jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juli 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2012 22:15

Nästan så man hunnit lägga vårt husköp åt sidan... Men i eftermiddag har vi varit till huset för att godkänna städningen. Säljarna höll fortfarande på i källaren men själva boplanet var tömt och redo för inflyttning - eller en himla massa renovering...

Att badrummet ska göras om nästan från grunden har vi ju redan bestämt. Men sen skulle det behövas en hel del färg, tapeter och annat. Det går ju att flytta in (när badrummet är klart...) men det ser ju inte ut som vi helst vill ha det. Så vi har att göra framöver om vi vill. :)

När vi ändå var där passade vi på att ta lite mått. Och har vi tur så får faktiskt våra härliga soffor plats - om vi bara får in dem genom dörrposterna vill säga... Nu är det fritt fram att beställa och köpa ytterligare några möbler.

Det här var första gången som vi var där och såg hur det ser ut utan möbler och nu kändes det lite luftigare än vad det gjorde tidigare, även om tapeter och bårder som inte är i vår smak och andra skavanker blev tydligare. Vår tanke är att ha det så ljust som möjligt och med så lite möbler som möjligt för att det ska kännas aningen större än vad det är...

Förrådsutrymmen kommer det att finnas gott om i källaren och på vinden, det är kanske garderober som kommer att saknas för kläderna vill vi ju inte behöva springa upp på vinden för att hämta.

Att lägenheten är uppsagd har vi fått bekräftat och vi har lägenheten oktober ut men det skulle ju vara skönt att bli av med den tidigare. Imorgon har vi möte med banken för att reda ut den ekonomiska biten. Som sagt, nästan så att husköpet hunnit bli något overkligt mitt i allt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2012 16:00

Tänk att det finns människor där ute som vi aldrig träffat men som vi ändå till viss del lärt känna genom bloggen - människor som är så snälla att de tänker på oss, på vår lilla bebis - och även på Nalle.


Söta paket från I hemmets lugn.


Idag kom det ett paket med flera paket i från I hemmets lugn som verkligen förgyllde vår dag! Inte hade hon behövt skicka något till oss men gjorde det ändå och vi är förstås jättetacksamma.



I paketet låg en fin body, söta strumpor och gulligaste mössan! Men inte nog med det, för även Nalle visade ett stort intresse för paketet och hans nos tjänade honom rätt för i paketet låg det godis till honom också.


Nalle tackar så mycket för sitt goda paket.


Stort tack till I hemmets lugn som var så snäll och skickade alla dessa fina presenter.

Vi är jätteglada och mycket tacksamma!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2012 11:00

Nämen, vad roligt att det syns att jag är gravid. Superroligt. Verkligen. Jag har ju tidigare varit lite orolig för att folk bara tror att jag plötsligt blivit jättetjock.

Bara i förra veckan var det en hurtig kvinna som på sin promenad stannade och frågade om jag verkligen inte väntade tvillingar. (Och hon har frågat det förut!)

Nu på förmiddagspromenaden frågade en annan precis lika hurtig kvinna på sin stavgångspromenad: "Säkert att du inte ska ha tvillingar, för jag tycker att du varit stor länge nu...?".

Och det här är folk jag knappt vet vad de heter. Är det inte roligt att de ser att jag är gravid så säg! (Jorå, båda kvinnorna lever fortfarande. Hehehe...)


Cirka 110 centimeter runt om vid naveln...


Min mage har blivit stor. JÄTTEstor. Så här mycket som jag väger nu har jag aldrig vägt i hela mitt liv. Jag känner mig så osmidig och alltifrån att vända mig i sängen till att ta på mig strumpor är ett jäkla företag. Men vad kan jag göra...? Att börja banta eller ut och jogga känns inte som några lyckade alternativ nu.

Det är bara att hoppas på att så mycket som möjligt av den här övervikten försvinner vid förlossningen, eller snart därefter - och att magen lugnar sig lite i sin växtattack. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2012 08:00

Igår blev Heidi mamma till en pojke. Stort grattis och många kramar till hela familjen!

  



Ja, nu duggar bebisarna verkligen tätt. På bara lite mer än en vecka har alla tre bebisarna "ramlat in" hos bloggarna som vi följt på vägen till bf. Två flickor och en pojke har det blivit och nu återstår det en lång väntan på att vår baby I också ska anlända...




Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2012 19:00

Två blåa streck på en plastig grunka. Tänk att det kan betyda så mycket. Jenny är gravid. Hon väntar barn. Vårt barn... Hjälp, jag ska bli pappa!


Jag tror inte att jag riktigt fattade det just då. Eller jo, jag fattade ju den rent logiska betydelsen av strecken på plastmojen. Men vad det verkligen innebär att bli pappa, den storheten är svår att ta in. Som universums oändlighet. Det svindlar.


Är jag redo för detta? Jag har följt med på nästan alla föräldraträffar och besök hos barnmorskan, läst gravidböcker och googlat mer än vad jag tror är hälsosamt. Så mycket man måste veta och kunna! Jenny och jag har pratat med varandra, om känslor och förväntningar, om praktiska saker, vi har vridit och vänt på varje liten grej. Tror jag. Eller? Det finns säkert tusentals saker som vi inte ens har tänkt på. Säkert gör det det. Så, är jag redo för detta? Troligtvis inte. Men jag längtar ändå.


Stora delar av min vakna tid ägnar jag åt att tänka på den lilla bebisen i magen. Nu är magen så stor, och jag har sett och känt så många sparkar att det är lättare att fatta att det är något levande därinne. Men i början kändes det så avlägset. Nio månader? Det är ju en evighet att förbereda sig på! Ja, då ja. Men inte nu. Nu är det ju bara några få dagar kvar! Hjälp...


Som sagt, stora delar av min vakna tid. Fast inte bara. De började för ett tag sedan. Drömmarna. Eller mardrömmarna. Jag är inte säker på vad de är, men så här knasiga drömmar har jag inte drömt sedan puberteten. Och då handlade de mest om helt andra saker...


Mitt inre är med andra ord i uppror. Och jag älskar det! Det är som att stå längst uppe i en vattenrutschbana man aldrig åkt förut. Det är läskigt, det pirrar i magen, men kasta mig ut i det okända, det ska jag allt! Skillnaden är väl att den här vattenrutschbanan varar aningen längre än vad de brukar göra. Fast kötiden känns ungefär lika lång.


Jag är rädd för att jag kommer att bli världens värsta pappa. Ibland. Men så kommer jag ihåg att jag är gift med världens bästa kvinna, och jag är övertygad om att hon kommer bli världens bästa mamma. Därför tror jag att jag har en god chans att bli åtminstone en hyfsad farsa, bara genom att dela ansvaret med henne. Dela alltså - jag vill verkligen ta min del i föräldraskapet. Ja ja, lätt att säga, jag vet. Men jag menar det. Paw rihk-titt...


Är jag redo? Inte alls! Vill jag bli pappa? OM!! /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2012 17:52

Vi har gjort smoothies på jordgubb-, päron- och vaniljglass, jordgubb- och vaniljyoghurt och färska egenplockade blåbär - sååå himla jättegott!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2012 17:30

När kommer bebisen egentligen? Är det en pojke eller flicka? Vad väger den och hur lång är den?

Ja, det funderar vi en del på - och nu undrar vi vad ni tror. Det blir en gissa-tävling om bebisens ankomst.
Berätta vilket datum du tror bebisen behagar komma på, klockslag, om det är en pojke eller flicka samt längd och vikt!

Vi har ingen aning om könet - trots fyra ultraljud är det ingen som känt för att berätta vilket... Just därför kallar vi bebisen baby I här på bloggen, för antingen blir det en Isa eller en Ian.

Att den lilla krabaten i magen verkar vara lite livligare än vanligt och att hjärtslagen är över det normala är fakta, men om det betyder att den kommer att ha mer bråttom ut eller ej får vi väl se. Sf-kurvan ligger också något över det normala för en bebis. 

Den 25 augusti är satt som bf (beräknat förlossningsdatum). Barnmorskan säger att det vanligtvis kan röra sig om två veckor före och två veckor efter bf. Alltså inom perioden från och med 11 augusti till och med 8 september. Så förhoppningsvis blir det i alla fall inte efter det datumet.

Ni har alltså precis lika lite som oss att gå på...

Varje rätt svar (datum och klockslag pojke/flicka, längd, vikt) ger en poäng, och vi väntar med att publicera kommentarerna så ni inte kan "räkna ut" varandra utan bara gå på er magkänsla. ;)

Vinnaren på flest antal poäng eller genom lottdragning, om flera får lika många poäng, presenteras här på bloggen när vi känner att vi landat som föräldrar... Lämna mejl- eller bloggadress om du vill bli kontaktad.

Den här gissningstävlingen stoppas fredagen den 10 augusti och vi har själva lämnat varsin gissning som förstås är utom tävlan men är med ändå för skojs skull.

Först hade vi tänkt oss att vinsten skulle vara barnpassning men två biobiljetter får det bli istället. :)

Gissa på!

Vinsten: Två biobiljetter från Bravo med utgångsdatum 2013-01-23

för det kommer nog dröja innan vi går på bio igen...


Tävlingen är nu avslutad. Grattis Lina som kom närmast.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 juli 2012 21:45

I hemmets lugn är en av våra flitigare kommentarsskrivare här på bloggen. Efter inlägget som jag skrev där jag berättade att det inte är så roligt att vara gravid skrev hon ett mycket intressant och välskrivet inlägg på sin blogg: "Måste man känna sig skyldig?". (Klicka på texten för att komma direkt till inlägget.) Det är en mycket tänkvärd text som jag rekommenderar er att läsa. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards