jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under november 2010

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 november 2010 13:33

Imorse åkte långkalsongerna och täckbyxorna på för termometern visade minus sexton grader. Jag kände inte alls för att gå ut men eftersom Nalle inte lärt sig att gå på toaletten än så...

Efter den kalla natten har Örlen frusit på ännu mer och Nalle var lite misstänksam. "Is!?" Luktade konstigt också... Han som var badsugen gav isen en riktig omgång.

Men det här med snö är inte lätt om man har tassar. Han får stora snöklumpar mellan tramdynorna. Men vill man jaga snöbollar i snödrivorna så är det priset man får betala.

Häromkvällen hade vi det så här mysigt med lussekatter, pepparkakor och glögg. Mycket varmare! Är inte jätteförtjust i glögg men det är gott med varma russin. Inlägget började med en kall bild men avslutar värmande med den här. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 november 2010 00:00

Idag firar vi vår andra bröllopsdag!

  

730 dagar som gifta!

1 566 dagar som förlovade!

3 188 dagar tillsammans!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 november 2010 17:35

Militärkulturen är full av traditioner, så även på Karlsborgs fästning. Och fastän jag är civilanställd, blir jag då och då mer eller mindre frivilligt indragen i "de grönkläddas" upptåg.   

Julsaluten är en årlig skyttetävling för alla anställda samt veteraner på garnisonen. Tillsammans med några kollegor ställde jag upp för andra året i rad. Precis som ifjol var de olika delmomenten luftgevär, pistol m/88, luftpistol, AK5D och k-pist m/45.

       

Funktionärerna brukar ha ett lite vridet sinne för humor. Så även i år. Vid luftgevärsskyttet skulle man bekämpa PRIO, vilket är Försvarsmaktens nya redovisningssystem. Kanske inte så svårt att lista ut vad majoriteten av de försvarsanställda känner inför det nya datasystemet...

Viktigast av allt var ändå att inte komma sist, för då får man det beryktade vandringspriset: Sleven! En stor träslev med ditt namn ingraverat i, som för alltid ska bära vittnesbörd om din usla skjutförmåga...

Ifjol var jag riktigt nära att få sleven (trea från slutet...), så denna gång försökte jag verkligen inbilla mig att jag var Ragnar Skanåker. Men vad hjälpte det? Jag hatar luftpistol! (Bana 3 var min...)

Nu har min ambition heller aldrig varit att bli en krypskytt, men är det tävling så vill man ju vinna! Eller hur? Okej, konkurrensen var hård (fästningen kryllar ju av tränade precisionsskyttar), så någon pallplats var väl aldrig att tänka på.

"Riktig" pistol gick i alla fall bättre, och fyra av fem kulor hittade rätt.

 

Automatkarbin då? Med rödpunktssikte tycker man ju att det borde vara lätt som en plätt. Men neeej då... Inte en träff!   

 

Min sista chans att slippa sleven var kulsprutepistolen. Fem skott på tio sekunder. Övertygad om att fjärde skottet blev ett dubbelskott, prövade jag dumt nog inte att avfyra en sista gång. Vilket resulterade i fyra träffar i tavlan och två (?) skott kvar i magasinet... Den som fyllde på mitt magasin måste ha haft svårt för att räkna till fem.

Men titta var jag träffade! Vilken flax! Bra att veta ifall jag nån gång råkar strosa omkring med en laddad kpist och en otäck pappfigur dyker upp femtio meter bort med mord i blicken...

Ett dignande prisbord väntade i mässen när resultatet tillkännagavs senare på aftonen. Om jag fick sleven? Nej, tack och lov. Jag kom på plats 60 av 73. Inga specialstyrkor lär vilja värva mig i det närmaste.   Men, nära skjuter ingen hare. Att harar överhuvudtaget kan skjuta är dock lite oroväckande... /Ragnar S.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 november 2010 07:15

Jag vet att jag har berättat om min fantastiska körbärstomatplanta tidigare och här kommer ännu ett inlägg!

Min planta, Cherry som hon heter, bär faktiskt fortfarande frukt. Jag tycker att det är helt otroligt. Hon blommar och bär frukt som om det vore högsommar.

Ja, nästan i alla fall. Det går lite långsammare nu men tomaterna får samma storlek och blir till slut orangea. Men hon skulle må bra av lite sol... 

Färska tomater i slutet av november! Inte för att jag äter tomater men Jon ju gör det... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 november 2010 21:15

Har du inget roligt för dig kan du säkert fördriva några minuter på den här sidan: www.kalkyleramera.se !

Där kan du räkna ut en massa intressanta och ointressanta saker som bmi, efter hur lång tid alkohol går ur kroppen, när du blir miljonär, bromssträckan, hur bra ni passar ihop...


Vi räknade på hur miserabla våra liv är. Jon verkar tydligen leva ett toppenliv:

Jag fick ett betydligt mycket sämre resultat:

"Skrattmåsar?!" Ha! Äntligen fick jag reda på vad det är som låter så underligt när jag är ute. Man tackar.

Inte så konstigt att vi inte passar så bra ihop då kanske... 22 % chans att få ett förhållande att fungera är inte mycket att hänga i granen precis. Om man nu tror på sånt.

  

Du kan också räkna ut hur lång din penis skulle vara om du istället var man och hur stora bröst du som är man skulle ha om du var kvinna... Om vi räknade på det? Hur omogna tror du att vi är egentligen?! Som om inte vi har bättre saker för oss! (16 cm och 80C!) /Jenny som har levt i 10 307 dagar

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 november 2010 10:19

  

På IKEA köpte vi en tavelram, Ribba 50*50 cm, och en förpackning med ljusdioder som jag satte ihop till en ljusslinga. Med den dubbelhäftande tejpen som medföljde klistrade jag fast diodlisterna på baksidan om passepartouten. 

Sedan klippte jag sönder den söta planschen på de pussande barnen, för att få rätt storlek, 29*29 cm, och satte in alltsammans i ramen.

(På bilden ser det ut som om dioderna är röda men de är vita. Men finns även att köpa i en flerfärgad variant.)

LED använder 70% mindre energi och har 25 gånger längre livstid än glödlampor, står det på IKEA:s hemsida så att ha den tänd kommer inte att kosta alltför mycket för plånbok och miljö...

Det här är ett jätteläckert sätt att ljussätta en tavla tycker jag. Blev riktigt snygg på väggen. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 november 2010 10:10

 

Nu är första ljuset tänt. Det är mycket mysigt inne, men ute snöar det igen och blåser så att flingorna yr förvirrade kring. Först promenaden är i alla fall avklarad - ser verkligen fram emot nästa!

Det är svårt att säga hur tjockt snötäcket är eftersom snön driver, men säkert är det ett par decimeter. Mycket snö för att att vara så här tidigt på året. Undrar hur länge det kommer att ligga kvar...?

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards