jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under januari 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 januari 2012 17:30

Först vill jag börja med att tacka för alla era tankar som gått till oss idag. Det är så härligt att kunna dela så mycket med er och känna er värme. Ni är bäst!


Så till den här blodiga röran som fick ett lyckligt slut. Det började vid lunchtid igår då jag upptäckte pyttelite blod vid ett toabesök, men tänkte inte mer på det då, för till och från under graviditeten har jag haft mindre blödningar. Men så vid tretiden blev jag vettskrämd när jag var på toa. Hela pappret var fullt av en mörkröd flytning med klumpar och jag hörde genast av mig till Jon. Då var jag alldeles för chockad för att ringa BVC. Jag ville inte veta för det kändes inte bra. Framåt kvällen upphörde flytningarna och jag hoppades att det var över. Men det blev en jobbig natt. Ingen av oss sov särskilt bra, och vi oroade oss över vad det kunde vara som hänt.


Imorse gick jag upp tidigare ifall jag skulle behöva ringa och då var flytningarna riktigt mörka igen. Då kändes det ännu mer som att det här var ett missfall. Jag ringde till BVC men i Tibro kan de inte göra ultraljud om det skulle behövas. Jag blev hänvisad att ringa till gynmottagningen på KSS (Kärnsjukhuset i Skövde) och jag satt i telefonkö länge innan jag kom fram. Jag berättade om det som hänt och även om att gravidsymtomet illamående hade upphört. De gav mig en akuttid hos läkaren på eftermiddagen. Lång, jobbig väntan. Jag berättade vad som skulle hända för Jon som kom hem från jobbet.


Vi for i god tid till Skövde och satt länge i väntrummet. Då hade jag dessutom börjat känna av buksmärtor och blev ännu mer övertygad om att det här verkligen var ett missfall. Att ett föräldrapar satt i väntrummet med sin nyfödda baby gjorde det hela ännu mer känslosamt. Att vi skulle få uppleva babylyckan kändes långt borta.


Så blev det min tur och läkaren visade in oss i undersökningsrummet. Jag berättade om vad som hänt och han försökte räkna ut hur långt gången jag var. Men han hade lika stora problem med det som barnmorskan - jag har ju en helt orationell menstruationscykel. När frågorna var klara fick jag hoppa upp i gynstolen och läkaren började undersöka. Han tog prov på flytningarna, klämde på livmodern och gjorde ultraljud (det trodde jag att man gjorde magen, så lite visste jag...) Läkaren förde in "ultraljudssensorn" och sedan stannade tiden. Men efter vad som kändes som en evighet sa han till slut: "Den lever."


Oj, vilka underbara ord! När vi sedan såg den lilla varelsen på ultraljudsbilden, och såg hur det pyttelilla hjärtat slog, kunde vi inte hålla tårarna borta. Känslan av att se vår baby för första gången går inte att beskriva, och lättnaden över att allt verkar vara som det ska var det bästa på väldigt, väldigt länge. Vi undrade förstås varför det hade kommit så mycket blod, men läkaren trodde att det hade att göra med en blödning på livmoderhalstappen. Inget onormalt, men det hade ändå skrämt upp oss båda rejält.


Allt det här är ju så nytt för oss, så vi vet inte vad som är vad. Men när man får en akuttid förstår man att det kan vara allvarligt. Jag trodde faktiskt inte att det här skulle sluta väl. Nu när vi fått detta positiva besked känns det såklart bättre, för visst har vi gjort en massa babyplaner i huvudet, även om vi inte vågat göra några inköp eller ommöbleringar än. Men i tankarna är vi fler som firar jul nästa vinter...


Nu hoppas vi att det får vara lugnt ett tag, och att den lille/lilla i magen inte skrämmer oss så där igen. Det blir nog en tidig kväll, för vi är båda väldigt trötta efter all oro och anspänning. Samtidigt är vi väldigt glada över att allt detta slutade lyckligt, och att så många hört av sig och tänkt på oss. Tack så mycket, allihop! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 januari 2012 14:44

Lämnar just parkeringen på KSS med en baby i magen. Nu har vi sett vår efterlängtade älskling, sett hjärtat slå och nu är känslorna helt ombytta. En sådan lättnad!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 januari 2012 09:19

En oroväckande stor mörkt röd flytning har verkligen fått oss att bli oroliga. Nu på morgonen har jag ringt barnmorskan som hänvisade till gynmottagningen på KSS. Ringde dit och nu har jag en tid i eftermiddag. Känns inte alls bra. Visserligen säger de både på BVC i Tibro och på gynmottagningen i Skövde att det inte är ovanligt med blodiga flytningar i början av graviditeten. Men det här kändes som så mycket och det känns inte alls bra. Att illamåendet börjat försvinna kanske inte alls var ett bra tecken...? Mycket orolig nu. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 januari 2012 17:30

Mina ögonfransar är ljusa och tunna, knappt att de syns. Jag brukar fransfärga dem själv men nu ska jag testa Super Glandins Eyelash Serum. Serumet ska ge fylligare och längre ögonfransar och det ska återfukta och stimulera deras naturliga tillväxt står det.

Jag tog på serumet för första gången igår kväll och nu ska jag testa det här i minst 30 dagar så får vi se vad som händer. Spännande! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 januari 2012 17:15

Enligt den preliminära beräkningen ska jag nu vara i vecka 11. Fostrets längd från huvud till stjärt är ca 4,5-6 cm och fostret väger runt 8 gram. Ansiktet är tydligt och fostret kan röra på sig även om inte jag ska kunna känna det. Det mest kritiska utvecklingsstadiet är över. I slutet av veckan kan man också se fostrets genetalier. Pojke eller flicka...?

En del gravida blir mindre illamående nu och blodmängden i kroppen börjar öka. Händer och fötter kan komma att kännas varmare. Det är inte ovanligt att det blir svårare att sova nu. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 januari 2012 19:50

... skriva det här, men jag har faktiskt inte spytt sedan gallan där i fredags förmiddag. Över två dagar utan att ha sett insidan på varken min sängkompis bostongurkehinken eller hälsat på WC-blocket - hurra! Skittrött och illamående har jag ju förstås varit, men det känns skönt att få behålla det (lilla) jag lyckas få i mig. Kanske vänder det nu...?

Men det finns ju saker att klaga på ändå. Skrivaren har fått för sig att vi har bytt skrivarhuvud - wtf?!?! Och är inte alls särskilt medgörlig. Vi har aldrig bytt något skrivarhuvud och kommer nog inte att göra det heller för skiten åker mest troligt ut. Den har hängt med ett tag och trilskats en del på sistone men nu har den helt satt sig på tvären.

Nästa klagomål: imorse när jag smög upp före Jon för att kasta i mig något att äta framför teven upptäckte jag att SVT-kanalerna hade ersatts av myrornas krig. Jag som tycker om helgerna med André Pops och Vinterstudion. För mig skapar det en viss mysfaktor att ha på i bakgrunden. Även om det igår och idag (såg lite på SVT Play istället) visades en hel del sport som jag knappt aldrig sett innan: thaiboxning, skidorientering, snöskotercross, squash, skridskor, curling... Jag kände i alla fall igen Anette Norberg men fattade inte alls reglerna!

Sedan är det lite irriterande att vattnet inte blir iskallt i kranen men nu har jag nog klagat tillräckligt för idag. Ice, ice, baby! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 januari 2012 15:30

Näst sista koden fick jag av svärmor Marianne och sista, och några innan dess också för den delen, fick jag av lillebror Johan. Tack till er, som nu bidragit till att fixa nya mysbyxor till mig!

Lambi har just nu ett erbjudande där man kan växla in 25 lambikoder mot ett presentkort på 300 kr att shoppa för hos Nelly. Och I hemmets lugn tipsade om att januari ut är det dessutom fraktfritt. Därför ville jag gärna få iväg ordern nu. Och det lyckades! Ett par mysbyxor i större storlek än normalt och för att inte "ge bort" några pengar till Nelly roffade jag åt mig ett par skor också. Bara för att. Byxorna är säkert för stora och skorna för små, men byxorna kommer jag att växa i om inte annat. :)

Hoppas att byxorna kommer snart för jag går omkring med de jag har ā la Gällivare långt ner på låren för att det ömmar över livmoderområdet. Nätterna har varit ännu jobbigare för då spänner det verkligen, men livmodern växer så det är väl normalt - men det är inte alls särskilt skönt. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 januari 2012 11:15

Bäst
Att vi fortfarande är med barn.


Sämst
Verkar som skrivaren har skrivit sitt sista ord...


Citat
Vi kör på några gamla godingar!


"Har du luktat på min orkidé?"
- Johan


"Tur att vi inte är män!"
- Jon


"Jag skulle kunna var smal om jag ville."
- Kristina


Jenny: "Han heter Jon, jag heter Jenny och du heter Lova."
Lova: "Och Hugo då?"
Lova 2,5 år


"Hon tyckte att jag var den dummaste i sju kristna socknar."
- Farfar Gösta om vad farmor Astrid tyckte om honom


"Den har både hjärta och hjärnslag."
- Jenny


Godast
Isvatten!


Roligast
Alla fina kommentarer som vi fått sedan vi släppte babybomben. Tack!


Tråkigast
Alla prover på Vårdcentralen. Blod här och där och blåmärken. Aj, aj.


Bästa köp
Blu-ray-spelaren. Fast nu ser det ut som vi borde köpt en skrivare istället... Skit!


Låt
Magnus Uggla - Baby Boom


Veckans ord
Kräkning: "Kräkning är en magtömning där maginnehållet stöts ut genom

munnen. Kräkreflexen utvecklades antagligen som ett försvar mot gifter i

mat, men kräkningar kan framkallas av en rad andra saker."


Film
Paul.


Favoritgott
Kexchoklad.
 

Vill
Sluta må illa och kräkas!


Surt värre!
Galla...


Dummast
Att priset på trygghetslarm höjs här i vår kommun av anledningen: "för att anpassas till grannkommunerna".


Veckans bild
 


Förväntningar på nästa vecka
Komma närmare v. 12... Och att barnmorskan inte hör av sig. För i veckan borde alla provsvaren vara klara och hon skulle bara höra av sig om något inte stod rätt till.


Helgplan
Tvättdags igen...
 

Övrigt

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards