jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under september 2022

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 september 2022 06:00


Det var ett tag sedan sist vi var i Falköping, men eftersom jag fick en remiss till sjukhuset där åkte vi dit när de äldre barnen åkt till skolan. Jag släppte av Jenny, Lin och Sia av på parkeringen vid Bredablick och de gick till Mössebergs lekplats och djurpark och fikade, lekte och tittade på djuren medan jag var på undersökning.



Efteråt mötte jag upp dem i djurparken och följde med Lin upp i det 35 meter höga utkikstornet - precis som jag gjorde med Isa när hon var ungefär lika gammal. Tyvärr var vädret lite disigt och småruggigt denna dag, så utsikten var inte så fin som den skulle kunna vara från platåberget men Lin kämpade på bra både uppför och nedför de drygt 200 trappstegen. Vi lämnade Falköping och hann med några ärenden i Skövde också (bland annat EKO:-) innan vi återvände hem igen. /Jon


Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 september 2022 08:00

Ända sedan inbjudan hittades i lådan har Lin nämnt kompisens kalas ett enormt antal gånger. Hon har varit så taggad! Present fixades och slogs in och Lin gjorde ett så fint pop-up-födelsedagskort. Och så finklänning och snygg frisyr. Väl på plats var hon lite avvaktande med snart släppte det och hon hade haft jätteskoj!


Lin
Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 september 2022 06:00


Isa och Loe har inte sprungit den här hösten då det krockat med en annan aktivitet för dem. Men Ian och Lin har varit i Rankås och sprungit Höstterrängen. Ian har tagit 2,5 km och Lin 1,2 km. Vid sista gången kom Ian ner på strax under 20 min och Lin på strax under 10 min. Bra jobbat och det blev pokal till båda! Medan jag, Lin och Sia stod vid målgången och inväntade Ian och Jon ramlade vi över ett gäng kantareller så det blev guld med hem på flera sätt. /Jenny

 


Ian · Lin
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 september 2022 10:45

Jag skramlade ihop tillräckligt med björnbär från våra egna buskar för att göra en paj. Så mumsigt! Och fler bär är på väg att mogna... /Jenny

 


 

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 september 2022 06:15


"Jag är supertaggad!" var Lins inställning till att äntligen börja om Bamsegympan. Väl där kanske det var lite, men bara lite, nervöst med alla nya kompisar och ledare (några kända ansikten var det dock) fast ganska snart var Lin i full fart och jag kunde vinka hejdå för att återkomma när passet var slut. Och då var det en sprallig, stor liten tjej med "swag" som glatt poserade för kameran. Roligt att hennes aktivitet nu också är igång, hon längtar redan till nästa gång! /Jon

Lin
Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 september 2022 11:00


När Isa hade kompisen på besök, skojade vi till lunchen lite för alla.

Varmkorv i bröd med rostad lök, räksallad och "hälta-hälta"

(skaraborgska för hälften strips och hälften mos)

- allt serverat i en särskilt inköpt papperskartong från ett känt gatukök...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 september 2022 10:30


Alfons Åberg, världens äldste sexåring, fyller 50 år! Och det firades i lördags med teater på Forum, "Hur långt når Alfons?" för barn mellan 3-8 år och barnsliga vuxna. I egenskap av det sistnämnda tog jag med mig Loe, Lin, Isa och hennes kompis Lova och i väntan på insläpp fick vi frågan om några av oss kunde vara med och hjälpa till med invigningen. Eftersom Loe redan klippt ett band (i biblioteket) fick tjejerna äran. Lite nervöst var det nog att gå upp på scen inför den stora publiken, men de skötte uppdraget med glans och stil. Lokaltidningen var dessutom där och förevigade det hela.

Efter denna ceremoni började föreställningen, framförd av två duktiga skådespelare från Boulevardteatern i Stockholm. Den unga publiken (och de vuxna med barnasinnet i behåll) skrattade och levde sig in i Alfons underbara fantasivärld. Det är inte konstigt att denne lille kille har charmat generation efter generation och jag skulle inte bli förvånad om mina barn tar med sina barn på Alfons 80-årskalas. Glada och upprymda var de i alla fall när vi lämnade teatern. Grattis, Alfons! /Jon

 


Bild från lokaltidningen.

Fast Lin blev Linn och det var inte första gången och inte sista heller...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2022 13:30


Jag tog med tjejerna till näridrottsplatsen och hade med klubbor och bollar. De sprang av sig och efter det fika innan en vända på den intilliggande lekplatsen. Medan Sia sov middag blev det några läs- och skrivövningar gjorda med Lin. /Jenny

Lin · Sia

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards