jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 24 juli 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 juli 2013 15:45

När jag var liten var min dröm att bli glasblåserska. Det kanske inte var det vanligaste drömyrket när man var yngre, men jag gillade glas och det gör jag fortfarande. Jag tycker att det är ett fantastiskt material med många otroliga möjligheter. Det går att göra så många vackra saker med glas och det är så fascinerande att titta på när glasblåsare trollar fram sina hantverk.


Tibro Glasverkstad.


Här i Tibro finns sedan en tid tillbaka en glashytta, Tibro Glasverkstad, och under juli har de drop-in för de som vill testa på att tillverka ett klot. Detta var jag jättesugen på och idag är det passande nog min namnsdag så det här fick bli min present.

Först satt vi och tittade på när den erfarna glassblåsaren skapade innan det var min tur att prova. Det har varit varmt idag och inne i hyttan gjorde ugnen förstås att temperaturen höjdes ännu mer.



Så jag var både genomsvettig och nervös. För även om glasmassan ser ut som en slajmig massa som man vill klegga runt i vet jag ju att den där fina klumpen kan bränna mig ordentligt. Svettig, nervös och med stor respekt gav jag mig på att tillverka mitt klot i lila.


  

Snurra och blås...


Det var många moment att hålla reda på och flera som skulle utföras samtidigt. Men jag fick jättebra guidning, dock hör jag fortfarande orden "snurra och blås" eka i huvudet. (Skönt det i och för sig för jag har haft "Hej, jag heter Bengt, jag jobbar på en knappfabrik, jag har fru men inga barn, och en dag sa min chef till mig: Bengt, är du ledig, så tryck på en knapp med din högra hand" sedan Nassim Al Fakir sjöng den för oss i lördags...)


 


Till slut började min glasklump att se ut som ett klot och jag gjorde mitt bästa för att få det så runt som möjligt. Sista momentet var att böja till en krok på klotet så man kan hänga upp det om man vill. Imorgon är mitt klot redo för avhämtning och då ska det bli spännande att se vad jag gjort för något. För nu var jag så koncentrerad (Jon hade visst haft roligt åt mitt minspel och fotarbete under blåsningen...) att jag inte tog in vad det var jag gjorde egentligen. Jag hann med att uppfatta att det här var jätteskoj och att drömmen om att få blåsa glas fortsätter att hänga med. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 juli 2013 15:25

Har ICA i Tibro tagit återvinnandet ett steg längre...?

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards