jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 5 augusti 2021

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 augusti 2021 08:00


Då jag ändå åkte till "Lisch" (alltså Lidköping för dem som inte pratar skaraborgska) för att hämta Sias nya babysitter, fick jag även chansen att besöka ett ställe som jag länge velat se: Hindens rev. En smal landremsa, på sina ställen bara ca 25 meter bred, som sticker ut ungefär fyra kilometer från Kålland rakt ut i Vänern. Revet är en randmorän, en lämning efter inlandsisen, smått unikt och av riksintresse både inom naturvård och friluftsliv. Vid Hindekraket försvinner revet under vattenytan och dyker upp 12 kilometer längre bort på Dalslandssidan och kallas då Hjortens udde. Enligt en vacker sägen byggde två jättar en kärleksbro från varsitt håll av Vänerns strand, men den revs av onda havstroll.



Jag såg varken troll eller jättar på min vandring ut till spetsen i det blåsiga vädret, men mötte ett fåtal morgonpigga vandrare. Väl framme var jag dock ensam, och det var en märklig känsla att stå torrskodd så långt ute i den väldiga Vänern. Vilken naturupplevelse!



På väg tillbaka mötte jag däremot en strid ström av besökare, många med hundar (givetvis kopplade i naturreservatet) och jag var glad att jag slapp trängas med alla dem på den smala udden. Nu kan jag bocka av denna plats från min bucket list och leva länge på minnet. /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards