jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 3 november 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 november 2014 16:45

Hur kan man med att sparka på de som redan ligger?!?! Jag blir så arg när jag dagligen får höra om de som pratar illa om tiggare. Och jag läser om hur tiggare blir sparkade, utdrivna från städer av folkmassor, och nu senast hur en butikschef hällt hinkar med vatten över en tiggare utanför butiken. Så uppför man sig inte! Det är inte mänskligt. Man behandlar inte en medmänniska på det sättet.

De här människorna är redan utsatta och ska inte behöva råka ut för folks idioti på såna här sätt. Man ska inte sparka på de som redan ligger.

Vi har tiggare på vår ort och häromdagen la jag i 23 kronor i muggen och fick ett tack. Det är mer än vad man får från många andra nuförtiden för mycket mer. Ändå kände jag dåligt samvete, för jag skulle in i affären och köpa något som egentligen inte alls var nödvändigt, medan den här mannen satt och försökte tjäna ihop till brödfödan.

Och kom inte med det där skitsnacket om att det skulle röra sig om organiserade ligor för det stämmer inte. Ta reda på fakta innan!

Jag får dåligt samvete och det är av den anledningen jag knappt vågar möta tiggarens blick, för jag borde kunna avvara mer. Andra vågar göra rent ondskefulla saker och jag förstår det inte.

Jag har svårt att tro att någon människa skulle vilja sitta och tigga, men i de här människornas fall har det gått så långt att de måste. Många gånger gör de det för sin familj. Vi har det bra här i Sverige på många sätt, och har råd att dela med oss mer än vad vi gör.

Jag säger inte att det är ett "måste" att skänka pengar, jag säger däremot att det är ett måste att i så fall inte göra något. Bara gå förbi, inte säga något dumt, om det nu är så svårt att inte ta ut sina egna tillkortakommande på en annan människa. Den respekten räcker i så fall.

Det finns så mycket att störa sig på och det är mycket bättre att rikta energin till att försöka få till förändring på annat håll än att uppträda på ett sådan korkat sätt.

När jag gick in i affären såg jag sist hur en yngre kille öppnade sin lösgodispåse för en tiggare och lät honom ta godis. Det värmde hjärtat, och det är ett sådant samhälle vi vill ha. Ett samhälle där vi delar med oss. Inte ett samhälle där hat och rädsla styr. Respekt och kärlek och ett slut på detta vansinne. Det är människor som sitter där! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 november 2014 12:30

Det är inte varje dag som det dimper ner post ända från Asien i lådan. Men det här är resultatet av en vunnen Tradera-auktion. Det blir en julklapp till Isa. Med i paketet låg också en välsignelse. Vi är verkligen jättedåliga på kinesiska så vi får helt enkelt tro på vad säljaren skrivit.


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards