jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Nalle

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 juli 2014 17:00

Ja, rubriken säger väl egentligen det mesta, men läs gärna vidare. :) Nalle är lite av en öronhund och har titt som tätt problem med öronen (och 7514 saker till...). Han har hängande öron och det blir ibland lite av ett bekymmer. Vi har med jämna mellanrum rengjort hans öron, klippt upp och behandlat med Epi-Otic med mera. Men det går inte alltid att ligga i framkant trots regelbundenheten och igår upptäckte vi en stor svullnad i ena öronlappen.

Vi googlade oss fram till att det måste vara ett blodöra. Efter kontakt med veterinären bokades det in ett besök för att undersöka orsaken. Den här gången var det inte svamp utan öroninflammation - och det på båda öronen.

Vi fick ut ett recept på samma medicin som missfärgade tapeten i förra lägenheten - en oljig historia som vi hade tur att slippa betala för när vi flyttade.

Åt blodörat kommer däremot inget att göras för veterinären menade på att en tömning av blodet skulle med största sannolikhet orsaka infektion och resultatet blir sällan helt perfekt ändå. Nu lutar det åt att Nalle kommer att få ett så kallat blomkålsöra. Han som har så söta öron, men hellre det än att riskera att göra honom sjuk och vi använder ju honom knappast som utställningshund. Det viktigaste är att han inte har ont och blir bättre fort.

Men det var då väldigt vad mycket vi har fått med sjukdomar att göra hittills i år...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 juli 2014 18:30

Den här värmen är ju helt otrolig! Och då finns det platser i landet som det är ännu varmare på. Vi har tagit det lugnt idag, en liten förmiddagspromenad med sovande barn och sedan gick jag en vända till ICA för att hämta ett paket bara. Med Pamperspoängen beställde jag presentkort hos Lekmer som vi brände på bland annat en docksulky, en födelsedagspresent till Ian och den tredje varan blev det fel på. Jag beställde ett par byxbadblöjor till Isa att ha framöver, men fick istället en UV-tröja i storlek 86/92... Så nu blir det krångel med att skicka tillbaka den varan. Jag har mejlat och först verkade det inte som om de förstod att det var de som gjort fel.

På eftermiddagen gjorde jag en ananaspaj som vi åt med glass. Glass som smälte fortare än fortast och det blev ju ganska varmt i köket efter att ha använt ugnen också. Det är lite motigt att äta i värmen, vi försöker i alla fall att dricka desto mer.

Ian och Jon har varit i poolen och svalkat sig, och Nalle har legat en stund i blöt i sin pool för att kyla ner sig. Det flämtas ju en del i värmen...

Det är inte så lätt för någon i hettan men Isa låg en stund i sin babysitter under takfläkten och det såg hon ut att gilla. Men lite svårt är det att hålla henne sval. Blir ju lätt varm och lätt kall när hon har så liten kroppsyta.

Värmen verkar hålla i sig och det är bara att hoppas att det i alla fall bli svalare ikväll och i natt så vi kan sova. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juli 2014 19:52

Om man ska åka till Hammaren för att bada i Vättern tycker vi att det är bäst att göra det på förmiddagen för då ligger solen på i större delen av bukten. Och ju tidigare man är där desto större är chansen att få en bra plats. Dessutom är det tillåtet för hundar att bada och vi har ju en som är badtokig. Så mycket bad blev det inte för oss andra, lite kallt fortfarande.

Men även om man inte vill bada så finns det ju annat att göra på stranden. Ian var som mest aktiv där - och helst med att kasta sand ut i vattnet. Klart att det är roligt förstås, för kasta sand är något som han inte får göra i sandlådan, även om det händer någon gång ändå...

Den här gången kom jag ihåg att leta fram ett myggnät till UV-tältet som jag fäste enkelt med klädnypor. Det kändes lite tryggare för det finns ett och annat kryp även på stranden.

Det var helt klart roligt att åka till Vättern så Nalle fick simma av sig ordentligt. Men som skojigast hade jag nog ändå på eftermiddagen. VIP-medlemmar hos Family House var inbjudna för att få förtur på deras största rea som startar imorgon - halva priset på allt! Jag trodde ju att det skulle vara kö långt innan de öppnade och sedan proppfullt i butiken, men så var det inte alls. Det gick att shoppa i lugn och ro. 524 kronor kostade det här, och suget att resa till Ullared är stillat för ett tag. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 juli 2014 19:17

Det är lika bra att hålla ångan uppe, så på förmiddagen drog vi med farmor till Hjo. Först en liten promenad med Nalle, innan vi hann se S/S Trafik lämna hamnen. Idag skulle det vara sommarmarknad i Hjo och bakluckeloppis men det var verkligen sparsmakat av de båda, men vi var in i bokaffären, på Hem & Hobby och andra affärer istället. Det blev glass hos Österhagen, de gör sin egen glass. Mums!

Tanken var att Ian skulle få åka med turisttåget Lok-Hjo-Motivet och Ian, Jon och Marianne tog plats och jag gick för att amma istället. Men tyvärr så var intresset för just den här turen dåligt så resan blev aldrig av. Lite snopet men Ian fick ju sitta en stund i tåget i alla fall.

Ian är inte alltid så förtjust i att åka i barnvagnen och när vi är flera som kan passa på honom kan han släppas "lös". Men det gäller att hänga med i svängarna för han är snabb och ger sig gärna iväg på egna äventyr...

Det något för varma vädret fortsätter att hålla i sig och framöver kommer det nog att bli svettigt om dagarna och svårt att sova om nätterna... Jag får ju inte bada på grund av avslaget så bad blir det inte för mig. Men jag, Isa och Nalle hade det skönt i skuggan...

... medan resten svalkade sig i poolen. Ja, till och med farmor var i och kände på vattnet. Poolen kommer säkert att komma till användning mer under den närmsta tiden även om vi pratar om bad i Vättern imorgon.

Vi får se var vi hamnar... och vad vi orkar med. Ian har varit så uppe i varv de senaste dagarna och har därför inte sovit middag som han brukar. Istället har han varit helt slutkörd och somnat vid sjutiden. Och då sover han inte så länge på morgonen utan vaknar tidigt. Imorse vid halv fem - aningen för tidigt för oss andra. Isa fortsätter i alla fall att sova. Alltid något. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juli 2014 13:59

Vi packade in hela familjen i minibussen och tillbringade förmiddagen vid Vätterns strand i Hammarn, Brevik. Tyvärr var det aningen kyligt vatten, men den stora sjön har ju inte hunnit värmas upp än. Den som badade mest av oss var Nalle.

Jag, Ian och Isa höll mest till på stranden, men det gick bra att underhålla sig där också. Vi hade med ett set med strandleksaker till Ian, fast han tyckte nog ändå bäst om att kasta sand ut i vattnet.

Vi testade UV-tältet för första gången och det var större än jag trodde och fungerade bra för Isa att ligga och mysa i.

Nu sover resten av familjen och jag ska passa på att göra dem sällskap så jag får vila lite också. /Jenny

Ian · Isa · Nalle · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juni 2014 16:57

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 juni 2014 10:44

Midsommar 2013

Midsommar 2014

Ian · Nalle

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!