Varamons strand i Motala och sen hem igen. Vi friterade langos, Lin fixade BVC-kontrollen galant, vi gjorde ett mystält i trädgården till barnen och prövade med bävan inlines. Andra husvagnsresan gick till Uddevalla och Hafsten camping. Vi åkte ångbåt i en fjord, besökte Havets hus, badade i havet och fiskade krabbor i Lysekil. Barnen fick varsin dag på egen hand med någon av oss föräldrar: Loe spelade minigolf, åt glass, prövade pumptrackbanan och gjorde studiebesök på pappas jobb. Ian bowlade, åt på Donken och spelade Laserdome. Isa besökte Arenabadet i Skövde och fikade på utservering. Lite "hemester" blev det såklart i coronatider, mer bad i Hammaren och historielektioner vid Göta kanals äldsta sluss i Forsvik, glass och militärhinderbana i Karlsborg. Tredje campingen blev också den närmsta, nämligen Ekuddens camping i Mariestad, med blåst och kalla bad i bassäng och Vänern, trampcykel runt campingen, plask i Barnens minikanal i Norrkvarn, god mat på Mandy's diner i Töreboda och givetvis Klings glass från den ikoniska glasskiosken på torget i Mariestad. Vi hann knappt hem innan vi begav oss iväg igen, på säsongens sista (och bästa?) resa till Sannabadets camping i Fjugesta. Där hade vi många gånger hela badet för oss själva och barnen åkte vattenrutschkanorna i regnet av hjärtans lust ända till stängningsdags. Utflykt till Närkes enda djurpark, Hallagården i Vintrosa, minitåg och mer djur på Stora Holmen i Örebro och så hittade vi en ny, otippad favoritpizzeria i Fjugesta. Hemma gjorde vi vår egen vattenrutschkana nedför kullen i trädgården, och snipp snapp snut så var juli slut!

Augusti: Jakten på Sommarskuggan, som gäckat och slajmat oss sommaren igenom, fortsatte. Barnen undgick som genom ett mirakel att bli nedkletade av skuggslem under Hinken. Ingen sommar utan mjukglass förstås, och slush, skogstur i Rankås, lekplatshäng, Kahoot!, charader, Uno, poolbad, motvillig klippning, vänsterhäntas dag uppmärksammades av Jon och Loe, mamma "bu!-sade" med pappa och firade 14-årig förlovningsdag på Pinchos. Vi tjuvkikade på den nybyggda Baggeboskolan innan Ian och Isa började höstterminen där. Trädgårdsfix, pärlande och pysslande, friterad halloumi, surströmmingsfest och kickbikes på Billingen. Barnen fick överlämna äpplen och provrida en häst. Äpplen blev det även i paj och fler besök på Minizoo, och vi gnuggade geniknölarna och byggde massor med Lego på Balthazar Science Center i Skövde innan månaden var över.

September: Graviditetstestet visade äntligen ett efterlängtat plus, och glädjen var stor! Ian provade på bowlingskola men blev inte långvarig där, Lin rullade massor med chokladbollar och på Ånaplan påbörjades arbetet med de nya klätterstenarna Stenkul. Mindre kul var det närmast chockartade beskedet att Ians bästa kompis plötsligt skulle flytta till Skåne. Så tråkigt för oss alla, men kompisen kunde ändå följa med på Ians födelsedagskalas på Leos lekland i Jönköping, en liten tröst i allt elände. Vi provklängde på klätterstenarna, vek pappersflygplan, prövade nya Pucko-smaker och firade både Jenny och Ian, plockade skräp på Håll Sverige rent-dagen och Loe hade återbesök hos tandläkaren. Familjegympa för Lin, Bamsegympa för Loe och Bamsegympa stor för Isa och Ian. Reflexjakt och kaninmatning på Minizoo, friidrott och bowlingskola fortsatte, ved för vintern hämtades och med vemod ställde vi in husvagnen för vinterförvaring, och tur att vi var ute i god tid, för kön ringlade lång efter oss... Vi möblerade om på Lins rum och skapade en pysselplats under källartrappen, kollade på cruisingbilar vid Millners som anordnade "minicrusing" och började högläsning ur boken Sommarskuggan och kalasbuset.

Oktober: Ett roligt halloweenpyssel inleddes: betongspöken! Huset fick en ljusslinga runt sig, ett skyfall förvandlade Ågatan till Lilla Venedig, det blev ännu en vända till Hjo och de upplysta betongspökena kom på plats tillsammans med annan utebelysning för att liva upp i höstmörkret under Tibro ljusvecka pop-up. Loe och Lin fick följa med på barnbio på Kulturhuset i Skövde, som visade Alfons leker Einstein, alla barnen lekte, spelade höstbingo och övade samarbete på Ånaplan, och mer teamwork när de själva fick sätta ihop en hinderbana i trädgården. Jon tog tåget upp till Piteå för att hälsa på släkten och fira en nybliven 90-åring. Loe var på återbesök hos både tandläkaren och logopeden och Jenny gjorde KUB-test i Skövde och vi kunde andas ut lite; allt såg bra ut! Utesakerna städades undan, pumpor karvades ut och borrades (!) till Halloween, vi besökte för första gången Tibro museum och gick tipspromenad om Pippi Långstrump på biblioteket, innan båda ställena tvingades stänga på grund av corona. Inställt blev det mesta av höstlovsaktiviteterna, men på månadens sista dag firade vi i alla fall Halloween och Alla helgons dag (som sammanföll) med bio i Skövde för de tre äldsta med Familjen Bigfoot och resten av dagen med monstermat, skelettfamilj och andra ruskigheter.

November: Det blev bio på månadens första dag också: Trolls 2 i Tibro. Mer skräp slängdes på återvinningscentralen med hjälp av Lin och Loe, som även hjälpte till att sätta på vinterdäcken. Barnen luftades på en skogsutflykt med skogsbingo, lekar och lärdomar om djur och natur, och dagen därpå - på fars dag - blev det favorit i repris fast i en annan skog. Jon påbörjade en lång övningsperiod på jobbet men fick åka hem och ta Lin till vårdcentralen när hon oförklarligt började må dåligt, fast proverna visade ingenting och hon piggnade snart till igen. Jenny underhöll barnen med stationsskattjakt, skidskytte på teve, julpyntet åkte fram och julbelysningen piggade upp i coronarestriktionsmörkret. Och vi avslöjade för barnen att ett lillasyskon låg i mammas mage!

December: Den första december flyttade vår husnisse Julien in igen, och denna gång hade han med sig en egen julkalender. Nissen hade dessutom satt upp en övervakningskamera med direktlänk till tomten. Barnen vaknade varje morgon upp till nya bus, alltifrån "mumifiering" av granen till olika mer eller mindre stökiga påhitt. De flesta busen innebar tyvärr en hel del städning för mamma och pappa, men barnen hade i alla fall kul. Lin fick plats på Kullerbyttan till vårterminen, Loe fick dock vara hemma från förskolan hela månaden på grund av risken för covid-19, men det gick ganska bra ändå. På grund av coronarestriktionerna blev det två videomöten denna månad, ett med Loes logoped och ett med Isas lärare. Vi bakade ananaspaj och lussekatter, satte ihop Pippis Villa Villekulla som pepparkakshus och såg de första fyra filmerna om Harry Potter med svenskt tal tillsammans med barnen. De gillade filmerna, så vi tillverkade egna trollspön för dem att öva trollformler med. På nobeldagen var det dags för rutinultraljudet i Skövde, tyvärr fick ingen följa med Jenny men senare samma dag hade vi ett "gender reveal party" där bebisens kön avslöjades - en flicka! Vi besökte Stad i ljus i Skövde, lite annorlunda men väldigt stämningsfullt. Särskilt den stora julkulan på torget var extra minnesvärd. Julien gav barnen i uppdrag att spela in en musikvideo och sjunga "Nissens julvisa" (en coronaanpassad Mössens julafton) som sedan förvandlades till ett pengabidrag till Musikhjälpen. Vi gick en tipspromenad runt Fågelviksspåret och en digital med app i Rankås, hämtade pysselpåsar på biblioteket och barnen hittade drickor och godis under en plötsligt uppkommen skattjakt i stadsparken. Julafton firades hemma med god mat och tårta, vi tog julfoto i finkläderna, tomten tittade förbi på gatan och alla julklappar hann öppnas innan årets julvärd Lars Lerin presenterade Kalle Anka. Jon åkte senare iväg till två "affärer" innan det var dags för Bingolottos uppesittarkväll. På juldagen städades julen traditionsenligt bort och nyårsfirandet och Lins kalas började planeras och förberedas, med bak av lyckokakor med mera. Vi möblerade om i Lins rum och i källaren i väntan på bebisen, Isa prövade badbomben, vi läste Boken som inte ville bli läst och lämnade in bilen på två olika verkstäder samma dag - nytt rekord! Men bilkrångel i slutet av året börjar nästan bli en tradition... Nyår firades även det hemmavid, med god mat, lyckokakor, musikquiz, tipspromenad, fotografering ute och i vårt "photo booth" med diverse "props", Bingolotto, eget bingo och nyårslöften. Och allas förhoppningar handlade om att nästa år skulle bli lite mer normalt, med en gemensam längtan efter vår nya familjemedlem!

Vi önskar alla våra bloggläsare
ett gott nytt 2021!

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!