jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 22 mars 2013

Påskmuffins

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 mars 2013 14:45

"Glad påsk" står det...


Idag har jag bakat påskmuffins och de blev ju inte alls så fina och hur de smakar vet jag inte för jag har faktiskt inte vågat prova än. ;)

Närå, de smakar säkert jättegott även om de ser lite roliga ut. Jag försökte använda min fantasi och göra dem lite skojiga, men det ska bli skönt när Ian är större och tar över med ett barns gränslösa fantasi och kreativitet och står för skapandet.

Några skrev jag bara "Glad påsk" på och några blev det gubbar på som skulle ha varit kycklingar... Med Nonstop-godisar hade det kanske varit lättare.


En glad påskmuffin och en "Heath Ledger som Jokern look alike-muffin".


Ett enkelt chokladmuffinsrecept var grunden och sedan ett Philadelphia-klet med gulfärgad kokos och voilà: påskmuffins, typ. /Jenny


Ett lite höftat recept men 10-12 stycken stora muffins blir det:


Muffinssmet

100 g margarin

5 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

4 ägg

3 dl socker

2 dl mjölk

smaktillsats

4 msk kakao

2 msk vaniljsocker


Kräm

200 g Philadelphiaost naturell

1 dl florsocker

gul hushållsfärg


Garnering

2 dl kokosflingor

gul hushållsfärg

godisbitar, pyntgelé, kristyr eller nåt


Börja med att färga kokosflingorna. Blanda vatten, gul färg och flingorna och låt sedan torka utbredda på en bricka. Sätt ugnen på 225 grader och ställ muffinsformarna på en plåt.

Smält margarinet och låt svalna. Blanda mjöl, bakpulver och smaktillsats i en liten skål. Vispa ägg och socker poröst i en större skål. Rör ner mjölblandningen och sedan margarinet och tillsätt mjölken.

Häll smeten i formarna till ungefär 2/3. Ställ plåten i ungen och grädda ca 10 minuter. Medan muffinsen svalnar rörs krämen samman genom att ost och florsocker blandas och färgas med hushållsfärgen. Ta en kniv och smöra de kalla muffinsen med krämen och doppa dem sedan i de färgade kokosflingorna. Sedan är det bara fantasin som sätter gränserna: pynta muffinsen som du vill!

 
 
Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid :)

Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid :)

22 mars 2013 18:05

Dom ser ju goda ut iallafall :)

Hmm, jag vet inte. Jag har nog haft det linnet på mig på någon annan bild tidigare, annars vet jag inte riktigt. :)

http://blogg.alltforforaldrar.se/mamabeatrice

Jenny och Jon Sjöberg

22 mars 2013 19:47

Och de var faktiskt inte så dumma heller för nu är de provsmakade. :P
Trevlig helg! /Jenny

 
Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

22 mars 2013 21:48

ser goda ut och muffins blir ju alltid bra i stort sett :). ha en bra helg :) kram

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

22 mars 2013 22:59

Muffinsreceptet hittade jag i min gamla hemkunskapsbok. En bakklassiker som håller i oändlighet och går att variera på många, många sätt.
I helgen ska vi fira Earth hour och kanske gå Livsloppet. Men nu ska vi sova. Kramar! /Jenny

 
Malin

Malin

22 mars 2013 22:15

Hihi jag tycker dom blev jätte fina :) Och dom smakar säkert super gott :)
Ska nog göra nått liknande inför påsk :)
Kram

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

22 mars 2013 22:53

Jag gjorde så gott jag kunde med det som var. Ian avbröt ju lite då och då. :) Men det var ett kul och lätt bakpyssel. Kram! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards