jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under april 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 april 2011 20:26

Brännässlorna har börjat titta fram, så jag begav mig ut, bokstavligen runt knuten, för att plocka lite.

Efter en liten stund hade jag en hel kasse full. Nu väntade det absolut tråkigaste: att rensa de sticksiga små rackarna...

Många blad blev det... Jag förvällde brännässlorna och sparade avkoket till Jennys vattenkanna, för jag har hört att nässelavkok ska vara bra till att vattna växter med. Men, jag kan ha fel. Hoppas bara att jag inte har haft ihjäl alla hennes växter nu! (Förlåt i så fall, älskling.)

 

Medan jag gjorde redd nässelsoppa, bakade Jenny jättegoda grova tekakor som doftade underbart. Teamwork i köket!

Vi höll på att glömma äggen... Ingen nässelsoppa utan ägg. Det blev en väldigt god - och nyttig - kvällsmatstund med tända ljus och allt. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 april 2011 14:13

 

Det här blev en lite annorlunda morgon. Vi beslöt oss för att ta med lite gott ut på en mysig picknick i skolskogen, platsen som vi gifte oss på. Där slog vi oss ned på en rutig (klart att den ska vara rutig!) picknick-filt och mumsade på baguetter, potatissallad, sallad, nypressad juice, jordgubbar, glass, kyckling...

      

Vi provsmakade de nya kakorna från Marabou: Cookies. De finns i två smaker: schweizernöt och mjölkchoklad. Vi testade den senare och kakorna smakade ungefär som drömmar med chokladbitar i - och det var faktiskt ingen överdriven smakexplosion. Ganska okomplicerade kakor. Kanske är den andra smaken godare?

 

I Tibro har det kommit upp ett nytt konstverk i rondellen vid busstationen och gamla polisstationen. Johan och hans kompis hade tyckt att det liknade en dildo. Nu är vi hyfsat säkra på att de två aldrig sett några dildosar i verkligheten för så här ser de inte ut! Vad tycker ni att det ser ut som?

 

Vi tycker att konsten påminner om en silvrig jätteböna. Men det är ingen silvrig jätteböna utan ett futuristiskt moln. Självklart. Ser väl vem som helst. Det ska också komma upp tre färgglada pallar som ska knyta an till Tibros moderna möbeltillverkning (... som svävar högt upp i det blå...).

Något mer som känns lite overkligt är bensinpriset nuförtiden. Vi ruinerade oss, förlåt, tankade menar vi förstås, för 14,43 kr/litern. Varför? Gör något!

Mätta, ruinerade och belåtna for vi hemåt för att plocka nässlor och skumbada Nalle. Nu luktar han så gott. Och nässlorna är rensade. Ut med oss i naturen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 april 2011 13:47

 

Vi har hämtat ut en flaska Aspen hos Järnia - gratis! Vill du också testa Aspen så finns det kuponger HÄR. Aspen är 99 % renare än vanlig bensin och Jon använder bara Aspen till sin motorsåg och är mycket nöjd. Testa du också.

När Jon och pappa sågade med motorsåg sist körde Jon på Aspen och pappa på vanlig bensin - skillnaden i luften hos de båda var stor! Kändes mycket hälsosammare att dra ris runt Jon... ;) /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 april 2011 17:44

  

Igår kväll fick jag ett ryck och gjorde den här frusna cheesecaken som jag hittat receptet på hos Annika. Den såg så god ut och verkade passa perfekt i värmen! Det blev en hel del vispande innan den var klar och den fick stå i frysen över natt. Idag tog vi med den till mamma och pappa för en liten fikastund. Klart att vi kunde ha ätit upp den själva men... delad glädje är dubbel glädje och hälften så många kilo...

Just som Nalle hade både ben och boll i munnen och vi skulle sätta oss ned för att fika kom en bil nedrullande (ja, det är alltid någon som kommer, eller ringer till mina föräldrar när man är där...). Den här gången var det morbror Bosse som var ute och fredagskörde runt med morfar. De var på väg på en biltur runt Örlen och stannade till, lagom till fikat. Och det fanns frozen cheesecake till alla som ville ha!

Det var roligt att träffa morfar Bernhard. Han är den enda utav mina far- och morföräldrar som ännu är i livet. Och han har varit med ett bra tag, han är 95 och ett halvt år gammal och närmar sig det kungliga telegrammet...

Bosse och morfar for vidare men det dröjde inte länge förrän nästa gäst ramlade in. Den här gången var det Johan som kom för att visa upp sin nya t-shirt, för övrigt en pik till oss, men jag fick även en present: en eightball-nyckelring. Jag lämnade min Magic eightball till second hand igår men jag frågade den först om jag fick lämna bort den. Svaret blev: "Are you kidding?" Tog det som ett ja.

Allt utav det som rensades bort ska inte säljas i andra hand, inte direkt i alla fall. Förra året vann jag en fruktansvärt ful hängstol. Stolen i sig är väl okej och den är mycket skön att sitta i, men den är skrikigt gul och det står Kavli Räkost med stort tryck på den. Syns ju inte när man sitter och hänger i den - och det gjorde jag. Hängde i den alltså, för jag syns väl...? /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 april 2011 17:23

Mamma har länge talat väl om produkterna från Rapsodine. Rapsodines produkter framställs av TH Meyers AB på ett miljövänligt sätt med omtanke om både djur och natur.

Jag tror att det började med att hon köpte deras svenska, ekologiska och kallpressade rapsolja och sedan har hon hittat fler varor i sortimentet som hon använder.

Och nu har vi också fått några produkter att testa: schampo, balsam, ansiktsmask, body lotion och en sockerskrubb. Sockerskrubben ska bli särskilt intressant att testa. Tack, mamma!

Är det någon som har testat några utav Rapsodines produkter, eller hört talas om Rapsodine? /Jenny


Från Rapsodines hemsida:

"Rapsodines produkter är baserade på naturens eget guld, svensk, ekologisk rapsolja som effektivt mjukgör, återfuktar och vitaliserar din hud.
Men vi människor är en ju del av kretsloppet och om vi vill fortsätta att vara det måste vi också vårda vår natur. Vi på Rapsodine intresserar oss för människan och
naturen i samklang och vår strävan är att skapa hudvårdsprodukter som bevarar den naturliga balansen hos både människan och naturen. Därför väljer vi att använda vegetabiliska och så långt det är möjligt även ekologiska råvaror. Våra oljor är alltid kallpressade vilket innebär att de lätt tas upp av huden och även tillför näringsämnen i form av vitaminer, mineraler och hälsosamma fettsyror.
Vi använder heller inte fler ingredienser än nödvändigt för att uppnå önskad funktion hos produkten. Våra dofter är alltid allergitestade. I Rapsodines sortiment hittar Du hud- och kroppsvårdsprodukter för hela familjen, allt från ett rikt bassortiment till produkter för riktig lyx i vardagen. För hemmet finns ”snälla” men funktionella städ- och tvättprodukter."

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 april 2011 17:15

Tror att min lillebror försöker säga oss något... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 april 2011 17:03

Idag kom mina tre lip gloss som jag vunnit i en tävling hos Skimmerskuggan. Läppglansen kommer från Natuvive och alla produkter från dem är fria från parabener och mineraloljor och innehåller bara säkra parfymer. Dessa läppglans ska både vårda och ge glans med doft och smak från naturen.

Jag kastade mig på läppglanset med smak och doft av jordgubb och är hittills supernöjd - ett mycket läckert läppglans. Att det är en sådan naturlig produkt gör att det känns ännu bättre!

Varje tub innehåller 15 ml och rekommenderat pris är 89 kr. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 april 2011 08:13

Vi har köpt sex produkter, två från respektive leverantör (Kavli, Korbrödsbagaren, Scan) och skickat in kvittot. Nu väntar vi fyra par grillbestick, värde cirka 200 kr, endast 29 kr i frakt tillkommer. Hoppas nu bara att det blev rätt varor...

Det går att läsa mer om erbjudandet HÄR om någon är intresserad. Det finns totalt 1000 förpackningar grillbestick och varorna ska vara inköpta 1 mars-31 augusti.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards