jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 28 juli 2012

Fyra veckor kvar...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 juli 2012 08:30

Gravid - ingen sandlådelek precis...


36 fullgångna veckor, jag går in i vecka 37 och idag är det fyra veckor kvar till datumet då det är sagt att bebisen ska titta ut. Den får gärna komma tidigare...

För till skillnad från en del andra gravida eller de som varit gravida tycker jag inte att det är så himla roligt alla gånger. Missförstå mig rätt, jag ångrar inte vår bebis och det är inte alls helt omöjligt att jag skulle kunna tänka mig att bli gravid någon gång igen.

Men just själva graviditeten tycker jag inte är så rolig, fast det är knappt att jag vågar skriva det med tanke på hur många som över allt annat på jorden skulle vilja vara i min sits. För att vänta barn är ju något storslaget och inte alla förunnat.

Jag vill sååå gärna ha vår bebis, det är resan dit som jag har svårt att komma överens med. Väntan är lång, känslomässigt är det ibland en övermäktig berg-och dalbana för att inte tala om hur påfrestande det är fysiskt - och ändå har väl min graviditet varit normal.

Det är många känslor i omlopp, och för det som jag hoppas komma skall, skulle jag göra om det igen, men jag ser mer fram emot själva paketet som ska levereras än leveranstiden. /Jenny


Det togs ju en till bild... Kanske aningen närmare gravidsanningen.

Läge: något svävande över marknivå med skräckblandad förtjusning...

 
 
Heidi

Heidi

28 juli 2012 09:23

Inte ska du skämmas för att du säger som du känner! Klart man fattar att det inte är bebisen du vill slippa - tycker du, trots en normal graviditet, haft mycket otur med både krämpor och annat. Det roliga är att jag hört många, som hart en tuff graviditet, säga "aldrig mer!" och när de sedan blir gravida igen så är den nya graviditeten helt olik den första. Så det behöver ju inte bli lika jobbigt igen. Jag skulle kanske få jättebesvärligt i en annan graviditet, vilket jag aldrig kommer få veta eftersom Thomas inte vill ha fler barn, han har ju två stora barn oh tycker egentligen att han är för gammal för att bli pappa igen. Han fyller 45. Men skaffar man sig en "ung" fru så får man skylla sig själv... ;) Jag hoppas de sista fyra veckorna kommer flyta på snabbt och smidigt för er! Kram kram

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

28 juli 2012 09:37

Jag nämnde det här för barnmorskan sist och hon sa att det var lite tabu över att säga att man inte tyckte om att vara gravid. Och att det oftast bara var de som tyckte att det var så härligt som man hörde.

Men bara för att man klagar behöver ju inte det betyda att man inte vill ha barnet.

Att äntligen få vår bebis ser jag kommer vara värt allt det här jobbiga och som du skriver: om det blir en nästa gång kanske den graviditeten inte alls ser likadan ut...
Den kanske blir värre! ;)

Och nog hade jag mina aningar om hur besvärlig en graviditet skulle kunna vara, så det här var inte något som jag naivt kastade mig in i. Men det är inget som säger att jag måste gilla det för det.

Tack för din kommentar! Jag hoppas också att den sista tiden går fort nu. Superfort! Kramar! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

28 juli 2012 09:32

Det är inte alltid en rosa rosendoftande glittrig historia att vara gravid som man lätt kan få intryck av från många böcker, andra gravida, bloggar osv. Det är inte så många som skriver om det "förbjudna" såsom att det kan vara fruktansvärt jobbigt att vara gravid med tung belastning på kroppen, hormoner som rusar, olika känslor, en kropp som beter sig konstigt, magproblem, bristningar osv osv.

Man behöver inte alls gilla att vara gravid eller att vara förälder varje sekund, det är tillåtet att tycka annorlunda och man blir inte sämre förälder för det :)

Ska man liksom känna sig skyldig för att man inte gillar känslan av att vara gravid för att barnet har varit så efterlängtat och för att man försökt så länge?

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

28 juli 2012 09:51

Det är lite synd att inte den här "baksidan" lyfts fram mer för man känner sig lite hemsk när det inte är så där bra hela tiden som det verkar vara för många. Fast skenet bedrar väl... Det kan väl inte vara så där bra hela tiden. Eller?

Och jag får ibland lite dåligt samvete för att jag inte tycker att det här är så där himla fantastiskt att vara gravid. Speciellt när jag, som på sistone, har fått kommentarer från de som varit gravida och säger att de saknar det...

Visst har jag stunder då det känns okej med den här förändringen av kroppen och huvudet men jämfört med de då det är besvärligt är de få.

Det där med att resan skulle vara viktigare än målet stämmer absolut inte här. :)

Kramar till dig! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

28 juli 2012 09:53

Ja det är verkligen synd, det finns säkert några som har oförskämt bra graviditeter och det är nog också dom som saknar det :)

Men många jag pratade med på BB eller på mottagning kom ihåg så mycket annat än det här rosenskrimrande, framförallt mor och farföräldrar. Vissa tyckte tex förlossningen var som en picknick jämnfört med att vara gravid...

Skulle vilja säga att målet med resan är bebisen och det är ju bebisen man vill ha, inte att vara gravid för resten av livet :) Så resan tycker jag inte är viktigare än målet.

kramar :)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

28 juli 2012 10:08

Det är nog fler, kanske särskilt förstagångsföräldrar som behöver höra den här sidan också. För även under föräldraträffarna var det inte alls mycket negativt som togs upp från oss som väntade barnen.

Någon nämnde att sparkarna kunde vara jobbiga. Och sparkarna är ju något som många annars ser fram emot med glädje!

Baby I har sparkat till och från sedan den 30 mars nu och sparkarna och aktiviteten har ju inte blivit mjukare med tiden.

Självklart är jag glad för att den lever och rör på sig - men måste jag vara överlycklig över det klockan fyra varje morgon?!?!

Nu ska jag väl inte bara klanka ner på att vara gravid, men jag kan inte rå för att jag känner som jag gör, att det är långt ifrån så där underbart härligt ljuvligt. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards