jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 augusti 2011 16:15

Det här är helt klart en utav de mest gripande filmer som jag har sett. Skicka vidare (Pay it forward) från år 2000 slog mig verkligen med häpnad, kanske för att jag inte alls hade förväntat mig att filmen skulle vara så känslosam. En fin film, med ett ännu finare budskap: att det går att förändra världen, även om man bara är elva år.

 

Trevor (Haley Joel Osment) börjar i sjunde klass och får en ny lärare i samhällskunskap, Eugene Simonet (Kevin Spacey). Den nye läraren ger klassen en läxa som ska pågå under hela året: "Tänk ut ett sätt att förändra världen - och gör det!".

Trevor, som bor med sin alkoholiserade mamma (Helen Hunt), har haft en tuff uppväxt, men om någon säger till honom att något är möjligt så tror han på det. Han kommer på ett sätt att förändra världen och försöker genomföra sin plan. Om han gör tre människor varsin stor tjänst vill han att de tre människorna i sin tur ska göra tre tjänster var för andra människor. På så vis ska goda gärningar snabbt sprida sig.

Men att förändra världen är inte det lättaste... Motgångarna är många men filmen håller hela vägen, ända till det tårdrypande slutet. En fantastisk film som innehåller det mesta: kärlek, humor, sorg och hopp! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 augusti 2011 10:54

På promenaden roade jag mig med att sprätta iväg frön på jättebalsaminer. Fy, mig! Men det är jätteskoj när det smäller och fröna flyger all världens väg. Mycket roligare än så här blir det nog inte idag. Mycket mer rebellisk än så blir jag nog inte heller idag. För jättebalsaminer bekämpas visst här och var.

Det är en invasiv art vilket betyder:

"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor."

Oooops! Aj, då! Det var inte meningen, men det var ju så skoj... Varje fröhus kan innehålla tusen frön, så jag ber tiotusen gånger om ursäkt. F'låt. Imorgon ger jag mig nog på en annan invasiv art istället: snöbär! Moahhahahha!!! /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards