jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 december 2014 12:45


Vi tänkte fira in det nya året hemmavid med lite gott att äta. Och antagligen/förhoppningsvis sover vi när klockan slår tolv. Bara att hoppas att det inte smäller för hårt då så två söta små barn vaknar...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 december 2014 12:14

... vi var försent ute för kramsnö, men istället skyfflade vi hop en hög och gjorde en Labolina. Det gick ju lika bra det.


 


Nalle var med ute och busade bland annat med sin julklapp, Ian och Jon åkte snowracer och Isa sov (förstås...).


 


Imorse skulle vi ordna till för att barnlåsa appar i mobilen. Vi började med Jons för jag är ju mer beroende av min ifall det skulle krångla. Och något fel blev det för när han skulle skriva in lösenordet så fattades raden med sifforna 3,6 och 9. Mycket märkligt. Och för var gång som fel kod slogs in så blev Jon tvungen att vänta x antal sekunder innan han kunde testa igen.



Men hjälp fanns att få. Super-Simon visste hur man kunde göra för komma åt telefonen igen. Och det var ju bra det för man har ju hört historier om iPhones som blivit låsta i flera år. Nu löste det sig ju väldigt enkelt... Och nästa gång när Jon skulle testa barnlåset igen så hade de förlorade siffrorna kommit tillbaka. Ännu märkligare. Så valet av slutsiffror på våra Bingolotter för kvällen blev ganska självklara...



Hoppas att ni får en bra sista dag på det här året och att ett fint nytt år för alla väntar. Det finns ju mycket man kan hoppas på ska ske som blir till det bättre för allt och alla. Och statistiskt sett borde jag ju bli gravid innan året är slut. Har ju varit det någon gång under de senaste fyra åren så. ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2014 20:00

Fyrverkerier må vara fint att titta på men i slutändan tycker jag ändå inte att smällare och raketer är värt det om man ser till det lidande som de orsakar för människor och djur. Jag tycker också att det är så onödigt att skjuta upp pengar så där - ge bort dem till något vettigt istället!

Men det är tillåtet att smälla och det finns butiker som säljer. Att det bara är vissa dagar som det är tillåtet att smälla på följs dåligt och all beröm till de affärer som väljer att avstå från att sälja.

Sparadiset heter en butik här i närheten som jag besökt en gång och tills alldeles nyligen gillat på Facebook. Deras senaste bemötande av kritik har fått mig att ändra uppfattning om dem och nu tänker jag aldrig mer sätta min fot där.

De gick ut med att de till nyår skulle sälja raketer. Ja, ja, det fick väl gå då. Personer protesterade på FB-sidan som man har rätt att göra. Men det var just en kommentar från butikens sida som jag inte alls uppskattar - och nu gillar jag dem inte längre.



Den kändes så provocerande och onödig av en seriös butik. Nu var jag ju ingen av deras storkunder men för mig är det i alla fall viktigt att ta avstånd på ett sätt som passar mig och mina principer. Smällare är onödiga och Sparadisets varor kan jag gott klara mig utan.

Sedan kan man ju störa sig på deras sätt att räkna ("250 miljoner varje år vilket är 50 miljarder i moms") eller att skriva på också ("ha en härlig nyår", som det står på FB-sidan), men det är ju en annan femma. ;)

Det finns små saker som man kan göra för att underlätta för djur och människor och det behöver inte vara stora saker. Man kan avstå från att avfyra raketer som skrämmer djur och skadar människor. Man kan sluta säga negerboll och istället använda chokladboll. Det må vara samma sak, men det första alternativet sårar människor och då kan man lätt säga chokladboll istället.

Det spelar ingen roll om man alltid sagt negerboll för hur skulle det se ut i världen om det såg ut som det alltid har gjort. Allt behöver inte handla om att fortsätta i samma banor eller att tjäna pengar. Det var inte bättre förr och det är inte bra nu heller, men det kan bli bättre - särskilt om människor börjar visa varandra mer hänsyn!

Det finns många små saker som i det stora hela gör skillnad och det här inlägget ska ju egentligen inte behöva skrivas utan folk borde förstå bättre ändå. Men nu är inlägget skrivet och publicerat och har väl inte större genomslagskraft än mitt ogillande av en Facebook-sida, men jag ska då försöka lära mina barn att inte använda sådant som kan såra andra. Sedan om de gör det eller ej hänger ju mycket på mig och mitt ansvar som förälder. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2014 18:30

Och vi började den på ett jättefint sätt med play- och fikadate med familjen Wadström. De hade dessutom med sig en present till oss. Gulligt! Therese hade också med sig mönster för att sy en klänning till Isa, och nu är jag ännu mer sugen. Jag köpte ju några nya bitar tyg för ett tag sedan... Men jag har ju bloggens årskrönika att knåpa ihop först och jag har knappt börjat. Det finns fler saker än det också... Som vanligt.



Vi lekte, fikade och pratade och tog del av andra föräldras erfarenheter. Dagens bästa tips för oss nya Apple-användare är att man kan låsa surfplatta och iPhonen när barnen är i appar. Jag lånar ogärna ut min mobil till Ian medan Jon är mer frikostig med sin, men å andra sidan har ju Jon två telefoner... Man vet aldrig vad Ian kan hitta på. Det kan hursomhelst bli ett mycket användbart tips!


 


Idag har jag också sålt av en del möbler. När vi lämnade upp julsakerna så bar vi ner bord, stolar, porslin och annat som blivit undanställt och antagligen ändå aldrig skulle komma till användning. Och vi ville ju bli av med sakerna så det fick bli lite mellandagsrea även hos oss till köparnas stora glädje.

På eftermiddagen knallade vi fram en sväng till centrum. Vi hade tänkt köpa medicin till Nalle men den var slut, men kommer in imorgon. Det skulle bara bli en snabbis fram för Ian var lite trött... och han hann tyvärr somna, så vi får väl se hur det påverkar nattningen.

Det blev att vi träffade på flera bekanta som vi pratade med. Vi träffade en kollega till Jon, i en affär började en tjej som jag tidigare bara sett som hastigast att prata med mig, vi träffade ett par från föräldragruppen med Ian och då blev det lite prat med dem... Men sen hemåt!

Så börjar årets näst sista dag att gå mot sitt slut. Den senaste månaden har gått extra fort, tävlingar slukade ju förstås en hel del tid men oj så roligt det var att vara med i tävlingar och känna den spänningen (och viss irritation över att mitt bidrag - som faktiskt var bäst! - inte vann. Hahaha!) Det har blivit några riktigt fina överraskningar, och det är barnen som får nytta av dem. Jag väntar på mer smått och gott också.


   


Och nej, jag vinner inte bara så där och jämt, jag har förlorat en hel del också och kanske "slösat" med tid, men jag har haft så roligt när jag fått sitta och knåpa ihop rim och julklappsrim. Underbart sätt att aktivera hjärnan på! Längtar redan till nästa års omgång. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2014 17:51

Postgången är igång igen och det har anlänt lite nytt till oss. Isas saker behöver också plats här och var så ett större flaskställ och en pelikan till att förvara badkarsleksakerna i, samt ett par tvådelade pyjamasar för att underlätta blöjbyten på nätterna har det också blivit. Knappar och dragkedjor i all ära, men dra upp och ner/ner och upp är ganska smidigt det också. För sover hela nätter är det ju ingen som gör här... Alla inköpen är för att förenkla och bespara plats! Flaskstället är till och med vikbart ifall man skulle vilja lägga undan det.


  

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 december 2014 18:42

Vi behövde in en vända till stan, Skövde för oss, för att bland annat hämta ut en vinst från en tävling i lokaltidningen. Uppgiften var att skriva en slogan för tidningen och det var "fina vinster" som pris. Det blev vinst men jag och lokaltidningen har inte riktigt samma uppfattning om vad fina vinster är. Jag fick ett paket kaffe... Näej, man ska ju inte klaga när man vinner och det var ju inte bara därför som vi åkte dit. Jag lämnade också in en annons, en dagens ros till alla som varit inblandade i firandet på julafton i kyrkan. 



Vi köpte också ett gäng blöjor och på Coop kunde Ian och Isa den här gången åka i samma kundvagn. Båda klarade maxvikterna på 9 respektive 15 kilo. Och vi slapp jaga Ian över hela affären...

På Coop hade de också bra pris på skojiga hjälmar, blev två stycken till priset av en.


 


Hemma packade vi upp och ordnade mat och vi hann klart medan det fortfarande var ljust ute - mot pulkabacken! Det tar ju lite tid för oss att komma ut genom dörren med allt och alla.



Isa somnade på vägen dit, och vi har faktiskt inte så långt, så hon sov sig igenom åkningen. Vi stannade inte så länge men några vändor nedför blev det för Ian. Nu sitter båda barnen i badkaret med Jon och snart är det läggdags. I alla fall för Ian. Med Isa vet man aldrig... /Jenny


 

  

  

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 december 2014 09:00

Egentligen var det tänkt att Ian skulle få sätta ihop sin egen lampa, en Block Light, men jag blev alldeles för sugen på att leka lite själv. Och tar nog lampan också. Förresten så skulle Ian aldrig ha fått isär en del av bitarna, för jag fick ta till kniv för att de satt så hårt. Fint blev resultatet i alla fall! /Jenny


 

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards