jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under maj 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 maj 2012 19:00

Hunddusch, dammtorkning, dammsugning, våttorkning, flera maskiner tvätt, bonprixkrångel, blocketkrångel, bara nio droppar regn, cykeltur till affären - utan plånbok... Oj, vilken sköj dag vi har haft! Eller till och med vecka så här långt.

Men svensk färskpotatis (inköpta på en oritentalisk livs!) och svenska jordgubbar piggade upp en del... :P

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 maj 2012 18:45

Kanske blir det just de här sakerna som vi hittar...


Nu är det inte mycket kvar på vår lista över önskningar till bebisen/oss. Ett skötbord och lite förvaringsmöjligheter toppar listan. Amningskudde och musikmobil till spjälsängen får det bli om vi hittar några fina till överkomliga priser och en bärsele kanske kan vänta tills efter babyn är född. Men just nu lutar det i alla fall åt en sele från Ergobaby.

Hensviksskötbordet är smidigt eftersom det går att göra om till en bokhylla sen och förvaringen Trofast har många charmiga lådor. På listan över eventuella saker står en bröstpump, men efter att ha googlat runt har vi läst att en del bebisar vägrar ta flaska så det kanske också kan vänta. Men vi får se vad vi hittar, har inte börjat med inredningen alls än.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 maj 2012 08:45

Den 11 maj mottog Bonprix min beställning på mammakläder men jag har fortfarande inte fått något paket. Jag har mejlat och ringt flera gånger. I förra veckan skulle jag höra av mig början på denna, i början på denna skulle jag höra av mig i slutet av den osv. Nu ville de att jag skulle höra av mig igen i slutet av nästa vecka - men det ville inte jag!

Nu ska ordern annulleras helt. Först pratade de om att göra en ombokning, men det fungerar ju inte när kläderna är slut nu. I deras takt hinner jag ju föda barnet innan beställningen kommer fram! När jag frågade hur lång tid borttagningen av orden skulle ta fick jag till svar att det kunde dröja för de hade många ärenden... Suck!

Det här var första gången som jag beställde från Bonprix och nu är jag lite osäker på om jag kommer försöka göra det någon mer gång. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 maj 2012 19:30

Strax efter två ringde veterinären och berättade resultatet från Nalles provsvar. Ingen borrelia och samma värde som förra året på anaplasmosen och allt tydde på att det var artrosen. Men av någon anledning så var inte det här det slutgiltiga resultatet för två timmar senare ringde veterinären upp igen med ett annat besked.

Men gissa om det hann tänkas många hemska tankar under den här tiden. Jag ringde upp Jon så fort som jag lagt på luren efter första samtalet och berättade det vi minst hoppats på. Inte långt efter det var jag så trött i huvudet att jag var tvungen att lägga mig och sova. Så många tankar och några tårar.

Jon kom hem och inte långt efter det ringde alltså veterinären upp igen och berättade att det kommit ännu ett resultat. Den här gången det slutgiltiga får vi hoppas. Fortfarande negativt på borrelian (till skillnad från i fjol) men nu var värdet för anaplasmos högre än ifjol istället. Att de skickar ut två svar från provtagningen är ju mycket märkligt.


Nalles antibiotika är "människomedicin".


Det här senaste beskedet har ju fått upp våra förhoppningar en del men det är fortfarande en del som talar emot att det är anaplasmos igen. Han har ingen feber och han har utan medicinering blivit aningen bättre. Nu ska han få en antibiotikakur, som vi redan påbörjat, under 14 dagar så får vi ser hur det går.

Anaplasmosen som han fick ifjol är kronisk och kan som vi förstår det kanske till och med blossa upp lättare i och med att han har artros. Men nu är det nog väldigt få som vet så mycket om hur en hund med Nalles höftledsdysplasi, artros och anaplasmos reagerar så det är självklart inte så lätt att diagnostisera.

Vi kan bara hoppas att det bästa ska komma ut ur denna dags känslomässiga cirkus! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 maj 2012 16:45

Det här blir lite snurrigt men nu ringde veterinären igen och hade fått ännu ett provsvar. NU är värdet för anaplasmos högre än förra året och det finns en liten förhoppning om att det är det som orsakar hältan. Vi ska kasta oss iväg till apoteket nu och hämta ut antibiotika så vi kan komma igång med kuren direkt. Men det här blev verkligen en berg-och dalbana för vi hade ju hunnit deppa ihop en hel del och startat en nedräkning...

Men som sagt, nya bud och nytt hopp. Det känns ju konstigt att hoppas på att han har en fästingsjukdom men det gör vi faktiskt. För det skulle gå att tackla mycket lättare än att artrosen brutit igenom smärtlindringen. Håll tummarna för oss massor, för nu har vi i alla fall fått lite mer hopp om liv!

Här pendlar det verkligen mellan förtvivlan och hopp...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 maj 2012 16:30

... även om det kunde vara värre. Nalle har ingen borrelia och värdet för anaplasma/anaplasmos ligger kvar på precis samma som för ett år sedan. Hade det varit det nu igen borde det värdet ha varit högre. Han skulle heller inte verkat må bättre under de här dagarna sedan i måndags när provet togs.

Men han verkar bättre, hältan är inte alls lika tydlig och humöret är fortfarande på topp. Men det blir samtidigt det negativa i det hela... Ingen fästingsjukdom och då tyder det mesta istället på att det är artrosen som blivit värre. Om det är tillfälligt eller ej är omöjligt att svara på.

I och med att han i alla fall blivit bättre av sig själv under de här dagarna är läget inte akut. Men blir hältan värre kan det bli aktuellt att ta nya röntgenbilder och skicka ned journalanteckningarna och röntgenbilder från Öjebyn, där bilder togs för tre år sedan. På så vis blir det något att jämföra med.

Men vår veterinär poängterade att bilderna kan se illa ut och borde ha försämrats under den här tiden. Det viktiga är hur hunden mår. Hon nämnde att när han får så ont att han inte längre klarar av vardagen finns det inte mycket annat att göra för att lindra för honom än att...

Det kändes så overkligt att höra, även om vi hela tiden vetat om det, att vi någon gång kommer att tvingas fatta ett beslut om avlivning. Men vem vet när... Hur ska vi klara oss utan vår Nalle?

Vi har redan fått över tre år tillsammans sedan han började halta första gången och fick medicinering som hjälpte. Och det kanske ändå är fler år än vad många andra med sjuka djur får. Men han börjar bli gammal, sinnet är fortfarande ungt, men det är klart att kroppen kommer att säga ifrån mer och mer.

Det sista vi vill är att han ska ha ont. Men helst önskar vi att hans bortgång inte är något som vi måste vara mer aktiva än naturen i. Vår älskade Nalle. /Jenny

 

Det verkar vara artosen som orsakar hältan...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 maj 2012 16:00

Jag lovade ju att återkomma med min dom efter att jag hårdtestat de nya endagslinserna Dalies Total 1 åt Smartson, och här är domen...

Det blir en friande dom på alla punkter. Det här är de skönaste linser jag någonsin provat! Ändå fick de, och mina ögon, utstå en hel del. Jag satte in linserna tidigt på morgonen varje dag, vilket inte var något problem alls. Förpackningen var lättöppnad och inga av provlinserna var vrängda, vilket tunna linser annars ofta är. Nu har dessa ingen märkning (exempelvis 1-2-3) för att kunna se att de är "på rätt håll", men det drar bara ned betyget marginellt.

   Jag bar linserna från tidig morgon till långt efter midnatt varje dag i fyra dagars tid, och inte en enda gång märkte jag att de var där. Inte ens när solen gassade som värst i Stockholms skärgård eller när fartvindar i 48 knop ven kring huvudet! Sedan blev det många sena kvällar med sjökortsplanering, men trots att ögonen nästan gick i kors av trötthet, såg jag alla små skär och bränningar tydligt.

   Linserna var så diskreta att jag flera gånger höll på att glömma dem inne när det var dags att sova... De var lätta att ta ut trots de många timmarna som förflutit, och jag upplevde aldrig några störande ljusfenomen, varken i dagsljus eller i mörker. Jag såg skarpt och bra hela tiden, med perfekt färgåtergivning och allt.

   Slutomdömet blir att jag är såld på dessa linser. De passar åtminstone mina ögon perfekt, och det jämförelsevis lite högre priset kan lätt motiveras med den höga komforten, även om jag givetvis - som de flesta andra - föredrar ett lägre pris framför ett högre... Jag rekommenderar Dalies Total 1, och hoppas som sagt att de kommer säljas något lite billigare i framtiden. /Jon 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 maj 2012 17:45

Lite försenat firade jag 35-årsdagen och bjöd mina arbetskamrater på tårta. Jag valde dock den lite enklare vägen och köpte färdiggjorda. Almondys nya Moussetårta har tre smaker (på bilden från vänster): Creamy Chocolate Truffle med smak av fyllig choklad, Sweet Strawberry White med söt jordgubb och Lovely Lemon Curd med frisk citron.

Kollegorna lät sig väl smaka av alla tre, fast favoriten blev nog ändå den kaffeaktiga chokladtårtan. Personligen gillar jag jordgubbstårtan mest, men jag tror att en del var alldeles för macho för att våga ta mer av den rosa tårtan...

Jenny provsmakade också alla tre efter jobbet. Regerande tårt-smak förblev den friska Lovely Lemon Curd, som vi provat förut. Fördelarna med tårtorna, förutom att de finns i tre helt olika smaker, är att de tinar på dryga halvtimmen i rumstemperatur och att de är glutenfria, precis som alla Almondys tårtor.

Ett litet minus är dock att botten sitter hårt på den medföljande plastbrickan och att tårtan inte blir så fin när man ska skära upp den tinad. Det hårda skalet spricker lätt i stora flak. Nu tipsar i och för sig Almondy om att man lättast med en varm, vass kniv, skär upp tårtan när den är fryst. Men det är ju inte alltid att man kan bestämma hur stora bitar gästerna vill ha innan man ställer fram den. Nåja, det är väl I-landsproblem om något, men som äkta svensk ska man ju alltid hitta något att klaga på. Och på förpackningen står det faktiskt "Swedish Tårta", så det passar liksom rätt bra... /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards