jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Utflykter

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juli 2021 00:17

Vi tillbringade några roliga och snabba timmar på Sommarland. Sia premiäråkte Sommarlandståget och Jon kunde äntligen åka Snake!

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 juni 2021 08:03

Den här veckan har Sommarland öppet senare om kvällarna och för de flesta har semestern inte dragit igång än och igår var det dessutom inte så bra väder. Vi såg det som ett toppentillfälle att hålla till i tivolidelen, baddelen får vänta...

Vi stod klara att åka när Jon kom från jobbet och fick då cirka tre timmar i parken och i och med bristen på besökare så var det inga kötider alls att tala om.

Ian och Isa åkte mycket själva och när det var så lite folk såg vi dem på håll många gånger, Loe hade vuxit till sig och kunde åka mer och Lin var supernöjd med det som hon fick åka. Flygplanen kunde hon ju till och med flyga själv!

Loe åkte Fyren själv och hängde tveklöst med i Tranan ett par gånger. Det fick bli två vändor då det visade sig att kameran på just den sida som de suttit första gången var trasig. Vi ville ju föreviga vändan med en fotomagnet... Men andra gången fastnade han tillsammans med Ian, Isa och Jon.

Tiden rusade fram oväntat fort och som premiärbesök blev det riktigt lyckat. Den största missen var dock att den nya åkattraktionen Snake var stängd på grund av reperationsarbete. Vi hade ju tänkt skicka upp Jon i den.

Det bakslaget vägdes ändå upp av att Loe och Lin hjälpte till att välja rätt nummer i lyckohjulen så vi kom hem med en megakexchoklad och en megapringles! /Jenny

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 september 2020 07:00

Det är några dagar kvar tills det att Ian fyller åtta år, men eftersom vår överraskning skulle bestå av att ta med bästisen för en massa lek på Leo's Lekland så fick det bli igår istället. Under tre timmar, med avbrott för lunch och glass, sprang barnen runt och lekte så att alla utom Isa slumrade till en stund på hemvägen.

Det har varit så roligt att kunna glädja Ian på detta sätt under dessa dagar, för nu vet vi inte när de kommer att kunna ses nästa gång. Att ersätta en bästis kan ju vara nästintill omöjligt och vi tycker fortfarande att det här med flytten är tråkigt, men det här blir ett roligare minne för honom än chocken som blev vid flyttbeskedet.

Vi fick ju en kul dag allesammans och barnen kunde roa sig på sina sätt. Isa är ju den våghalsigare av dem så hon klättrade och åkte högt och lågt, bästisten hade aldrig varit här tidigare så han hade kul med det mesta och Ian med honom, Loe och Lin hade också toppenkul och de har ju tillgång även till leklandet för småbarn och där var det väldigt lugnt och allesammans fick även se maskoten Leo showa live bakom disken! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 augusti 2020 06:00

Vi hade ingen riktig plan för söndagen då det tråkiga blivit undanstökat fortare än vi trodde, så vi åkte iväg till Balthazar i Skövde. Där kunde barnen leka, röra sig fritt, känna, trycka, experimentera, pyssla, upptäcka och vi fick en rolig sista dag på helgen.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juli 2020 13:30

I Forsvik finns Göta Kanals första sluss och där var vi i förmiddags för att bevittna en slussning. Det går ju lite långsamt att hissa upp båtarna, men är ändå en intressant företeelse som inte hör till det vanliga. Inga ungar ramlade i vattnet, men vi blev ändå blöta...

För inte långt efter att vi satt oss ner med våra glassar från nyöppnade Stationsglass i Karlsborg började det regna. I glasscaféet i det gamla stationshuset serverades krämig italiensk glass i flera spännande smaker. Barnen åt dock Dumle-strutar och de små fick avsluta sina i bilen då vi  på grund av regnet for vidare.

Vi körde ett varv och gjorde det vi kunde i den militära hinderbanan och körde även lite utav stridshinderbanan. Regnet dämpade vår framfart så smått men vi fick ju ändå en stund av aktivering. Hemåt mot försenad lunch... och torkning.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juli 2020 09:45

Egentligen skulle vi bara ha åkt till Stadsparken i Jönköping för lek och om vi hade tid och ork vidare till Gränna för polkagrisar, men det slutade med att vi tog oss hela vägen runt Vättern. Och stannade även till i Motala och Varamobadet där barnen i blåsten ville bada! De hade superkul i vågorna.

Lekplatsen i Jönköping är stor och det finns mycket kul för barnen att göra och vi tog även en promenad till djuren. I Gränna tittade vi på när det rullades polkagrisar och vi köpte några också förstås. Det är verkligen som att komma till en helt annan miljö där; det är trånga, branta gator, kullerstenar, mycket rött- och vittrandigt och det luktar godis!

Sommarens brist på sol och värme var det som fick oss iväg på den här dagsturen och vi fick ju bra bilväder på vår resa och inte alls så mycket regn på oss utan tajmade skurarna bra. Lite varmare väder hade ju förstås varit trevligare men det låter visst vänta på sig... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 maj 2020 18:30

Att städa eller åka iväg en sväng var frågan och vi antog att städningen skulle ingen ta ifrån oss, så den skulle vi inte gå miste om... Vi for iväg mot Falköping i jakt på en ny DVD-spelare till bilen då Ians och Isas gått sönder. Men först lite lunch och glass på Donken och så vidare upp på Mösseberg för att besöka den kombinerade djurparken och lekplatsen. Efter det till Skövde där vi bland annat var in på Kandy'z och fixade lördagsgodis och så ett sista stopp på ännu en lekplats innan vi åkte hem igen. Och mycket riktigt, det var ingen som städat åt oss.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2020 15:58

Andy's lekland i Örebro blev nyligen Leo's Lekland och eftersom de inte har sportlov i Örebro passade vi på att åka dit med kidsen för vi anade att det skulle vara ganska lugnt. Och det stämde väldigt bra och vi fick ett lätt jobb med att hålla koll på våra små. Det var extra kul att se att mycket från Andy's-tiden var kvar, då vi särskilt uppskattade rollspelsrummen. Och så hade tidigare "tomma" ytor nyttjas till ännu mer roligheter! Ett mycket skojigt och aktivt besök där både Loe och Lin somnade i bilen på hemvägen. För Loes del var det väl bara bra då han menar på att han orkar Bamsegympan ikväll också.

Ian · Isa · Lin · Loe · Utflykter

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!